Op naar het F1 seizoen van 2009!

Gestart door Ferrari 2010, 05 november 2008 - 17:34:20

« vorige - volgende »

NDCGN

Citaat van: Mikacouli op 10 december 2008 - 21:58:31
Citaat van: fawlty op 10 december 2008 - 21:29:23
ik zie geen hoeken op die wagen hoor  ;)
trouwens ook de niewe 'wieldoppen' gezien van mclaren? ook wel opvallend

Zijn geen wieldoppen.. Zijn warmtesensors om de warmte in de banden te kunnen opmeten.. Dat zijn geen permanente dingen.
en dat weet je zeker?? omdat ze naar voren staan lijkt het mij toch iets voor de koeling van de remmen... als het alleen om te meten is, zou ik ze naar achteren zetten...

Jasper

Als je ze naar achteren zet, is de lucht op die plek dus opgewarmd door de remmen, en zijn de gegevens moeilijker te interpreteren. ;)

NDCGN

Citaat van: Jasper op 10 december 2008 - 23:45:40
Als je ze naar achteren zet, is de lucht op die plek dus opgewarmd door de remmen, en zijn de gegevens moeilijker te interpreteren. ;)
wat een onzin zeg.. ik hoop maar dat die smiley daar dan ook voor bedoeld is.. dit geval is toch niet echt om de bandentemperatuur op te meten?? lijkt me sowieso een vreemde plek, aan de zijkant.. en is dat niet meer iets waar bridgestone zich mee bezig zou moeten houden, ipv McLaren?? tuurlijk hebben teams zelf ook info nodig over wat de banden doen, maar toch niet op deze manier?? kan er nog wel een paar vraagtekens bij plaatsen, maar laat het hier maar bij.. straks blijkt het wel waar te zijn :o

Jasper

Hoe moet Brigestone dan wel aan die info komen? Dat kun je echt alleen te weten komen door het te testen hoor.

NDCGN

Citaat van: Jasper op 11 december 2008 - 01:08:07
Hoe moet Brigestone dan wel aan die info komen? Dat kun je echt alleen te weten komen door het te testen hoor.
dat misschien ook, maar heb jij dit eerder gezien dan?? en alleen bij McLaren? en het ziet er toch uit alsof het door McLaren zelf ontworpen is, zouden ze dat speciaal voor bridgestone doen dan?... k heb ze vaak genoeg in de banden zijn prikken met van die meters, maar dit is voor mij nieuw... ik neem aan dat ze die temperaturen ook vrij goed kunnen berekenen en dat er andere maniere zijn om te testen... ik moet eerlijk zeggen dat ik geen bandenexpert ben, maar ik heb hier heel veel twijfels bij... die gevallen op de wielen zien toch bedoeld om de luchstroom bij de remmen te verbeteren ofzo?? dan lijkt mij dit meer een doorontwikkeling van dat idee...

EBX

#125
Citaat van: NDCGN op 11 december 2008 - 00:07:49
wat een onzin zeg... ... straks blijkt het wel waar te zijn :o
hehehehe :)
Citaat van: NDCGN op 11 december 2008 - 01:19:14
dat misschien ook, maar heb jij dit eerder gezien dan?? en alleen bij McLaren?

Yups, ik heb ze al eens gezien, een klein jaar geleden tijdens de wintertest (februari 2008) .. en nogmaals op een McLaren.
Waren er weer enkele nieuwssites die er al onmiddellijk van uit gingen dat het een nieuw onderdeel voor 2008 was ...
- http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2008/02/14/mclaren-test-nieuwe-wieldop-in-jerez/
- http://www.f1today.nl/nieuws/2008/02/15/mclaren-introduceert-volgende-evolutie-van-wieldoppen/

Hadden ze toch even naar McLaren mogen mailen om te vragen wat het was alvorens eigen conclussies te trekken :)
En aangezien ze vorig jaar niet op de wagen kwamen en enkel tijdens de wintertest opdoken en zich dit jaar hetzelfde patroon lijkt te herhalen is het niet zo absurd om te concluderen dat het sensoren zijn :)

Maar als F1 site, kunnen jullie Ron toch eens een mailtje sturen; niet ?

Ps. deze van dit jaar zijn aerodynamisch reeds een stuk mooier dan vorig jaar :)
- http://f1.gpupdate.net/nl/photolarge.php?photoID=116570&catID=3667

fawlty

als ze ze er permanent zouden laten opstaan lijkt het me niet gemakkelijk om de banden nog snel te veranderen...
Ja sluw is die Hamilton

Mikacouli

Elke F1 site die op de proppen kwam met een evolutie van de wieldoppen had het mis. Het is wel degelijk om de warmte te meten in de banden in bvb snelle lange bochten in vergelijking met chicanes. Vorig jaar kreeg ik al te horen van een expert dat die 'dingen' dus op de wielen zaten met de bedoeling om de warmte te meten in de banden tijdens het rijden.
Het heeft niks met aerodnamica te maken, integendeel, het zorgt enkel maar voor verkeerde luchtstroom langs de banden. Dit zal je nooit te zien krijgen tijdens het seizoen want het is zelfs verboden.

Ook Renault testte dit al eerder, maar dan met een iets andere vorm. Ik vind nu even geen afbeelding.

NDCGN

Citaat van: EBX op 11 december 2008 - 05:26:19
Citaat van: NDCGN op 11 december 2008 - 00:07:49
wat een onzin zeg... ... straks blijkt het wel waar te zijn :o
hehehehe :)
als je wilt quoten moet je er geen dingen uitknippen... dat 'onzin' sloeg op die opmerking van Jasper... misschien een beetje overdreven, maar dat was mijn eerste reactie.. volgens mij kun nl nergens op de banden een 'neutrale meting' doen.. en volgens mij zou je juist op de plek moeten meten waar de temperaturen het meest extreem zijn, of op meerdere plaatsen...
Citaat van: Mikacouli op 11 december 2008 - 13:07:35
Elke F1 site die op de proppen kwam met een evolutie van de wieldoppen had het mis. Het is wel degelijk om de warmte te meten in de banden in bvb snelle lange bochten in vergelijking met chicanes. Vorig jaar kreeg ik al te horen van een expert dat die 'dingen' dus op de wielen zaten met de bedoeling om de warmte te meten in de banden tijdens het rijden.
Het heeft niks met aerodnamica te maken, integendeel, het zorgt enkel maar voor verkeerde luchtstroom langs de banden. Dit zal je nooit te zien krijgen tijdens het seizoen want het is zelfs verboden.

Ook Renault testte dit al eerder, maar dan met een iets andere vorm. Ik vind nu even geen afbeelding.
nou, sorry dat ik zo eigenwijs ben hoor, maar k ben nog niet overtuigd... dat het geen aerodynamische onderdelen zijn lijkt me wel duidelijk, maar waarom zou het geen nieuwe wieldop kunnen zijn om de luchtstroom bij de remmen te verbeteren? ze rijden tegenwoordig allemaal met die wieldoppen rond (verbieden die handel zou ik zeggen).. waarom meten ze dan alleen op één punt van de band?? en alleen op de voorbanden?? en normaal weten ze toch ook de temperatuur van de banden?? hoor tijdens de opwarmronde nl wel eens een engineer over de radio zeggen 'tyre temperatures ok'... hoe komen ze daar dan bij??
maar goed, misschien heb je wel gelijk... t klinkt mij alleen wat onlogisch in de oren... maar goed, andere theoriën zijn ook niet heel logisch als het toch niet gebruikt mag worden tijdens het seizoen..

Jasper

Dat "meten op één punt" is ook wel relatief hé, een band draait namelijk rond dus dat punt verandert voortdurend. :)

NDCGN

Citaat van: Jasper op 11 december 2008 - 14:42:10
Dat "meten op één punt" is ook wel relatief hé, een band draait namelijk rond dus dat punt verandert voortdurend. :)
da's wel zo, maar in de 1e plaats draait een band maar één kant op (t is geen voetbal) en je zegt zelf al dat er aan de achterkant waarschijnlijk andere temperaturen worden gemeten dan voorop... voorop  zit je misschien met koeling door de lucht, achterop met de warmte die bij het remmen vrij komt?? maar goed, ik heb hier verder ook weinig verstand van dus ik ga er verder  ook maar niet op in... tijdens een test kun je natuurlijk van alles uitproberen, ook dingen die onlogisch lijken... maar goed, als iemand ff één regeltje post zonder verder toelichting, dan mag/moet je daar wel vraagtekens bijzetten natuurlijk... en zelfs na een korte toelichting heb ik nog vraagtekens.. maar goed, misschien horen we nog wel eens hoe het precies zit... dat één iemand iets van een zogenaamde expert heeft gehoord zegt mij nog niet zoveel... maar goed, ik laat me graag overtuigen hoor.. ik ben niet eigenwijs om maar eigenwijs te zijn, alleen omdat ik mn bedenkingen heb..

Jasper

Bij 300 kilometer per uur draait zo'n band ongeveer 20 keer rond per seconde, dan is de temperatuur overal op de band wel gelijk hoor (dus niet dat hij achter warmer wordt door de remmen). Maar een hittesensor kan wel beïnvloed worden door de hitte van de remmen, daarom dat je de hittesensor naar voren zou zetten en niet naar achter. ;)

NDCGN

#132
Citaat van: Jasper op 11 december 2008 - 16:10:06
Bij 300 kilometer per uur draait zo'n band ongeveer 20 keer rond per seconde, dan is de temperatuur overal op de band wel gelijk hoor (dus niet dat hij achter warmer wordt door de remmen). Maar een hittesensor kan wel beïnvloed worden door de hitte van de remmen, daarom dat je de hittesensor naar voren zou zetten en niet naar achter. ;)
overal op de band?? k neem aan dat je alleen de zijkant/buitenkant bedoeld?? wat jij zegt da's ook zoals ik het bedoelde; achterop zit je met de warmte van de remmen, voorop zit je met de koeling van de lucht die de sensoren kan beinvloeden... op beide punten heb je geen 'neutrale metingen' (daar moet een ander woord voor zijn, maar kan er niet opkomen)... de warmte van de remmen zal niet altijd gelijk zijn, de 'koeling' voorop ook niet... maar goed, uiteindelijk interesseert het mij ook niet, ik ben alleen benieuwd of er nou wel of geen sensors in zitten... ik heb er gewoon mn twijfels over.. en btw bij 300 km/u draait een band 40x rond per seconde, maar dat terzijde ;) 20x per seconde leek me wel erg weinig vandaar dat ik het ff nagerekend heb...

Mikacouli

Citaat van: NDCGN op 11 december 2008 - 14:38:01
Citaat van: EBX op 11 december 2008 - 05:26:19
Citaat van: NDCGN op 11 december 2008 - 00:07:49
wat een onzin zeg... ... straks blijkt het wel waar te zijn :o
hehehehe :)
als je wilt quoten moet je er geen dingen uitknippen... dat 'onzin' sloeg op die opmerking van Jasper... misschien een beetje overdreven, maar dat was mijn eerste reactie.. volgens mij kun nl nergens op de banden een 'neutrale meting' doen.. en volgens mij zou je juist op de plek moeten meten waar de temperaturen het meest extreem zijn, of op meerdere plaatsen...
Citaat van: Mikacouli op 11 december 2008 - 13:07:35
Elke F1 site die op de proppen kwam met een evolutie van de wieldoppen had het mis. Het is wel degelijk om de warmte te meten in de banden in bvb snelle lange bochten in vergelijking met chicanes. Vorig jaar kreeg ik al te horen van een expert dat die 'dingen' dus op de wielen zaten met de bedoeling om de warmte te meten in de banden tijdens het rijden.
Het heeft niks met aerodnamica te maken, integendeel, het zorgt enkel maar voor verkeerde luchtstroom langs de banden. Dit zal je nooit te zien krijgen tijdens het seizoen want het is zelfs verboden.

Ook Renault testte dit al eerder, maar dan met een iets andere vorm. Ik vind nu even geen afbeelding.
nou, sorry dat ik zo eigenwijs ben hoor, maar k ben nog niet overtuigd... dat het geen aerodynamische onderdelen zijn lijkt me wel duidelijk, maar waarom zou het geen nieuwe wieldop kunnen zijn om de luchtstroom bij de remmen te verbeteren? ze rijden tegenwoordig allemaal met die wieldoppen rond (verbieden die handel zou ik zeggen).. waarom meten ze dan alleen op één punt van de band?? en alleen op de voorbanden?? en normaal weten ze toch ook de temperatuur van de banden?? hoor tijdens de opwarmronde nl wel eens een engineer over de radio zeggen 'tyre temperatures ok'... hoe komen ze daar dan bij??
maar goed, misschien heb je wel gelijk... t klinkt mij alleen wat onlogisch in de oren... maar goed, andere theoriën zijn ook niet heel logisch als het toch niet gebruikt mag worden tijdens het seizoen..

Waarom zouden ze met wieldoppen rijden als die volgend jaar verboden zijn ??? Al es bij stilgestaan?

NDCGN

#134
Citaat van: Mikacouli op 11 december 2008 - 16:38:06
Citaat van: NDCGN op 11 december 2008 - 14:38:01
Citaat van: EBX op 11 december 2008 - 05:26:19
Citaat van: NDCGN op 11 december 2008 - 00:07:49
wat een onzin zeg... ... straks blijkt het wel waar te zijn :o
hehehehe :)
als je wilt quoten moet je er geen dingen uitknippen... dat 'onzin' sloeg op die opmerking van Jasper... misschien een beetje overdreven, maar dat was mijn eerste reactie.. volgens mij kun nl nergens op de banden een 'neutrale meting' doen.. en volgens mij zou je juist op de plek moeten meten waar de temperaturen het meest extreem zijn, of op meerdere plaatsen...
Citaat van: Mikacouli op 11 december 2008 - 13:07:35
Elke F1 site die op de proppen kwam met een evolutie van de wieldoppen had het mis. Het is wel degelijk om de warmte te meten in de banden in bvb snelle lange bochten in vergelijking met chicanes. Vorig jaar kreeg ik al te horen van een expert dat die 'dingen' dus op de wielen zaten met de bedoeling om de warmte te meten in de banden tijdens het rijden.
Het heeft niks met aerodnamica te maken, integendeel, het zorgt enkel maar voor verkeerde luchtstroom langs de banden. Dit zal je nooit te zien krijgen tijdens het seizoen want het is zelfs verboden.

Ook Renault testte dit al eerder, maar dan met een iets andere vorm. Ik vind nu even geen afbeelding.
nou, sorry dat ik zo eigenwijs ben hoor, maar k ben nog niet overtuigd... dat het geen aerodynamische onderdelen zijn lijkt me wel duidelijk, maar waarom zou het geen nieuwe wieldop kunnen zijn om de luchtstroom bij de remmen te verbeteren? ze rijden tegenwoordig allemaal met die wieldoppen rond (verbieden die handel zou ik zeggen).. waarom meten ze dan alleen op één punt van de band?? en alleen op de voorbanden?? en normaal weten ze toch ook de temperatuur van de banden?? hoor tijdens de opwarmronde nl wel eens een engineer over de radio zeggen 'tyre temperatures ok'... hoe komen ze daar dan bij??
maar goed, misschien heb je wel gelijk... t klinkt mij alleen wat onlogisch in de oren... maar goed, andere theoriën zijn ook niet heel logisch als het toch niet gebruikt mag worden tijdens het seizoen..

Waarom zouden ze met wieldoppen rijden als die volgend jaar verboden zijn ??? Al es bij stilgestaan?
als je nou eens naar mn laatste regel kijk, dan zou je kunnen zien dat ik er al bij stil heb gestaan.  ik zeg ook niet dat je ongelijk hebt, maar ik betwijfel het wel... dat mag toch?? ik zie trouwens nog heel veel teams rondrijden met dingen die volgens jaar verboden zijn...