Op naar het F1 seizoen van 2009!

Gestart door Ferrari 2010, 05 november 2008 - 17:34:20

« vorige - volgende »

NDCGN

Citaat van: F_A_Diaz op 15 december 2008 - 15:27:23
Hoe bedoel je?

Het is vanaf 2010 pas verplicht dus als team er nu al mee gaan rijden zal er wel een voordeel bij zitten. Anders gaan ze heel 2009 wel testen met dat systeem en goed voorbereid zijn in 2010.

KERS is volgens mij geen systeem waar de auto sneller van word, hij word alleen zuiniger.
volgens mij zeggen jullie precies hetzelfde.. tenminste, ik neem aan dat je op de laastse post reageerde?? Grootste voordeel van KERS is volgens mij dat je wel gedurende een aantal seconden meer vermogen hebt en het dus kunt gebruiken om iemand in te halen... k ben benieuwd hoe het in praktijk gaat uitpakken... lijkt me voor Toyota wel een probleem als ze de eerste races zonder moeten... ook in kwalificatie kan het misschien net een paar tienden schelen..

scho0634

#151
Wat meer vermogen inderdaad, maar ook wat zwaarder begreep ik. Maar goed, als ze het gebruiken zal het ze wel sneller maken.

Ferrari 2010

#152
Citaat van: F_A_Diaz op 15 december 2008 - 15:27:23
KERS is volgens mij geen systeem waar de auto sneller van word, hij word alleen zuiniger.
Dan ligt het voordeel volgens jouw enkel bij de benzine die je minder moet meenemen? Je zal je toch dringend eens een beetje in KERS moeten verdiepen hoor ;) Door de boost zal je op dat moment wel wat minder verbruiken, maar of dat dat echt zo zwaar de moeite zal zijn. Het systeem geeft een boost, waardoor je sneller optrekt en de wagen 'sneller' wordt. Sneller tussen '', want topsnelheid blijft dezelde, alleen trekt hij wat harder op bij de boost. De rondetijden gaan dus wel een beetje omlaag. Hoe sterk ze omlaag zullen gaan, dat zullen we later nog moeten zien.

Citaat van: 0634 op 15 december 2008 - 15:52:59
Wat meer vermogen inderdaad, maar ook wat zwaarder begreep ik. Maar goed, als ze het gebruiken zal het ze wel sneller maken.
Inderdaad, enerzijds het systeem op zich dat uiteraard wat weegt, anderzijds de batterijen (voor degenen die een systeem met batterijen gebruiken, want bij het vliegwiel systeem lijkt me dat niet nodig).
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

NDCGN

Citaat van: Ferrari 2008 op 15 december 2008 - 16:23:56
Citaat van: F_A_Diaz op 15 december 2008 - 15:27:23
KERS is volgens mij geen systeem waar de auto sneller van word, hij word alleen zuiniger.
Dan ligt het voordeel volgens jouw enkel bij de benzine die je minder moet meenemen? Je zal je toch dringend eens een beetje in KERS moeten verdiepen hoor ;) Door de boost zal je op dat moment wel wat minder verbruiken, maar of dat dat echt zo zwaar de moeite zal zijn. Het systeem geeft een boost, waardoor je sneller optrekt en de wagen 'sneller' wordt. Sneller tussen '', want topsnelheid blijft dezelde, alleen trekt hij wat harder op bij de boost. De rondetijden gaan dus wel een beetje omlaag. Hoe sterk ze omlaag zullen gaan, dat zullen we later nog moeten zien.
lijkt mij dat de topsnelheid ook omhoog kan, afhankelijk van wanneer je de boost gebruikt... t is allemaal maar minimaal natuurlijk, maar kan wel net het verschil maken.. was het niet zo dat je elke ronde een nieuwe powerboost hebt?? heeft iemand enig idee hoe dat precies zit?? heeft iemand enig idee hoe snel KERS weer oplaadt zodat een volgende boost gebruikt kan worden?? duurt dat ook ongeveer een ronde?? vind het allemaal nog wel een beetje vaag, al klnkt het wel veelbelovend...

Ferrari 2010

Citaat van: NDCGN op 15 december 2008 - 16:44:46
Citaat van: Ferrari 2008 op 15 december 2008 - 16:23:56
Citaat van: F_A_Diaz op 15 december 2008 - 15:27:23
KERS is volgens mij geen systeem waar de auto sneller van word, hij word alleen zuiniger.
Dan ligt het voordeel volgens jouw enkel bij de benzine die je minder moet meenemen? Je zal je toch dringend eens een beetje in KERS moeten verdiepen hoor ;) Door de boost zal je op dat moment wel wat minder verbruiken, maar of dat dat echt zo zwaar de moeite zal zijn. Het systeem geeft een boost, waardoor je sneller optrekt en de wagen 'sneller' wordt. Sneller tussen '', want topsnelheid blijft dezelde, alleen trekt hij wat harder op bij de boost. De rondetijden gaan dus wel een beetje omlaag. Hoe sterk ze omlaag zullen gaan, dat zullen we later nog moeten zien.
lijkt mij dat de topsnelheid ook omhoog kan, afhankelijk van wanneer je de boost gebruikt... t is allemaal maar minimaal natuurlijk, maar kan wel net het verschil maken.. was het niet zo dat je elke ronde een nieuwe powerboost hebt?? heeft iemand enig idee hoe dat precies zit?? heeft iemand enig idee hoe snel KERS weer oplaadt zodat een volgende boost gebruikt kan worden?? duurt dat ook ongeveer een ronde?? vind het allemaal nog wel een beetje vaag, al klnkt het wel veelbelovend...
18.000 toeren is 18.000 toeren, of je dat nu zonder problemen of met al de kracht die je hebt bij elkaar draait, je zal even snel gaan ;) De motoren zijn begrensd dus de top is de top hoor ;) Telkens je batterijen vol zitten, kan je opnieuw een boost geven, er is een bepaalde hoeveelheid energie overeengekomen die maximaal per lap gebruikt mag worden dacht ik, dus in principe heb je elke ronde opniew een boost. Hoe snel het oplaadt zal van de effectiviteit van het systeem afhangen :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

NDCGN

Citaat van: Ferrari 2008 op 15 december 2008 - 17:41:54
Citaat van: NDCGN op 15 december 2008 - 16:44:46
Citaat van: Ferrari 2008 op 15 december 2008 - 16:23:56
Citaat van: F_A_Diaz op 15 december 2008 - 15:27:23
KERS is volgens mij geen systeem waar de auto sneller van word, hij word alleen zuiniger.
Dan ligt het voordeel volgens jouw enkel bij de benzine die je minder moet meenemen? Je zal je toch dringend eens een beetje in KERS moeten verdiepen hoor ;) Door de boost zal je op dat moment wel wat minder verbruiken, maar of dat dat echt zo zwaar de moeite zal zijn. Het systeem geeft een boost, waardoor je sneller optrekt en de wagen 'sneller' wordt. Sneller tussen '', want topsnelheid blijft dezelde, alleen trekt hij wat harder op bij de boost. De rondetijden gaan dus wel een beetje omlaag. Hoe sterk ze omlaag zullen gaan, dat zullen we later nog moeten zien.
lijkt mij dat de topsnelheid ook omhoog kan, afhankelijk van wanneer je de boost gebruikt... t is allemaal maar minimaal natuurlijk, maar kan wel net het verschil maken.. was het niet zo dat je elke ronde een nieuwe powerboost hebt?? heeft iemand enig idee hoe dat precies zit?? heeft iemand enig idee hoe snel KERS weer oplaadt zodat een volgende boost gebruikt kan worden?? duurt dat ook ongeveer een ronde?? vind het allemaal nog wel een beetje vaag, al klnkt het wel veelbelovend...
18.000 toeren is 18.000 toeren, of je dat nu zonder problemen of met al de kracht die je hebt bij elkaar draait, je zal even snel gaan ;) De motoren zijn begrensd dus de top is de top hoor ;) Telkens je batterijen vol zitten, kan je opnieuw een boost geven, er is een bepaalde hoeveelheid energie overeengekomen die maximaal per lap gebruikt mag worden dacht ik, dus in principe heb je elke ronde opniew een boost. Hoe snel het oplaadt zal van de effectiviteit van het systeem afhangen :)
en jij weet waar je het over hebt?? 18000 toeren is 18000 toeren, maar staat KERS daar niet los van?? kun je uitleggen hoe het volgens jou in elkaar steekt dan??
k heb net ff gegoogled op KERS en schijnbaar zou het veel meer energie op moeten kunnen wekken dan er gebruikt mag worden (400Kj/ronde)... dus dan zouden coureurs eventueel aan het eind van de ronde en direct aan het begin van de volgende ronde een powerboost gebruiken.. en t geeft ongeveer 80pk extra voor 6 sec.. dan mag toyota er toch nog wel werk van gaan maken..

scho0634

#156
Ik had begrepen 60 pk ipv 80.

Kleingheidje trouwens. 20 pk, waar heb ik het over... :P

NDCGN

Citaat van: 0634 op 15 december 2008 - 20:52:01
Ik had begrepen 60 pk ipv 80.

Kleingheidje trouwens. 20 pk, waar heb ik het over... :P
60 Kw, ongeveer 80 pk

scho0634

Zou ook kunnen dat er KW stond, ja.... ;)

Ferrari 2010

Citaat van: NDCGN op 15 december 2008 - 20:46:06
en jij weet waar je het over hebt?? 18000 toeren is 18000 toeren, maar staat KERS daar niet los van?? kun je uitleggen hoe het volgens jou in elkaar steekt dan??
k heb net ff gegoogled op KERS en schijnbaar zou het veel meer energie op moeten kunnen wekken dan er gebruikt mag worden (400Kj/ronde)... dus dan zouden coureurs eventueel aan het eind van de ronde en direct aan het begin van de volgende ronde een powerboost gebruiken.. en t geeft ongeveer 80pk extra voor 6 sec.. dan mag toyota er toch nog wel werk van gaan maken..
Voor mij is het ook maar vaag hoor, ik weet ook niet hoe de regels precies in elkaar zitten. Ik veronderstel dat er een elektromotor parallel zal geplaatst worden met de gewone motor, echter wel op dezelfde aandrijfas. Als een wagen sneller gaat dan de motor, rem je op de motor, zo ook bij F1 wagens denk ik, ik zou het vreemd vinden dat de overbrenging zoals bij een fiets is (niet trappen en toch blijven bollen), aangezien de motoren op dezelfde as zitten (of toch rechtstreeks met elkaar verbonden zijn bij gebruik van de elektromotor), zal de begrenzing van de benzinemotor de elektromotor mee begrenzen wanneer de wagen aan zen topsnelheid zit.

Enfin, dat is mijn opvatting ervan hé :) Hoe het met het vliegwiel van bijvoorbeeld Honda in elkaar zal zitten, is mij absoluut onduidelijk, want hoe kan je daar in godsnaam zeker zijn dat je niet meer dan een bepaalde hoeveelheid energie weer vrijgeeft? Of gaat dat ook naar een batterij en vervolgens een elektromotor?

Ik denk ook wel dat KERS veel meer dan dat kan opwekken, zeker wetende hoe sterk een F1 in de remmen gaat, maar ze moeten ergens een limiet leggen denk ik zodat de kleinere teams meekunnen met de grote.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

NDCGN

Citaat van: Ferrari 2008 op 16 december 2008 - 09:04:25
Citaat van: NDCGN op 15 december 2008 - 20:46:06
en jij weet waar je het over hebt?? 18000 toeren is 18000 toeren, maar staat KERS daar niet los van?? kun je uitleggen hoe het volgens jou in elkaar steekt dan??
k heb net ff gegoogled op KERS en schijnbaar zou het veel meer energie op moeten kunnen wekken dan er gebruikt mag worden (400Kj/ronde)... dus dan zouden coureurs eventueel aan het eind van de ronde en direct aan het begin van de volgende ronde een powerboost gebruiken.. en t geeft ongeveer 80pk extra voor 6 sec.. dan mag toyota er toch nog wel werk van gaan maken..
Voor mij is het ook maar vaag hoor, ik weet ook niet hoe de regels precies in elkaar zitten. Ik veronderstel dat er een elektromotor parallel zal geplaatst worden met de gewone motor, echter wel op dezelfde aandrijfas. Als een wagen sneller gaat dan de motor, rem je op de motor, zo ook bij F1 wagens denk ik, ik zou het vreemd vinden dat de overbrenging zoals bij een fiets is (niet trappen en toch blijven bollen), aangezien de motoren op dezelfde as zitten (of toch rechtstreeks met elkaar verbonden zijn bij gebruik van de elektromotor), zal de begrenzing van de benzinemotor de elektromotor mee begrenzen wanneer de wagen aan zen topsnelheid zit.

Enfin, dat is mijn opvatting ervan hé :) Hoe het met het vliegwiel van bijvoorbeeld Honda in elkaar zal zitten, is mij absoluut onduidelijk, want hoe kan je daar in godsnaam zeker zijn dat je niet meer dan een bepaalde hoeveelheid energie weer vrijgeeft? Of gaat dat ook naar een batterij en vervolgens een elektromotor?

Ik denk ook wel dat KERS veel meer dan dat kan opwekken, zeker wetende hoe sterk een F1 in de remmen gaat, maar ze moeten ergens een limiet leggen denk ik zodat de kleinere teams meekunnen met de grote.
Tja, k weet ook niet precies hoe het technisch in elkaar zit, maar volgens mij zei Kovalainen een tijdje terug dat het op bv het rechte stuk in Barcelona 3 tiende kan schelen.. da's best veel.... t is natuurlijk niet zo dat topsnelheid alleen bepaald wordt door de toeren... kracht van een motor speelt ook een rol natuurlijk, zeker bij auto's met veel downforce.. en met 80 pk extra ga je dan echt wel harder..

F_A_Diaz

Citaat van: Ferrari 2008 op 15 december 2008 - 16:23:56
Citaat van: F_A_Diaz op 15 december 2008 - 15:27:23
KERS is volgens mij geen systeem waar de auto sneller van word, hij word alleen zuiniger.
Dan ligt het voordeel volgens jouw enkel bij de benzine die je minder moet meenemen? Je zal je toch dringend eens een beetje in KERS moeten verdiepen hoor ;) Door de boost zal je op dat moment wel wat minder verbruiken, maar of dat dat echt zo zwaar de moeite zal zijn. Het systeem geeft een boost, waardoor je sneller optrekt en de wagen 'sneller' wordt. Sneller tussen '', want topsnelheid blijft dezelde, alleen trekt hij wat harder op bij de boost. De rondetijden gaan dus wel een beetje omlaag. Hoe sterk ze omlaag zullen gaan, dat zullen we later nog moeten zien.

Citaat van: 0634 op 15 december 2008 - 15:52:59
Wat meer vermogen inderdaad, maar ook wat zwaarder begreep ik. Maar goed, als ze het gebruiken zal het ze wel sneller maken.
Inderdaad, enerzijds het systeem op zich dat uiteraard wat weegt, anderzijds de batterijen (voor degenen die een systeem met batterijen gebruiken, want bij het vliegwiel systeem lijkt me dat niet nodig).

Ik heb mij verdiept in KERS en van wat ik gelezen heb is het volgens de techneuten zo dat de boost niet ervoor zorgt dat het nadeel van gewicht weg is. Het is dus niet sneller.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Ferrari 2010

Citaat van: F_A_Diaz op 16 december 2008 - 11:50:16
Citaat van: Ferrari 2008 op 15 december 2008 - 16:23:56
Citaat van: F_A_Diaz op 15 december 2008 - 15:27:23
KERS is volgens mij geen systeem waar de auto sneller van word, hij word alleen zuiniger.
Dan ligt het voordeel volgens jouw enkel bij de benzine die je minder moet meenemen? Je zal je toch dringend eens een beetje in KERS moeten verdiepen hoor ;) Door de boost zal je op dat moment wel wat minder verbruiken, maar of dat dat echt zo zwaar de moeite zal zijn. Het systeem geeft een boost, waardoor je sneller optrekt en de wagen 'sneller' wordt. Sneller tussen '', want topsnelheid blijft dezelde, alleen trekt hij wat harder op bij de boost. De rondetijden gaan dus wel een beetje omlaag. Hoe sterk ze omlaag zullen gaan, dat zullen we later nog moeten zien.

Citaat van: 0634 op 15 december 2008 - 15:52:59
Wat meer vermogen inderdaad, maar ook wat zwaarder begreep ik. Maar goed, als ze het gebruiken zal het ze wel sneller maken.
Inderdaad, enerzijds het systeem op zich dat uiteraard wat weegt, anderzijds de batterijen (voor degenen die een systeem met batterijen gebruiken, want bij het vliegwiel systeem lijkt me dat niet nodig).

Ik heb mij verdiept in KERS en van wat ik gelezen heb is het volgens de techneuten zo dat de boost niet ervoor zorgt dat het nadeel van gewicht weg is. Het is dus niet sneller.
Dat zou pas echt bizar zijn, bizar op het vlak van: waarom voert men het dan in? Maar ik kan het wel begrijpen: ze mogen het systeem immers niet optimaal benutten, aangezien ze beperkt zijn in hoeveelheid energie die ze per lap mogen vrijlaten.

Citaat van: NDCGN op 16 december 2008 - 10:27:49
Tja, k weet ook niet precies hoe het technisch in elkaar zit, maar volgens mij zei Kovalainen een tijdje terug dat het op bv het rechte stuk in Barcelona 3 tiende kan schelen.. da's best veel.... t is natuurlijk niet zo dat topsnelheid alleen bepaald wordt door de toeren... kracht van een motor speelt ook een rol natuurlijk, zeker bij auto's met veel downforce.. en met 80 pk extra ga je dan echt wel harder..
18.000 toeren is toch 18.000 toeren hoor, met een vaste overbrenging kan je dan niet sneller dan dat. Je snelheid wordt echt wel bepaald door het toerental (en de gekozen overbrengingsratio's uiteraard, maar snelheid en toerental zijn in 1 versnelling recht evenredig ;)) De kracht van de motor bepaalt eerder hoe snel je accelereert en hoeveel benzine nodig is voor een bepaalt toerental bij een bepaalde weerstand.

Bij auto's met veel downforce kiest men veronderstel ik wel een ander overbrengingsratio zodat ze misschien wel een lagere top hebben maar toch nog steeds snel optrekken. Je kan daar zoveel mee frullen, voor elk circuit is er een optimale keuze voor downforce in combinatie met overbrengingsratio, benzinelading, bandencompound, ... Alles wat veranderbaar is, moet bekeken worden.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

NDCGN

Citaat van: F_A_Diaz op 16 december 2008 - 11:50:16
Citaat van: Ferrari 2008 op 15 december 2008 - 16:23:56
Citaat van: F_A_Diaz op 15 december 2008 - 15:27:23
KERS is volgens mij geen systeem waar de auto sneller van word, hij word alleen zuiniger.
Dan ligt het voordeel volgens jouw enkel bij de benzine die je minder moet meenemen? Je zal je toch dringend eens een beetje in KERS moeten verdiepen hoor ;) Door de boost zal je op dat moment wel wat minder verbruiken, maar of dat dat echt zo zwaar de moeite zal zijn. Het systeem geeft een boost, waardoor je sneller optrekt en de wagen 'sneller' wordt. Sneller tussen '', want topsnelheid blijft dezelde, alleen trekt hij wat harder op bij de boost. De rondetijden gaan dus wel een beetje omlaag. Hoe sterk ze omlaag zullen gaan, dat zullen we later nog moeten zien.

Citaat van: 0634 op 15 december 2008 - 15:52:59
Wat meer vermogen inderdaad, maar ook wat zwaarder begreep ik. Maar goed, als ze het gebruiken zal het ze wel sneller maken.
Inderdaad, enerzijds het systeem op zich dat uiteraard wat weegt, anderzijds de batterijen (voor degenen die een systeem met batterijen gebruiken, want bij het vliegwiel systeem lijkt me dat niet nodig).

Ik heb mij verdiept in KERS en van wat ik gelezen heb is het volgens de techneuten zo dat de boost niet ervoor zorgt dat het nadeel van gewicht weg is. Het is dus niet sneller.
misschien in rondetijd dat het weinig verschil maakt, maar het kan het inhalen wel makkelijker maken, zeker ten opzichte van iemand die geen KERS heeft... maar goed, k ben benieuwd hoe het in de praktijk gaat werken.. om nu al te zeggen dat het niet sneller is vind ik nogal voorbarig, dan zouden de auto's er langzamer van worden, dat het precies evensnel is lijkt me heel sterk.. zal ook nog per circuit verschillen dan..

NDCGN

Citaat van: Ferrari 2008 op 16 december 2008 - 12:18:59
Citaat van: F_A_Diaz op 16 december 2008 - 11:50:16
Citaat van: Ferrari 2008 op 15 december 2008 - 16:23:56
Citaat van: F_A_Diaz op 15 december 2008 - 15:27:23
KERS is volgens mij geen systeem waar de auto sneller van word, hij word alleen zuiniger.
Dan ligt het voordeel volgens jouw enkel bij de benzine die je minder moet meenemen? Je zal je toch dringend eens een beetje in KERS moeten verdiepen hoor ;) Door de boost zal je op dat moment wel wat minder verbruiken, maar of dat dat echt zo zwaar de moeite zal zijn. Het systeem geeft een boost, waardoor je sneller optrekt en de wagen 'sneller' wordt. Sneller tussen '', want topsnelheid blijft dezelde, alleen trekt hij wat harder op bij de boost. De rondetijden gaan dus wel een beetje omlaag. Hoe sterk ze omlaag zullen gaan, dat zullen we later nog moeten zien.

Citaat van: 0634 op 15 december 2008 - 15:52:59
Wat meer vermogen inderdaad, maar ook wat zwaarder begreep ik. Maar goed, als ze het gebruiken zal het ze wel sneller maken.
Inderdaad, enerzijds het systeem op zich dat uiteraard wat weegt, anderzijds de batterijen (voor degenen die een systeem met batterijen gebruiken, want bij het vliegwiel systeem lijkt me dat niet nodig).

Ik heb mij verdiept in KERS en van wat ik gelezen heb is het volgens de techneuten zo dat de boost niet ervoor zorgt dat het nadeel van gewicht weg is. Het is dus niet sneller.
Dat zou pas echt bizar zijn, bizar op het vlak van: waarom voert men het dan in? Maar ik kan het wel begrijpen: ze mogen het systeem immers niet optimaal benutten, aangezien ze beperkt zijn in hoeveelheid energie die ze per lap mogen vrijlaten.

Citaat van: NDCGN op 16 december 2008 - 10:27:49
Tja, k weet ook niet precies hoe het technisch in elkaar zit, maar volgens mij zei Kovalainen een tijdje terug dat het op bv het rechte stuk in Barcelona 3 tiende kan schelen.. da's best veel.... t is natuurlijk niet zo dat topsnelheid alleen bepaald wordt door de toeren... kracht van een motor speelt ook een rol natuurlijk, zeker bij auto's met veel downforce.. en met 80 pk extra ga je dan echt wel harder..
18.000 toeren is toch 18.000 toeren hoor, met een vaste overbrenging kan je dan niet sneller dan dat. Je snelheid wordt echt wel bepaald door het toerental (en de gekozen overbrengingsratio's uiteraard, maar snelheid en toerental zijn in 1 versnelling recht evenredig ;)) De kracht van de motor bepaalt eerder hoe snel je accelereert en hoeveel benzine nodig is voor een bepaalt toerental bij een bepaalde weerstand.

Bij auto's met veel downforce kiest men veronderstel ik wel een ander overbrengingsratio zodat ze misschien wel een lagere top hebben maar toch nog steeds snel optrekken. Je kan daar zoveel mee frullen, voor elk circuit is er een optimale keuze voor downforce in combinatie met overbrengingsratio, benzinelading, bandencompound, ... Alles wat veranderbaar is, moet bekeken worden.
dat 18000 toeren 18000 toeren is, daar zijn we het wel over eens hoor, dus dat hoef je niet te herhalen.. afgelopen seizoen was 18500 ook 18500, maar toch liep een auto in een slipstream harder dan de auto ervoor.. minder weerstand met hetzelfde vermogen.. zoals ik al zei, topsnelheid wordt natuurlijk niet alleen door het toerental bepaald.. als er totaal geen weerstand is, is de topsnelheid hoger dan met de weerstand waarmee een F1 wagen te maken heeft.. als je meer vermogen hebt, dan heb je dus meer kracht om die weerstand te overwinnen... lijkt me toch vrij logisch... is er hier iemand die er wat meer verstand heeft dan mij, die dit kan bevestigen of tegenspreken??