GP van Brazilië

Gestart door Supermariobros, 23 oktober 2008 - 09:33:31

« vorige - volgende »

scho0634

Citaat van: Ferrari 2008 op 31 oktober 2008 - 15:25:53

En voor zover ik weet is de motor nog steeds onderdeel van de wagen. Wat je hier zegt van Schumacher bewijst helemaal niets. Vanaf wanneer zat hij vast? Hebben andere kandidaten voor de overwinning pech gehad? Geloof mij, zet Lewis zen wagen zondag in 5de vast en hij zou véél geluk mogen hebben opdat hij in de top 10 zou finishen.
meer dan de helft van de race zat hij vast. Na afloop wist hij zelfs te melden dat het geholpen had omdat hij daardoor minder wheelspin had bij uitacceleren in de regen.

Ik denk trouwens dat het nu ook niet mogelijk zou zijn. Geeft alleen aan dat er in de regen andere dingen belangrijker zijn dan brute kracht.

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 31 oktober 2008 - 15:27:23
Citaat van: Ferrari 2008 op 31 oktober 2008 - 10:40:15
Citaat van: Jasper op 31 oktober 2008 - 10:29:03
Citaat van: Ferrari 2008 op 31 oktober 2008 - 10:15:51Toeren doen er altijd even veel toe

Maar alé... Je rijdt in de regen zo'n 30 kilometer per uur trager, omdat je minder snel kunt accelereren omdat je minder grip hebt, dus ook minder toeren gebruikt bij het optrekken...
Ja, maar dan nog is een lager begrensde motor zwakker :) 18500 toeren zijn er geen 19000, er is en blijft een verschil, ook al rijdt Hamilton dan bijvoorbeeld wat langer door op 185000.

Maar in de regen maakt het dus minder uit dan als het droog is.
Hoe lang trekt een F1 zo sterk dat hij in de regen wheelspin zou hebben? Ik denk niet dat een F1 in 4de nog voldoende doortrekt om wheelspin te kunnen creëren in de regen. Ik weet dat niet zeker hé, maar dat is wat ik er van denk. Er is bij het uitkomen van trage bochten een voordeel, maar op een pure drag wordt Lewis zo gepakt. Laat me het zo zeggen: het nadeel is heus niet zo veel minder in regen dan bij droog weer als sommigen denken ;)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

_Makke_

Een verschil zal er wel zijn, ook in de regen. Maar vergeet niet dat McLaren meer grip in de regen heeft (of had, ferrari heeft het verschil misschien goed gemaakt). Dus bij het uitacceleren van de bochten wordt voordeel misschien teniet gedaan doordat de Ferrari minder grip heeft.

scho0634

Citaat van: Ferrari 2008 op 31 oktober 2008 - 15:31:32
Hoe lang trekt een F1 zo sterk dat hij in de regen wheelspin zou hebben? Ik denk niet dat een F1 in 4de nog voldoende doortrekt om wheelspin te kunnen creëren in de regen. Ik weet dat niet zeker hé, maar dat is wat ik er van denk. Er is bij het uitkomen van trage bochten een voordeel, maar op een pure drag wordt Lewis zo gepakt. Laat me het zo zeggen: het nadeel is heus niet zo veel minder in regen dan bij droog weer als sommigen denken ;)
Ik denk dat het best wel uitmaakt.

Jasper

Citaat van: Ferrari 2008 op 31 oktober 2008 - 15:31:32
Citaat van: Jasper op 31 oktober 2008 - 15:27:23
Citaat van: Ferrari 2008 op 31 oktober 2008 - 10:40:15
Citaat van: Jasper op 31 oktober 2008 - 10:29:03
Citaat van: Ferrari 2008 op 31 oktober 2008 - 10:15:51Toeren doen er altijd even veel toe

Maar alé... Je rijdt in de regen zo'n 30 kilometer per uur trager, omdat je minder snel kunt accelereren omdat je minder grip hebt, dus ook minder toeren gebruikt bij het optrekken...
Ja, maar dan nog is een lager begrensde motor zwakker :) 18500 toeren zijn er geen 19000, er is en blijft een verschil, ook al rijdt Hamilton dan bijvoorbeeld wat langer door op 185000.

Maar in de regen maakt het dus minder uit dan als het droog is.
Hoe lang trekt een F1 zo sterk dat hij in de regen wheelspin zou hebben? Ik denk niet dat een F1 in 4de nog voldoende doortrekt om wheelspin te kunnen creëren in de regen. Ik weet dat niet zeker hé, maar dat is wat ik er van denk. Er is bij het uitkomen van trage bochten een voordeel, maar op een pure drag wordt Lewis zo gepakt. Laat me het zo zeggen: het nadeel is heus niet zo veel minder in regen dan bij droog weer als sommigen denken ;)

Ik denk dat je vooral cijfers moet kennen en anders niet weet waarover je spreekt als je zoiets zegt.

Je moet onthouden dat ze hun versnellingsbak niet mogen veranderen en dus ook geen andere ratio's hebben voor in de regen. Daarom wordt de tijd per ronde dat je in volle toeren zit, hoe dan ook kleiner in de regen. Dat is alles waar je naar moet kijken, snelle en trage bochten hebben er echt niks mee te maken.

Tussen haakjes, ik heb trouwens met een paar serieuze aannames en simpele berekeningen gevonden dat je per keer dat je opschakelt 0.0328km/h verliest door op 18500 toeren te blijven. Na 7 versnellingen ligt je snelheid dus 0.229km/h lager, maar vanaf dat je in zevende versnelling op je hoogste toerental zit, verlies je wel elke seconde 0.131 km/h extra (belangrijk op het lange rechte stuk van Interlagos). Stel dat je 6 seconden in 7e op hoogste toeren zou zitten (ik gok maar wat), dan ben je 1km/h topsnelheid kwijt. Ik ga hier net verder over uitwijden maar als je de berekeningen wil zien, moet je maar PM'en, het is echt simpel. Mijn aannames zullen trouwens ook niet volledig kloppen.

fawlty

#110
zo veel maakt het blijkbaar allemaal niet uit. massa maar een fractie sneller. al die met hun nieuwe motoren liggen ook achter lewis. maja wat hebben ze getest?
heeft er nog iemand een site met livebeelden?
Ja sluw is die Hamilton

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 31 oktober 2008 - 16:15:57
Citaat van: Ferrari 2008 op 31 oktober 2008 - 15:31:32
Citaat van: Jasper op 31 oktober 2008 - 15:27:23
Citaat van: Ferrari 2008 op 31 oktober 2008 - 10:40:15
Citaat van: Jasper op 31 oktober 2008 - 10:29:03
Citaat van: Ferrari 2008 op 31 oktober 2008 - 10:15:51Toeren doen er altijd even veel toe

Maar alé... Je rijdt in de regen zo'n 30 kilometer per uur trager, omdat je minder snel kunt accelereren omdat je minder grip hebt, dus ook minder toeren gebruikt bij het optrekken...
Ja, maar dan nog is een lager begrensde motor zwakker :) 18500 toeren zijn er geen 19000, er is en blijft een verschil, ook al rijdt Hamilton dan bijvoorbeeld wat langer door op 185000.

Maar in de regen maakt het dus minder uit dan als het droog is.
Hoe lang trekt een F1 zo sterk dat hij in de regen wheelspin zou hebben? Ik denk niet dat een F1 in 4de nog voldoende doortrekt om wheelspin te kunnen creëren in de regen. Ik weet dat niet zeker hé, maar dat is wat ik er van denk. Er is bij het uitkomen van trage bochten een voordeel, maar op een pure drag wordt Lewis zo gepakt. Laat me het zo zeggen: het nadeel is heus niet zo veel minder in regen dan bij droog weer als sommigen denken ;)

Ik denk dat je vooral cijfers moet kennen en anders niet weet waarover je spreekt als je zoiets zegt.

Je moet onthouden dat ze hun versnellingsbak niet mogen veranderen en dus ook geen andere ratio's hebben voor in de regen. Daarom wordt de tijd per ronde dat je in volle toeren zit, hoe dan ook kleiner in de regen. Dat is alles waar je naar moet kijken, snelle en trage bochten hebben er echt niks mee te maken.
Er zijn een paar discussies door elkaar aan het geraken, de ene gaat over de begrenzing van lewis motor, de andere over het effect van een mindere motor in de regen :) Volgens sommigen doet de motor er amper toe, en kan dus een Toyota blok een Ferrari blok bijhouden in de regen, uitgaande van hetzelfde chassis en rijder. Daar geloof ik niet in, het zou absurd zijn.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

scho0634

#112
Citaat van: Ferrari 2008 op 31 oktober 2008 - 16:43:42
Er zijn een paar discussies door elkaar aan het geraken, de ene gaat over de begrenzing van lewis motor, de andere over het effect van een mindere motor in de regen :) Volgens sommigen doet de motor er amper toe, en kan dus een Toyota blok een Ferrari blok bijhouden in de regen, uitgaande van hetzelfde chassis en rijder. Daar geloof ik niet in, het zou absurd zijn.
Tjonge jonge, ga je nou chargeren om je punt kracht bij te zetten.

Het verschil tussen een sterkere motor en een iets minder sterkere wordt minder belangrijk in de regen. Dat is alles wat ik zeg. Vooral met accelereren heb je er weing voordeel bij. Met het Schumacher verhaal gaf ik daar een waar gebeurd voorbeeld van.

Ferrari 2010

Citaat van: 0634 op 31 oktober 2008 - 16:51:36
Citaat van: Ferrari 2008 op 31 oktober 2008 - 16:43:42
Er zijn een paar discussies door elkaar aan het geraken, de ene gaat over de begrenzing van lewis motor, de andere over het effect van een mindere motor in de regen :) Volgens sommigen doet de motor er amper toe, en kan dus een Toyota blok een Ferrari blok bijhouden in de regen, uitgaande van hetzelfde chassis en rijder. Daar geloof ik niet in, het zou absurd zijn.
Tjonge jonge, ga je nou chargeren om je punt kracht bij te zetten.
Waar overdrijf ik? Overigens zeg ik niet dat ik specifiek op jouw doelen, er zijn er meerdere die het zeggen.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

meatball

Citaat van: Ferrari 2008 op 31 oktober 2008 - 15:25:53
Citaat van: 0634 op 31 oktober 2008 - 11:20:21
Citaat van: Ferrari 2008 op 31 oktober 2008 - 10:40:15
Citaat van: Jasper op 31 oktober 2008 - 10:29:03
Citaat van: Ferrari 2008 op 31 oktober 2008 - 10:15:51Toeren doen er altijd even veel toe

Maar alé... Je rijdt in de regen zo'n 30 kilometer per uur trager, omdat je minder snel kunt accelereren omdat je minder grip hebt, dus ook minder toeren gebruikt bij het optrekken...
Ja, maar dan nog is een lager begrensde motor zwakker :) 18500 toeren zijn er geen 19000, er is en blijft een verschil, ook al rijdt Hamilton dan bijvoorbeeld wat langer door op 185000.
Schumacher won ooit een regenrace terwijl zijn bak vast zat in 5. Toen kon hij helemaal niet vol in de toeren en toch won ie, he ;). De regen is the great equalizer. Je hebt echt minder nadeel van een iets mindere motor. De wagen en rijder zijn dan belangrijker.
En voor zover ik weet is de motor nog steeds onderdeel van de wagen. Wat je hier zegt van Schumacher bewijst helemaal niets. Vanaf wanneer zat hij vast? Hebben andere kandidaten voor de overwinning pech gehad? Geloof mij, zet Lewis zen wagen zondag in 5de vast en hij zou véél geluk mogen hebben opdat hij in de top 10 zou finishen.
Hamilton is dan ook nog geen halve Schumacher he.Ik weet niet of jullie al eens gekart hebben bij regen maar ik verzeker je dat wagenbeheersing dan veel belangrijker zijn dan toerental of topsnelheid.Het verschil maak je dan in de bochten en daar ga je nooit in de hoogste toeren.Ik hoop dat de Ferrari nu eidelijk wat beter is in de regen,kan Massa bewijzen dat hij ook in de regen zeer goed kan rijden.
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

Folkert

Citaat van: meatball op 31 oktober 2008 - 19:29:48
Citaat van: Ferrari 2008 op 31 oktober 2008 - 15:25:53
Citaat van: 0634 op 31 oktober 2008 - 11:20:21
Citaat van: Ferrari 2008 op 31 oktober 2008 - 10:40:15
Citaat van: Jasper op 31 oktober 2008 - 10:29:03
Citaat van: Ferrari 2008 op 31 oktober 2008 - 10:15:51Toeren doen er altijd even veel toe

Maar alé... Je rijdt in de regen zo'n 30 kilometer per uur trager, omdat je minder snel kunt accelereren omdat je minder grip hebt, dus ook minder toeren gebruikt bij het optrekken...
Ja, maar dan nog is een lager begrensde motor zwakker :) 18500 toeren zijn er geen 19000, er is en blijft een verschil, ook al rijdt Hamilton dan bijvoorbeeld wat langer door op 185000.
Schumacher won ooit een regenrace terwijl zijn bak vast zat in 5. Toen kon hij helemaal niet vol in de toeren en toch won ie, he ;). De regen is the great equalizer. Je hebt echt minder nadeel van een iets mindere motor. De wagen en rijder zijn dan belangrijker.
En voor zover ik weet is de motor nog steeds onderdeel van de wagen. Wat je hier zegt van Schumacher bewijst helemaal niets. Vanaf wanneer zat hij vast? Hebben andere kandidaten voor de overwinning pech gehad? Geloof mij, zet Lewis zen wagen zondag in 5de vast en hij zou véél geluk mogen hebben opdat hij in de top 10 zou finishen.
Hamilton is dan ook nog geen halve Schumacher he.Ik weet niet of jullie al eens gekart hebben bij regen maar ik verzeker je dat wagenbeheersing dan veel belangrijker zijn dan toerental of topsnelheid.Het verschil maak je dan in de bochten en daar ga je nooit in de hoogste toeren.Ik hoop dat de Ferrari nu eidelijk wat beter is in de regen,kan Massa bewijzen dat hij ook in de regen zeer goed kan rijden.
zou wel wat zijn he, als hij alleen maar stel benen en bibs heeft. Verklaard misschien wel waarom hij soms mensen naast de baan duwt ;D
Trotse vader van Rosalie(L)

kaisz

Citaat van: meatball op 31 oktober 2008 - 19:29:48
Citaat van: Ferrari 2008 op 31 oktober 2008 - 15:25:53
Citaat van: 0634 op 31 oktober 2008 - 11:20:21
Citaat van: Ferrari 2008 op 31 oktober 2008 - 10:40:15
Citaat van: Jasper op 31 oktober 2008 - 10:29:03
Citaat van: Ferrari 2008 op 31 oktober 2008 - 10:15:51Toeren doen er altijd even veel toe

Maar alé... Je rijdt in de regen zo'n 30 kilometer per uur trager, omdat je minder snel kunt accelereren omdat je minder grip hebt, dus ook minder toeren gebruikt bij het optrekken...
Ja, maar dan nog is een lager begrensde motor zwakker :) 18500 toeren zijn er geen 19000, er is en blijft een verschil, ook al rijdt Hamilton dan bijvoorbeeld wat langer door op 185000.
Schumacher won ooit een regenrace terwijl zijn bak vast zat in 5. Toen kon hij helemaal niet vol in de toeren en toch won ie, he ;). De regen is the great equalizer. Je hebt echt minder nadeel van een iets mindere motor. De wagen en rijder zijn dan belangrijker.
En voor zover ik weet is de motor nog steeds onderdeel van de wagen. Wat je hier zegt van Schumacher bewijst helemaal niets. Vanaf wanneer zat hij vast? Hebben andere kandidaten voor de overwinning pech gehad? Geloof mij, zet Lewis zen wagen zondag in 5de vast en hij zou véél geluk mogen hebben opdat hij in de top 10 zou finishen.
Hamilton is dan ook nog geen halve Schumacher he.Ik weet niet of jullie al eens gekart hebben bij regen maar ik verzeker je dat wagenbeheersing dan veel belangrijker zijn dan toerental of topsnelheid.Het verschil maak je dan in de bochten en daar ga je nooit in de hoogste toeren.Ik hoop dat de Ferrari nu eidelijk wat beter is in de regen,kan Massa bewijzen dat hij ook in de regen zeer goed kan rijden.
Hamilton was vroeger ook een zeer snelle jongen in de regen. Kijk maar eens op youtube. Een documentaire van BCC over Hamilton. toen begon hij al tegenstanders voorbij te driften.
Hamilton is misschien niet zo goed als Schumachter nu, maar toen schumacher 22 jaar was, zouden ze wel gelijkwaardig zijn...

Jasper

Citaat van: Ferrari 2008 op 31 oktober 2008 - 18:28:15
Citaat van: 0634 op 31 oktober 2008 - 16:51:36
Citaat van: Ferrari 2008 op 31 oktober 2008 - 16:43:42
Er zijn een paar discussies door elkaar aan het geraken, de ene gaat over de begrenzing van lewis motor, de andere over het effect van een mindere motor in de regen :) Volgens sommigen doet de motor er amper toe, en kan dus een Toyota blok een Ferrari blok bijhouden in de regen, uitgaande van hetzelfde chassis en rijder. Daar geloof ik niet in, het zou absurd zijn.
Tjonge jonge, ga je nou chargeren om je punt kracht bij te zetten.
Waar overdrijf ik? Overigens zeg ik niet dat ik specifiek op jouw doelen, er zijn er meerdere die het zeggen.

Ik denk dat juist niemand dat zegt, ik denk dat iedereen zegt dat de motorsterkte een pak minder belangrijk is in de regen en jij bent de eerste F1-fan die ik tegenkom die dat ontkent.

Niels_

Allemaal erg leuk deze motor-discussie, maar het is niet eens helemaal zeker of die motor nu een rol van betekenis gaat spelen. ;)

Dat Hamilton nu pas 9e is in de trainingen verbaast me eigenlijk ook weer niks, die zal er in de kwalificaties morgen wel staan. Om Felipe te kloppen gaat hij achter uit zijn pijp mogen komen.

scho0634

Dat weet ik niet. Ik denk namelijk niet dat het zijn doel is om Felipe te kloppen. Zou mooi zijn, maar hij heeft dit weekend maar één doel voor ogen.