GP van Brazilië

Gestart door Supermariobros, 23 oktober 2008 - 09:33:31

« vorige - volgende »

Wizard

Citaat van: 0634 op 02 november 2008 - 14:53:10
Citaat van: Wizard op 02 november 2008 - 14:52:05
Juist niet, Massa is de enige die hem de titel kan afpakken, dus je moet ten allertijden in de buurt blijven rijden van Massa.  Meeklappen met Massa is het enige wat je kunt, als je safe wilt spelen. Als zijn strategie goed uitpakt, verlies je hem nooit en ten immer uit het oog. Gaat Hamilton rijden met een afwijkende strategie, die vervolgens niet goed uitpakt, is hij in het ergste geval zijn titel kwijt, als hij meeklapt met Massa niet. Als het niet goed uitpakt, pakt het voor beide niet goed uit en wordt Hamilton alsnog kampioen.
Tuurlijk niet. Jullie maken de denkfout dat Hamilton voor Massa moet eindigen. Dat hoeft helemaal niet. Hamilton moet voor 15 rijders eindigen. Wie dat zijn is van geen enkel belang.

Je snapt niet wat ik bedoel. Als je de strategie van je concurent kopiëert, gaat het jou het zelfde af als jouw concurent. Die is belangrijk.

Als Hamilton gaat rijden met een afwijkende strategie, die vervolgens door een SC slecht uitpakt, is hij wellicht zijn titel kwijt. Als de strategie voor beide slecht uitpakt, is hij nog steeds kampioen, daarom zal McLaren ook meeklappen met Ferrari.

Wizard

Citaat van: NDCGN op 02 november 2008 - 14:56:59
Citaat van: Wizard op 02 november 2008 - 14:44:19
Citaat van: NDCGN op 02 november 2008 - 14:29:52
Ik ben het met Kaiz eens.. McLaren moet gewoon hun eigen strategie volgen en juist NIET op Ferrari letten, maar eerder op de coureurs die daarachter zitten.. wat maakt het uit als Ferrari met 3 rondjes voorsprong eindigt.. belangrijk is dat Lewis bij de eerste 6 zit.. dus niks met Ferrari te maken... zou toch verwachten dat dat wel duidelijk is nu...

Heel simpel, Massa is de enigste concurent. Risico lopen dat zijn strategie wel goed uitpakt en de jouwe niet, neem je niet.

Uitleg: Stel Hamilton heeft meer brandstof aanboord en kan 5 ronden langer door, maar een ronde voordat hij zijn reguliere stop moet maken krijgen ze te maken met een SC. Noodgedwongen moet Hamilton naar binnen. Omdat de coureurs kort bij elkaar rijden, sluit Hamilton achteraan, plus, hij krijgt dan nog eens een drive-through omdat pitten op dat moment niet was toegestaan. Dag titel.

Kopiëer je nu de strategie van je directe concurent, gaat het je concurent het zelfde af, als jou. Als zijn strategie goed uitpakt, pakt de jouwe ook goed uit, pakt zijn strategie niet goed uit, pakt de jouwe ook niet goed uit maar wordt je wel WK. In je strategie neem je dan geen enkel risico.

Massa moet winnen, als zijn strategie niet goed uitpakt, wint hij niet en wordt hij geen kampioen. Pakt zijn strategie wel goed uit, pakt die van Hamilton ook goed uit en wordt hij ook kampioen.

De strategie kopiëren is gewoon het aller verstandigste wat ze kunnen doen. Zolang ze maar bij Massa in de buurt blijven, egaal waar ze rijden, dan worden ze kampioen. Met een afwijkende strategie kun je nog wel eens in de problemen komen, als die van je concurent wel goed uitpakt, maar de jouwe niet. Snap je?
De strategie bepaal je voor de qualifying.. stel dat Massa idd 5 ronden lichter is, dan rijdt ie misschien wel 15-20 seconden weg als Hamilton nog beetje vast komt te zitten... lijkt mij niet verstandig om dan naar hem te kijken.. komt Massa bv op P2 of P3 terug en Hamiton op bv P10... dat hebben we al zo vaak gezien dit seizoen.. ik begrijp jouw gedachtengang wel, maar t lijkt mij juist niet verstandig om dat te doen... als het gat in de race tussen Ferrari en McLaren net zo groot is als volgend jaar, dan kan Massa zich bij een ongelukkige strategie nog wel weer terugknokken naar voren en Hamilton misschien niet...

Waar het zich om gaat is dat ze safe zullen gaan rijden. Met afwijkende strategiën rijden, is niet safe. En ik acht Hamilton heus wel in staat onder normale omstandigheden in de top 5 te finishen, ook al komt hij achter een groep coureurs terecht. Dan is hij sowieso zwaarder en verliest hij minimaal.

scho0634

Citaat van: Wizard op 02 november 2008 - 14:57:36
Citaat van: 0634 op 02 november 2008 - 14:53:10
Citaat van: Wizard op 02 november 2008 - 14:52:05
Juist niet, Massa is de enige die hem de titel kan afpakken, dus je moet ten allertijden in de buurt blijven rijden van Massa.  Meeklappen met Massa is het enige wat je kunt, als je safe wilt spelen. Als zijn strategie goed uitpakt, verlies je hem nooit en ten immer uit het oog. Gaat Hamilton rijden met een afwijkende strategie, die vervolgens niet goed uitpakt, is hij in het ergste geval zijn titel kwijt, als hij meeklapt met Massa niet. Als het niet goed uitpakt, pakt het voor beide niet goed uit en wordt Hamilton alsnog kampioen.
Tuurlijk niet. Jullie maken de denkfout dat Hamilton voor Massa moet eindigen. Dat hoeft helemaal niet. Hamilton moet voor 15 rijders eindigen. Wie dat zijn is van geen enkel belang.

Je snapt niet wat ik bedoel. Als je de strategie van je concurent kopiëert, gaat het jou het zelfde af als jouw concurent. Die is belangrijk.

Als Hamilton gaat rijden met een afwijkende strategie, die vervolgens door een SC slecht uitpakt, is hij wellicht zijn titel kwijt. Als de strategie voor beide slecht uitpakt, is hij nog steeds kampioen, daarom zal McLaren ook meeklappen met Ferrari.
Voor de kwali moet je al je benzinehoeveelheid bepalen. Dus is het nogal lastig om Ferrari te kopieren. Als Mclaren slim is geweest zijn ze sowieso niet de lichtste van het veld. Moeilijke weersomstandigheden worden voorspeld en dus moet je een flexibele tactiek toepassen.

Ferrari si degene die risico's moet nemen. Die moeten immers winnen. Dus die zullen wellicht een toefje lichter staan om de pole te pakken. Dus waarom zou McLaren die tactiek kopieren? Als Massa vroeger naar binnengaat dan Hamilton hoeft, lijkt het mij wijzer om door te rijden. Massa rijdt normaal gesproken dan nog steeds voor Lewis, en zal dus minder ver terugvallen. Lewis kan dan met een paar snelle ronden (want hij is licht) hopelijk ervoor zorgen dat hij minder ver terugvalt.

NDCGN

Citaat van: Wizard op 02 november 2008 - 14:59:30
Citaat van: NDCGN op 02 november 2008 - 14:56:59
Citaat van: Wizard op 02 november 2008 - 14:44:19
Citaat van: NDCGN op 02 november 2008 - 14:29:52
Ik ben het met Kaiz eens.. McLaren moet gewoon hun eigen strategie volgen en juist NIET op Ferrari letten, maar eerder op de coureurs die daarachter zitten.. wat maakt het uit als Ferrari met 3 rondjes voorsprong eindigt.. belangrijk is dat Lewis bij de eerste 6 zit.. dus niks met Ferrari te maken... zou toch verwachten dat dat wel duidelijk is nu...

Heel simpel, Massa is de enigste concurent. Risico lopen dat zijn strategie wel goed uitpakt en de jouwe niet, neem je niet.

Uitleg: Stel Hamilton heeft meer brandstof aanboord en kan 5 ronden langer door, maar een ronde voordat hij zijn reguliere stop moet maken krijgen ze te maken met een SC. Noodgedwongen moet Hamilton naar binnen. Omdat de coureurs kort bij elkaar rijden, sluit Hamilton achteraan, plus, hij krijgt dan nog eens een drive-through omdat pitten op dat moment niet was toegestaan. Dag titel.

Kopiëer je nu de strategie van je directe concurent, gaat het je concurent het zelfde af, als jou. Als zijn strategie goed uitpakt, pakt de jouwe ook goed uit, pakt zijn strategie niet goed uit, pakt de jouwe ook niet goed uit maar wordt je wel WK. In je strategie neem je dan geen enkel risico.

Massa moet winnen, als zijn strategie niet goed uitpakt, wint hij niet en wordt hij geen kampioen. Pakt zijn strategie wel goed uit, pakt die van Hamilton ook goed uit en wordt hij ook kampioen.

De strategie kopiëren is gewoon het aller verstandigste wat ze kunnen doen. Zolang ze maar bij Massa in de buurt blijven, egaal waar ze rijden, dan worden ze kampioen. Met een afwijkende strategie kun je nog wel eens in de problemen komen, als die van je concurent wel goed uitpakt, maar de jouwe niet. Snap je?
De strategie bepaal je voor de qualifying.. stel dat Massa idd 5 ronden lichter is, dan rijdt ie misschien wel 15-20 seconden weg als Hamilton nog beetje vast komt te zitten... lijkt mij niet verstandig om dan naar hem te kijken.. komt Massa bv op P2 of P3 terug en Hamiton op bv P10... dat hebben we al zo vaak gezien dit seizoen.. ik begrijp jouw gedachtengang wel, maar t lijkt mij juist niet verstandig om dat te doen... als het gat in de race tussen Ferrari en McLaren net zo groot is als volgend jaar, dan kan Massa zich bij een ongelukkige strategie nog wel weer terugknokken naar voren en Hamilton misschien niet...

Waar het zich om gaat is dat ze safe zullen gaan rijden. Met afwijkende strategiën rijden, is niet safe. En ik acht Hamilton heus wel in staat onder normale omstandigheden in de top 5 te finishen, ook al komt hij achter een groep coureurs terecht. Dan is hij sowieso zwaarder en verliest hij minimaal.
als hij in de race net zo snel is als Massa, dan kan hij idd met zelfde strategie gaan rijden... ik hoop echt dat ze bij McLaren hetzelfde als jou denken, dan kon het nog wel eens leuk gaan worden...

Folkert

Citaat van: Wizard op 02 november 2008 - 14:52:05
Citaat van: 0634 op 02 november 2008 - 14:48:03
Citaat van: Wizard op 02 november 2008 - 14:44:19

Heel simpel, Massa is de enigste concurent.wel goed uitpakt, maar de jouwe niet. Snap je?
Massa is geen concurrent. De rest wel. Want hij moet bij de 1e 5 rijden. Massa mag winnen, geen probleem. De rest moet hij zoveel mogelijk achter zich houden. Wat Massa doet is niet belangrijk. Dus in zoverre is die op de baan geen concurrent. Hij moet zich ook helemaal niet focussen op Massa. Gewoon op zijn eigen race.

Juist niet, Massa is de enige die hem de titel kan afpakken, dus je moet ten allertijden in de buurt blijven rijden van Massa.  Meeklappen met Massa is het enige wat je kunt, als je safe wilt spelen. Als zijn strategie goed uitpakt, verlies je hem nooit en ten immer uit het oog. Gaat Hamilton rijden met een afwijkende strategie, die vervolgens niet goed uitpakt, is hij in het ergste geval zijn titel kwijt, als hij meeklapt met Massa niet. Als het niet goed uitpakt, pakt het voor beide niet goed uit en wordt Hamilton alsnog kampioen.
Juist niet, hij moet anticiperen op wat er in zijn eigen omgeving gebeurt. Er zijn inderdaad situaties waar Hamiton in de buurt van Massa moet blijven om op save te spalen. Echter als Hamilton zwaarder is, is het niet verstandig om met Massa mee te klappen. Stel dat Massa in ronde 10 binnen komt, en Hamilton staat gepland op ronde 22 ofzo, dan is het nadelig voor Hamilton om binnen te komen en kan hij naar de titel fluiten. Niet dat Massa na 10 ronde binnen komt, maar is een voorbeeld wat kan zijn van om niet ten alletijden in Massa's buurt blijven en klakkeloos zijn strategie volgen.

Daarnaast is het ook dat Ferrari en Massa met iets moeten komen die aggressiever is en veel risico's mee neemt omdat zij moeten winnen.
Trotse vader van Rosalie(L)

Wizard

Citaat van: 0634 op 02 november 2008 - 15:04:53
]Voor de kwali moet je al je benzinehoeveelheid bepalen. Dus is het nogal lastig om Ferrari te kopieren. Als Mclaren slim is geweest zijn ze sowieso niet de lichtste van het veld. Moeilijke weersomstandigheden worden voorspeld en dus moet je een flexibele tactiek toepassen.

Dat zeker, en om mee te kunnen klappen met Ferrari, zullen ze ook wel een ronde 2 of 3 meer benzine aan boord hebben. En de benzinehoeveelheden op elkaar afstemmen lukt aardig hoor, tenzij een team een verrassing in petto heeft.

CitaatFerrari si degene die risico's moet nemen. Die moeten immers winnen. Dus die zullen wellicht een toefje lichter staan om de pole te pakken. Dus waarom zou McLaren die tactiek kopieren?

Is het nog steeds niet duidelijk wat ik bedoel te zeggen.

Stel LH rijdt op een andere strategie rond dan Massa, die vervolgens slecht uitpakt, dan is hij mogelijkerwijs zijn "titel kwijt." Als hij de strategie van Massa kopiëert, pakt het voor beide goed uit of juist niet, dus dan is LH kampioen. Of het nu goed of slecht uitpakt.

CitaatAls Massa vroeger naar binnengaat dan Hamilton hoeft, lijkt het mij wijzer om door te rijden. Massa rijdt normaal gesproken dan nog steeds voor Lewis, en zal dus minder ver terugvallen. Lewis kan dan met een paar snelle ronden (want hij is licht) hopelijk ervoor zorgen dat hij minder ver terugvalt.

En als op het moment van binnenkomen een SC op de baan rijdt, rijdt Massa eerste en Hamilton laatste, plus, als je pecht hebt mag je nog eens naar binnen voor een drive-through.

Wizard

Citaat van: Burorri op 02 november 2008 - 15:13:08
Juist niet, hij moet anticiperen op wat er in zijn eigen omgeving gebeurt. Er zijn inderdaad situaties waar Hamiton in de buurt van Massa moet blijven om op save te spalen. Echter als Hamilton zwaarder is, is het niet verstandig om met Massa mee te klappen. Stel dat Massa in ronde 10 binnen komt, en Hamilton staat gepland op ronde 22 ofzo, dan is het nadelig voor Hamilton om binnen te komen en kan hij naar de titel fluiten. Niet dat Massa na 10 ronde binnen komt, maar is een voorbeeld wat kan zijn van om niet ten alletijden in Massa's buurt blijven en klakkeloos zijn strategie volgen.

Daarnaast is het ook dat Ferrari en Massa met iets moeten komen die aggressiever is en veel risico's mee neemt omdat zij moeten winnen.

Wat jij zegt is onlogisch. Massa zal nooit in ronde 10 naar binnen komen voor een reguliere stop. Als McLaren met een éénstopper onderweg zou zijn, vervalt mijn theorie, alleen geloof ik daar niet hard in.

NDCGN

Citaat van: Wizard op 02 november 2008 - 15:15:34
Citaat van: 0634 op 02 november 2008 - 15:04:53
]Voor de kwali moet je al je benzinehoeveelheid bepalen. Dus is het nogal lastig om Ferrari te kopieren. Als Mclaren slim is geweest zijn ze sowieso niet de lichtste van het veld. Moeilijke weersomstandigheden worden voorspeld en dus moet je een flexibele tactiek toepassen.

Dat zeker, en om mee te kunnen klappen met Ferrari, zullen ze ook wel een ronde 2 of 3 meer benzine aan boord hebben. En de benzinehoeveelheden op elkaar afstemmen lukt aardig hoor, tenzij een team een verrassing in petto heeft.

CitaatFerrari si degene die risico's moet nemen. Die moeten immers winnen. Dus die zullen wellicht een toefje lichter staan om de pole te pakken. Dus waarom zou McLaren die tactiek kopieren?

Is het nog steeds niet duidelijk wat ik bedoel te zeggen.

Stel LH rijdt op een andere strategie rond dan Massa, die vervolgens slecht uitpakt, dan is hij mogelijkerwijs zijn "titel kwijt." Als hij de strategie van Massa kopiëert, pakt het voor beide goed uit of juist niet, dus dan is LH kampioen. Of het nu goed of slecht uitpakt.

CitaatAls Massa vroeger naar binnengaat dan Hamilton hoeft, lijkt het mij wijzer om door te rijden. Massa rijdt normaal gesproken dan nog steeds voor Lewis, en zal dus minder ver terugvallen. Lewis kan dan met een paar snelle ronden (want hij is licht) hopelijk ervoor zorgen dat hij minder ver terugvalt.

En als op het moment van binnenkomen een SC op de baan rijdt, rijdt Massa eerste en Hamilton laatste, plus, als je pecht hebt mag je nog eens naar binnen voor een drive-through.
ja, tuurlijk, dr is geen één waterdichte strategie... maar ik denk dat die strategie van jou meer risico inhoudt dan de andere... als ie in de buurt van Massa kan blijven dan zou jou strategie slim kunnen zijn... in andere gevallen is het nog steeds risicovol... als ie gewoon rijdt als normaal, zn eigen strategie dus en geen fouten maakt, eindigt ie altijd bij de 1e zes.. tenzij ie heel vroeg binnen gaat komen en ver naar achteren terugvalt... dus stel dat Massa heel vroeg stopt, lijkt het mij niet verstandig om mee te gaan.. maar goed, t is  afhankelijk van hoe de race loopt....

Folkert

Citaat van: Wizard op 02 november 2008 - 14:53:50
Citaat van: Ray Den op 02 november 2008 - 14:49:31
Maar wat als Trulli eens iedereen ophoudt en Massa simpelweg 30 seconden kan wegrijden en fictief een pit stop voor staat. Als je daarna hetzelfde doet als Massa ben je wel gezien, denk ik.

Voor de rest volg ik je volledig.

En jij denkt dat Hamilton dan de langzaam rijdende Trulli niet voorbij komt?
Het is vaker gebleken dat inhalen best lastig is en dat het Hamilton met afgeknepen motor best veel moeite kan gaan kosten om er voor bij te komen.

En ja in 10 ronde binnen komen is inderdaad onlogisch, maar niet onmogelijk. En wat ik dus wide aan geven is dat er ook situaties zijn waarin het onlogisch is om ten allertijden bij Massa in de buurt te blijven.
Trotse vader van Rosalie(L)

Wizard

Citaat van: NDCGN op 02 november 2008 - 15:21:55
... als ie gewoon rijdt als normaal, zn eigen strategie dus en geen fouten maakt, eindigt ie altijd bij de 1e zes..

Niet als zijn strategie verstoord wordt door de SC. Dan kan het nogwel eens zo zijn dat Hamilton naar binnen moet, als het niet toegestaan is en daarbovenop nog een straf krijgt. Veel later dan Massa zal hij niet naar binnen komen, mark my words.

NDCGN

Citaat van: Wizard op 02 november 2008 - 15:31:50
Citaat van: NDCGN op 02 november 2008 - 15:21:55
... als ie gewoon rijdt als normaal, zn eigen strategie dus en geen fouten maakt, eindigt ie altijd bij de 1e zes..

Niet als zijn strategie verstoord wordt door de SC. Dan kan het nogwel eens zo zijn dat Hamilton naar binnen moet, als het niet toegestaan is en daarbovenop nog een straf krijgt. Veel later dan Massa zal hij niet naar binnen komen, mark my words.
ja, tuurlijk.. zoals ik al zei, dr is geen één strategie zonder risico... maar zo groot lijkt mij die kans op een safetycar ook weer niet... bovendien, kun je spreken van eenzelfde strategie als Massa wanneer je met een begrensde motor rondrijdt?? als Hamilton vlak achter Massa zit dan zou het verstandig kunnen zijn om dat gewoon te blijven doen en gewoon meeklappen met de pitstop.. maar in alle andere gevallen zou me concentreren op een plaats bij de 1e zes...

NDCGN

Ach ja, de kans dat het droog blijft vanmiddag schijnt heel klein te zijn, dus dan kunnen al deze theorieën wel overboord volgens mij... als Hamilton dan gewoon op de baan blijft dan wordt ie echt wel kampioen...

Wizard

Citaat van: NDCGN op 02 november 2008 - 15:38:53
ja, tuurlijk.. zoals ik al zei, dr is geen één strategie zonder risico... maar zo groot lijkt mij die kans op een safetycar ook weer niet... bovendien, kun je spreken van eenzelfde strategie als Massa wanneer je met een begrensde motor rondrijdt?? als Hamilton vlak achter Massa zit dan zou het verstandig kunnen zijn om dat gewoon te blijven doen en gewoon meeklappen met de pitstop.. maar in alle andere gevallen zou me concentreren op een plaats bij de 1e zes...

Ik denk niet dat dat zal gebeuren. Let maar eens op. Natuurlijk loop je risico, maar als je samen dat risico loopt, wint diegene wat nu het comfortabelste er voorstaat en dat is Hamilton. Met een aangepaste strategie is de kans veel kleiner dat hij het niet redt. En een SC is altijd mogelijk, zeker nu met de regen. Bocht 1 na strat-finish loopt schuin af en het is er glad. Als het regent gaat daar nog het één en ander gebeuren.

Wizard

Citaat van: NDCGN op 02 november 2008 - 15:46:03
Ach ja, de kans dat het droog blijft vanmiddag schijnt heel klein te zijn, dus dan kunnen al deze theorieën wel overboord volgens mij... als Hamilton dan gewoon op de baan blijft dan wordt ie echt wel kampioen...

Hamilton is een goede regenrijder, dus ik schat zijn kansen dan ook hoog in.

NDCGN

Citaat van: Wizard op 02 november 2008 - 15:48:38
Citaat van: NDCGN op 02 november 2008 - 15:38:53
ja, tuurlijk.. zoals ik al zei, dr is geen één strategie zonder risico... maar zo groot lijkt mij die kans op een safetycar ook weer niet... bovendien, kun je spreken van eenzelfde strategie als Massa wanneer je met een begrensde motor rondrijdt?? als Hamilton vlak achter Massa zit dan zou het verstandig kunnen zijn om dat gewoon te blijven doen en gewoon meeklappen met de pitstop.. maar in alle andere gevallen zou me concentreren op een plaats bij de 1e zes...

Ik denk niet dat dat zal gebeuren. Let maar eens op. Natuurlijk loop je risico, maar als je samen dat risico loopt, wint diegene wat nu het comfortabelste er voorstaat en dat is Hamilton. Met een aangepaste strategie is de kans veel kleiner dat hij het niet redt. En een SC is altijd mogelijk, zeker nu met de regen. Bocht 1 na strat-finish loopt schuin af en het is er glad. Als het regent gaat daar nog het één en ander gebeuren.
nogmaals, als Hamilton net zo snel is als Massa lijkt mij het geen verkeerde strategie... als de McLaren net als vorig jaar op één minuut finisht dan lijkt mij het juist wel risicovol... bovendien is nu de  motor ook nog eens begrenst..