GP van Brazilië

Gestart door Supermariobros, 23 oktober 2008 - 09:33:31

« vorige - volgende »

_Makke_

Citaat van: Wizard op 02 november 2008 - 10:41:39
Citaat van: Jasper op 02 november 2008 - 01:29:40
Natuurlijk, dat pole beter is dan P4 is een feit. Maar ik denk dat, gezien de omstandigheden, Hamilton nog steeds in een zetel zit vanop zijn huidige positie. Met omstandigheden bedoel ik dan de voorsprong in het WK, de begrensde motor en de benzinelading die Ron Dennis heeft gemeld (met het oog op mogelijke regen/SC)

Ik denk niet dat de McLarens veel later stoppen dan de Ferrari's, veel zwaarder zijn de McLarens  dan ook -denk ik- niet afgetankt. Waarom? Stel Hamilton heeft 5 ronde meer benzine aan boord, Massa komt binnen in ronde X, de ronde daarna gebeurd iets, gevolg SC, dan ben je als McLaren zijnde zwaar het bokkie. Ik denk dat de McLarens mee zullen klappen met Ferrari tijdens de pitsstops.

De McLaren's zullen wel iets meer benzine aan boord hebben denk ik, maar inderdaad, wat Hamilton's strategie betreft, zou het interessant zijn te doen wat Massa doet. Komen ze daardoor wat in de problemen door bv een SC, dan hebben ze het beiden aan hun rekker, wat voor Hamilton niet erg is. Bij Kovalainen ligt de zaak dan weer wat anders.

kaisz

Citaat van: Wizard op 02 november 2008 - 10:41:39
Citaat van: Jasper op 02 november 2008 - 01:29:40
Natuurlijk, dat pole beter is dan P4 is een feit. Maar ik denk dat, gezien de omstandigheden, Hamilton nog steeds in een zetel zit vanop zijn huidige positie. Met omstandigheden bedoel ik dan de voorsprong in het WK, de begrensde motor en de benzinelading die Ron Dennis heeft gemeld (met het oog op mogelijke regen/SC)

Ik denk niet dat de McLarens veel later stoppen dan de Ferrari's, veel zwaarder zijn de McLarens  dan ook -denk ik- niet afgetankt. Waarom? Stel Hamilton heeft 5 ronde meer benzine aan boord, Massa komt binnen in ronde X, de ronde daarna gebeurd iets, gevolg SC, dan ben je als McLaren zijnde zwaar het bokkie. Ik denk dat de McLarens mee zullen klappen met Ferrari tijdens de pitsstops.
Ja maar wat nou als het gaat regenen. Dat is het misschien beter om LATER te pitstoppen. Als het druppelt zou ik nog even wachten met ingaan. Wie weet begint het te hosen en zit iedereen nog op de intermediates.

Ferrari 2010

Citaat van: kaisz op 02 november 2008 - 13:12:04
Citaat van: Wizard op 02 november 2008 - 10:41:39
Citaat van: Jasper op 02 november 2008 - 01:29:40
Natuurlijk, dat pole beter is dan P4 is een feit. Maar ik denk dat, gezien de omstandigheden, Hamilton nog steeds in een zetel zit vanop zijn huidige positie. Met omstandigheden bedoel ik dan de voorsprong in het WK, de begrensde motor en de benzinelading die Ron Dennis heeft gemeld (met het oog op mogelijke regen/SC)

Ik denk niet dat de McLarens veel later stoppen dan de Ferrari's, veel zwaarder zijn de McLarens  dan ook -denk ik- niet afgetankt. Waarom? Stel Hamilton heeft 5 ronde meer benzine aan boord, Massa komt binnen in ronde X, de ronde daarna gebeurd iets, gevolg SC, dan ben je als McLaren zijnde zwaar het bokkie. Ik denk dat de McLarens mee zullen klappen met Ferrari tijdens de pitsstops.
Ja maar wat nou als het gaat regenen. Dat is het misschien beter om LATER te pitstoppen. Als het druppelt zou ik nog even wachten met ingaan. Wie weet begint het te hosen en zit iedereen nog op de intermediates.
Voor hetzelfde geld begint het harder te regenen net wanneer Massa binnen moet, en moet Lewis de pits in met nog voldoende benzine voor 5 laps ;)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

scho0634

Citaat van: Ferrari 2008 op 02 november 2008 - 10:35:48
O ja? Dan komen degenen met een zwaardere wagen mee aansluiten, en kan Hamilton, met lichtere wagen, wel eens ver wegvallen. In een trein zitten is NOOIT positief, zelfs al is de machinist de leider van de race, je kan je strategie niet ten volle benutten, zwaarder geladen wagens kunnen bij jouw aansluiten en na je pitstop ben je je positie kwijt.

Overigens, een 4de plek is iets dat prima in de strategie van McLaren past, en dat is wel wat ze willen, maar ik denk dat ze liever niet machinist Trulli voor hen hadden. Trulli staat bekend om zijn machinist capaciteiten :)
En in Brazilie kan je gewoon inhalen, hoor. ;)

Maar welke zwaardere deelnemers komen dan dichterbij? Dat snap ik dan niet. Want aangezien Trulli licht is zal hij eerder bij de zwaarderen wegrijden. En Lewis dus ook. Ik snap niet waarom zware auto's ineens harder gaan rijden dan lichtere?

Wizard

Citaat van: Ferrari 2008 op 02 november 2008 - 13:14:11
Citaat van: kaisz op 02 november 2008 - 13:12:04
Citaat van: Wizard op 02 november 2008 - 10:41:39
Citaat van: Jasper op 02 november 2008 - 01:29:40
Natuurlijk, dat pole beter is dan P4 is een feit. Maar ik denk dat, gezien de omstandigheden, Hamilton nog steeds in een zetel zit vanop zijn huidige positie. Met omstandigheden bedoel ik dan de voorsprong in het WK, de begrensde motor en de benzinelading die Ron Dennis heeft gemeld (met het oog op mogelijke regen/SC)

Ik denk niet dat de McLarens veel later stoppen dan de Ferrari's, veel zwaarder zijn de McLarens  dan ook -denk ik- niet afgetankt. Waarom? Stel Hamilton heeft 5 ronde meer benzine aan boord, Massa komt binnen in ronde X, de ronde daarna gebeurd iets, gevolg SC, dan ben je als McLaren zijnde zwaar het bokkie. Ik denk dat de McLarens mee zullen klappen met Ferrari tijdens de pitsstops.
Ja maar wat nou als het gaat regenen. Dat is het misschien beter om LATER te pitstoppen. Als het druppelt zou ik nog even wachten met ingaan. Wie weet begint het te hosen en zit iedereen nog op de intermediates.
Voor hetzelfde geld begint het harder te regenen net wanneer Massa binnen moet, en moet Lewis de pits in met nog voldoende benzine voor 5 laps ;)

Dat zien de weermensen wel van Ferrari, hoewel ze er ook eens naast hebben gezeten. ;)

Ferrari 2010

Citaat van: 0634 op 02 november 2008 - 13:20:03
Citaat van: Ferrari 2008 op 02 november 2008 - 10:35:48
O ja? Dan komen degenen met een zwaardere wagen mee aansluiten, en kan Hamilton, met lichtere wagen, wel eens ver wegvallen. In een trein zitten is NOOIT positief, zelfs al is de machinist de leider van de race, je kan je strategie niet ten volle benutten, zwaarder geladen wagens kunnen bij jouw aansluiten en na je pitstop ben je je positie kwijt.

Overigens, een 4de plek is iets dat prima in de strategie van McLaren past, en dat is wel wat ze willen, maar ik denk dat ze liever niet machinist Trulli voor hen hadden. Trulli staat bekend om zijn machinist capaciteiten :)
En in Brazilie kan je gewoon inhalen, hoor. ;)

Maar welke zwaardere deelnemers komen dan dichterbij? Dat snap ik dan niet. Want aangezien Trulli licht is zal hij eerder bij de zwaarderen wegrijden. En Lewis dus ook. Ik snap niet waarom zware auto's ineens harder gaan rijden dan lichtere?
Trulli heeft al vaker een treintje geleidt tot aan zen eerste stop. Gewoon goed over 1 lap, zoals Massa. In Brazilië kan je inderdaad gewoon inhalen, maar laat net nu Lewis' motor ietsje meer begrensd zijn, volgens mij beperkt dat de inhaalmogelijkheden. Bovendien MOET Lewis finishen, je kan je dan afvragen of het wel verstandig is om gewaagde inhaalmanoeuvres uit te halen. Ik ga er vanuit dat de Toyota een goede kwali heeft gereden, maar in de race dezelfde pace niet zal kunnen aanhouden ;)
Met wat geluk is Lewis er direct voorbij, met wat pech (voor Lewis dan toch ;)) zit hij straks vast in de Trulli City Train ;) We zullen het straks zien :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Folkert

Citaat van: Wizard op 02 november 2008 - 10:41:39
Citaat van: Jasper op 02 november 2008 - 01:29:40
Natuurlijk, dat pole beter is dan P4 is een feit. Maar ik denk dat, gezien de omstandigheden, Hamilton nog steeds in een zetel zit vanop zijn huidige positie. Met omstandigheden bedoel ik dan de voorsprong in het WK, de begrensde motor en de benzinelading die Ron Dennis heeft gemeld (met het oog op mogelijke regen/SC)

Ik denk niet dat de McLarens veel later stoppen dan de Ferrari's, veel zwaarder zijn de McLarens  dan ook -denk ik- niet afgetankt. Waarom? Stel Hamilton heeft 5 ronde meer benzine aan boord, Massa komt binnen in ronde X, de ronde daarna gebeurd iets, gevolg SC, dan ben je als McLaren zijnde zwaar het bokkie. Ik denk dat de McLarens mee zullen klappen met Ferrari tijdens de pitsstops.
Waarom? Stel dat Massa in ronde x gaat pitten, Hamilton komt 4 of 5 ronde later binnen en plots begint het keihard te regenen op het moment dat Hamilton de pit in. En het blijft 20 ronde lang door regenen: Ferrari het bokkie. Dus wat jij zegt is eingenlijk zinloos, want de kans is in beide gevallen even groot.
Trotse vader van Rosalie(L)

Folkert

Citaat van: Ferrari 2008 op 02 november 2008 - 13:14:11
Citaat van: kaisz op 02 november 2008 - 13:12:04
Citaat van: Wizard op 02 november 2008 - 10:41:39
Citaat van: Jasper op 02 november 2008 - 01:29:40
Natuurlijk, dat pole beter is dan P4 is een feit. Maar ik denk dat, gezien de omstandigheden, Hamilton nog steeds in een zetel zit vanop zijn huidige positie. Met omstandigheden bedoel ik dan de voorsprong in het WK, de begrensde motor en de benzinelading die Ron Dennis heeft gemeld (met het oog op mogelijke regen/SC)

Ik denk niet dat de McLarens veel later stoppen dan de Ferrari's, veel zwaarder zijn de McLarens  dan ook -denk ik- niet afgetankt. Waarom? Stel Hamilton heeft 5 ronde meer benzine aan boord, Massa komt binnen in ronde X, de ronde daarna gebeurd iets, gevolg SC, dan ben je als McLaren zijnde zwaar het bokkie. Ik denk dat de McLarens mee zullen klappen met Ferrari tijdens de pitsstops.
Ja maar wat nou als het gaat regenen. Dat is het misschien beter om LATER te pitstoppen. Als het druppelt zou ik nog even wachten met ingaan. Wie weet begint het te hosen en zit iedereen nog op de intermediates.
Voor hetzelfde geld begint het harder te regenen net wanneer Massa binnen moet, en moet Lewis de pits in met nog voldoende benzine voor 5 laps ;)

In andere woorden: het kan zowel voordelig als nadelig zijn voor later/vroeger stoppen.
Trotse vader van Rosalie(L)

Ferrari 2010

Citaat van: Burorri op 02 november 2008 - 13:47:41
Citaat van: Wizard op 02 november 2008 - 10:41:39
Citaat van: Jasper op 02 november 2008 - 01:29:40
Natuurlijk, dat pole beter is dan P4 is een feit. Maar ik denk dat, gezien de omstandigheden, Hamilton nog steeds in een zetel zit vanop zijn huidige positie. Met omstandigheden bedoel ik dan de voorsprong in het WK, de begrensde motor en de benzinelading die Ron Dennis heeft gemeld (met het oog op mogelijke regen/SC)

Ik denk niet dat de McLarens veel later stoppen dan de Ferrari's, veel zwaarder zijn de McLarens  dan ook -denk ik- niet afgetankt. Waarom? Stel Hamilton heeft 5 ronde meer benzine aan boord, Massa komt binnen in ronde X, de ronde daarna gebeurd iets, gevolg SC, dan ben je als McLaren zijnde zwaar het bokkie. Ik denk dat de McLarens mee zullen klappen met Ferrari tijdens de pitsstops.
Waarom? Stel dat Massa in ronde x gaat pitten, Hamilton komt 4 of 5 ronde later binnen en plots begint het keihard te regenen op het moment dat Hamilton de pit in. En het blijft 20 ronde lang door regenen: Ferrari het bokkie. Dus wat jij zegt is eingenlijk zinloos, want de kans is in beide gevallen even groot.
Maar laat het nu net McLaren zijn die er best aan doet niet te veel risico te nemen, dus eigenlijk een beetje simpelweg Massa te volgen. McLaren is niet degene die Massa moet afschudden, maar andersom. McLaren doet er vind ik persoonlijk beter aan om gewoon Massa na te apen. De kans dat Ferrari iets wint bij een andere strategie us even groot als dat McLaren er iets bij wint, maar laat nu net McLaren geen situaties moeten winnen, ze moeten gewoon Ferrari na-apen, dat is het beste voor hen, het veiligste.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Wizard

Citaat van: Burorri op 02 november 2008 - 13:47:41
Waarom? Stel dat Massa in ronde x gaat pitten, Hamilton komt 4 of 5 ronde later binnen en plots begint het keihard te regenen op het moment dat Hamilton de pit in. En het blijft 20 ronde lang door regenen: Ferrari het bokkie. Dus wat jij zegt is eingenlijk zinloos, want de kans is in beide gevallen even groot.

Ik denk dat de kans op een SC velen malen groter is, dan de kans dat het plotsklaps uit het niets onopgemerkt hard(er) gaat regenen.

Logischerwijs gaat McLaren safe spelen. Ferrari naar binnen, McLaren direct erachter aan. Als tussen de stop van Massa en Hamilton iets gebeurd, zijn ze het bokkie. Dat risico gaan ze echt niet lopen en als ze bij Ferrari op hun geaveranceerde apparatuur zien dat het binnen afzienbare tijden hard(er) gaat regenen, passen ze hun banden keus daar wel op aan.

kaisz

Het is wel het beste om Massa na te apen, alleen bij de eerste pitstop heeft massa waarschijnlijk al een dikke gat van minimaal 8 seconden getrokken. Maar Lewis kan achter een dikke rij auto's komen. En we weten dat hij geen risico gaat nemen.

Mij lijkt het beste om gewoon die 5 ronden later te stoppen. Extra tijd inhalen en vervolgens te stoppen. Als het eerder regent, ook geen probleem, want je moet sowieso in een van die ronden naar binnen. Het probleem van snel wegrijden en als eerst pitstoppen is ook bij achterblijvers komt. Hoe later je gaat pitstoppen, hoe kleiner de kans dat je achter een battrij auto's komt.

Wizard

Citaat van: Ferrari 2008 op 02 november 2008 - 13:52:34
Maar laat het nu net McLaren zijn die er best aan doet niet te veel risico te nemen, dus eigenlijk een beetje simpelweg Massa te volgen. McLaren is niet degene die Massa moet afschudden, maar andersom. McLaren doet er vind ik persoonlijk beter aan om gewoon Massa na te apen. De kans dat Ferrari iets wint bij een andere strategie us even groot als dat McLaren er iets bij wint, maar laat nu net McLaren geen situaties moeten winnen, ze moeten gewoon Ferrari na-apen, dat is het beste voor hen, het veiligste.

Jij snapt het. Ik zou het bijzonder dom vinden als het niet gebeurd, zeker als ze dan ook nog eens de figuurlijke boot missen daardoor. Zou McLaren dat risico echt gaan nemen? Lijkt mij toch van niet. Zolang het kan, zullen ze safe rijden.

Wizard

Citaat van: kaisz op 02 november 2008 - 13:56:41
Het is wel het beste om Massa na te apen, alleen bij de eerste pitstop heeft massa waarschijnlijk al een dikke gat van minimaal 8 seconden getrokken. Maar Lewis kan achter een dikke rij auto's komen. En we weten dat hij geen risico gaat nemen.

Mij lijkt het beste om gewoon die 5 ronden later te stoppen. Extra tijd inhalen en vervolgens te stoppen. Als het eerder regent, ook geen probleem, want je moet sowieso in een van die ronden naar binnen. Het probleem van snel wegrijden en als eerst pitstoppen is ook bij achterblijvers komt. Hoe later je gaat pitstoppen, hoe kleiner de kans dat je achter een battrij auto's komt.

En als in die 5 ronden dan een SC komt, weet je zeker dat je de zak bent. Als je dan naar binnen moet heb je met een beetje pech niet alleen een rij wagens voor hem, maar het hele veld. Plus het kan ook nog zo vallen dat je naar binnen moet op het moment dat het niet mag en dus niet alleen achteraan mag hervatten, maar ook nog eens een straf krijgt. Laat Hamilton dan maar achter die rij wagens van je terechtkomen. Als Hamilton volgetankt is, is hij toch zwaarder dus zal hij niet giga veel verliezen en op het moment dat de wagens voor hem naar binnenkomen en hij lichter wordt, kan hij gassen.

Folkert

Citaat van: Ferrari 2008 op 02 november 2008 - 13:52:34
Citaat van: Burorri op 02 november 2008 - 13:47:41
Citaat van: Wizard op 02 november 2008 - 10:41:39
Citaat van: Jasper op 02 november 2008 - 01:29:40
Natuurlijk, dat pole beter is dan P4 is een feit. Maar ik denk dat, gezien de omstandigheden, Hamilton nog steeds in een zetel zit vanop zijn huidige positie. Met omstandigheden bedoel ik dan de voorsprong in het WK, de begrensde motor en de benzinelading die Ron Dennis heeft gemeld (met het oog op mogelijke regen/SC)

Ik denk niet dat de McLarens veel later stoppen dan de Ferrari's, veel zwaarder zijn de McLarens  dan ook -denk ik- niet afgetankt. Waarom? Stel Hamilton heeft 5 ronde meer benzine aan boord, Massa komt binnen in ronde X, de ronde daarna gebeurd iets, gevolg SC, dan ben je als McLaren zijnde zwaar het bokkie. Ik denk dat de McLarens mee zullen klappen met Ferrari tijdens de pitsstops.
Waarom? Stel dat Massa in ronde x gaat pitten, Hamilton komt 4 of 5 ronde later binnen en plots begint het keihard te regenen op het moment dat Hamilton de pit in. En het blijft 20 ronde lang door regenen: Ferrari het bokkie. Dus wat jij zegt is eingenlijk zinloos, want de kans is in beide gevallen even groot.
Maar laat het nu net McLaren zijn die er best aan doet niet te veel risico te nemen, dus eigenlijk een beetje simpelweg Massa te volgen. McLaren is niet degene die Massa moet afschudden, maar andersom. McLaren doet er vind ik persoonlijk beter aan om gewoon Massa na te apen. De kans dat Ferrari iets wint bij een andere strategie us even groot als dat McLaren er iets bij wint, maar laat nu net McLaren geen situaties moeten winnen, ze moeten gewoon Ferrari na-apen, dat is het beste voor hen, het veiligste.
Heb je helemaal gelijk in. En dat gaan ze denk ik ook doen, al hoop ik op een andere situatie. Enige wat ik wilde zeggen is dat het ook in Mclarens voordeel kan werken. Maar denk dat er al genoeg mogelijke scenarios zijn voorgeschotelt die een mooi eind van het seizoen geven.
Trotse vader van Rosalie(L)

Folkert

Citaat van: Wizard op 02 november 2008 - 14:02:01
Citaat van: kaisz op 02 november 2008 - 13:56:41
Het is wel het beste om Massa na te apen, alleen bij de eerste pitstop heeft massa waarschijnlijk al een dikke gat van minimaal 8 seconden getrokken. Maar Lewis kan achter een dikke rij auto's komen. En we weten dat hij geen risico gaat nemen.

Mij lijkt het beste om gewoon die 5 ronden later te stoppen. Extra tijd inhalen en vervolgens te stoppen. Als het eerder regent, ook geen probleem, want je moet sowieso in een van die ronden naar binnen. Het probleem van snel wegrijden en als eerst pitstoppen is ook bij achterblijvers komt. Hoe later je gaat pitstoppen, hoe kleiner de kans dat je achter een battrij auto's komt.

En als in die 5 ronden dan een SC komt, weet je zeker dat je de zak bent. Als je dan naar binnen moet heb je met een beetje pech niet alleen een rij wagens voor hem, maar het hele veld. Plus het kan ook nog zo vallen dat je naar binnen moet op het moment dat het niet mag en dus niet alleen achteraan mag hervatten, maar ook nog eens een straf krijgt. Laat Hamilton dan maar achter die rij wagens van je terechtkomen. Als Hamilton volgetankt is, is hij toch zwaarder dus zal hij niet giga veel verliezen en op het moment dat de wagens voor hem naar binnenkomen en hij lichter wordt, kan hij gassen.
Je blijft elke keer maar met als als dingen aan komen. Misschien valt er morgen geen druppel en is er aan het einde van de race een  gigantisch spinnenweb op de SC ontstaan.
Of wat als er SC komt precies op het moment dat Massa naar binnen wilt? Je noemt allemaal situaties die ook in nadeel van Ferrari kunnen werken.
Het klopt inderdaad dat Mclaren het minste risico moet en gaat nemen.
Trotse vader van Rosalie(L)