De toekomst van de F1

Gestart door Jasper, 21 oktober 2008 - 13:51:10

« vorige - volgende »

Jasper

http://www.f1pits.net/nieuws/de_toekomst_van_de_f1/

Hoe moet de F1 volgens jou evolueren in de toekomst? De FIA wil de sport aanzienlijk goedkoper maken. Hebben ze hier gelijk in of mogen ze de teams er niet te veel in beperken? Hoe groot is het gevaar dat er teams gaan verdwijnen omdat de sport te duur geworden is? Is de F1 een technische sport waarin iedereen vrij moet kunnen zijn om zijn wagen te ontwikkelen, of in welke mate moet dit verboden worden?

Moet de F1 groener worden in de toekomst? Welke rol moet de sport spelen in de milieuproblematiek?

En de hamvraag: zal dit alles de spektakelwaarde beïnvloeden of niet, en in hoeverre mag dit gebeuren? Welke maatregelen moet de FIA treffen om de F1 gezonder te maken en tegelijk de geest van de sport intact te houden?

Kortom: wat hoop jij dat er op de meeting van vandaag uit de bus valt? Brand er maar op los. :)

Ferrari 2010

Pff, al dat standaardiseren, ik ben er niet voor. Ik hoop dat er uit de bus komt dat men gewoon verder doet als men bezig is en daarbij enkele dingen verplicht die goed zijn voor de auto-industrie. Zoals het KERS-systeem bijvoorbeeld. Daarnaast zouden ze zich ook kunnen toespitsen op andere brandstoffen, die niet zo vervuilend zijn als benzine/diesel zijn, en liefst ook geen bio-diesel ofzo, want dat is al even vervuilend. Dan bedoel ik niet met een zonnepaneel op het dak ofzo, maar waterstofcellen etc. introduceren zou een mooie evolutie teweeg kunnen brengen.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Waterstofcellen, hmm... Ik verkies het geluid van een verbrandingsmotor boven het gezoem van een bij. :P Die overschakeling naar turbodiesels zie ik eigenlijk wel zitten. Maar wel op voorwaarde dat elk team zijn eigen motor mag bouwen. En liefst ook elk jaar een nieuwe motor (geen homologatie dus).

Een concept waar ik nog altijd in geloof is: een maximaal brandstofverbruik (met brandstof naar keuze, maar wel met factoren zodat bijvoorbeeld 1 liter benzine 'meer' is dan 1 liter diesel), maximale CO2-uitstoot, minimaal aantal races dat een motor moet meegaan, enkele veiligheidseisen en verder volledige vrijheid. Een motor moet dan gewoon zo goed mogelijk presteren binnen de gegeven beperkingen, en dan ga je volgens mij heel interessante dingen zien. Ik denk dat je dan meteen alle aandacht krijgt van de autoconstructeurs. Onafhankelijke teams moeten motoren heel goedkoop kunnen aanschaffen, en dan is iedereen tevreden.

Standaardophanging zie ik niet goed zitten. Het druist gewoon in tegen de geest van de sport en de ene wagen neemt nu eenmaal beter de kerbs dan de andere, omdat ze een andere ophanging hebben. Dat hoort er gewoon bij. Gehomologeerde monocoque? Waarom niet eigenlijk, de FIA heeft gelijk dat je er als toeschouwer toch niets van merkt, in tegenstelling tot de homologatie of standaardisering van de motoren...

scho0634

#3
Ik denk dat we er niet onderuit komen dat de F1 gewoon goedkoper moet worden voor de teams. Een standaardmotor is een echt FIA idee, helemaal ruk dus, maar er moeten toch mogelijkheden zijn waarmee de sport wel goedkoper kan worden. De financiele wereld schreeuwt het uit, budgetten van 400 of 500 miljoen zijn niet te handhaven.

In een groene F1 geloof ik niet zo. Het is een beetje onzinnig. Milieu en F1 gaan niet samen. Of iemand moet een elektromotor erin knallen, maar dan hebben we geen decibellen meer... :-[.

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 21 oktober 2008 - 14:21:07
Waterstofcellen, hmm... Ik verkies het geluid van een verbrandingsmotor boven het gezoem van een bij. :P Die overschakeling naar turbodiesels zie ik eigenlijk wel zitten. Maar wel op voorwaarde dat elk team zijn eigen motor mag bouwen. En liefst ook elk jaar een nieuwe motor (geen homologatie dus).
Mja, ik ken de mogelijkheden van waterstofcellen niet echt, maar ik veronderstel dat het ook bruikbaar is naast een gewone motor? Dus als extra bijvoorbeeld. Net zoals het kers-systeem nu af en toe extra kracht geeft.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

meatball

f1 moet gewoon de top blijven,wie wil er nu een Ferrari zien rijden met dezelfde motor als een Renault? Raceklasses met hetzelfde mat. zijn er al in overvloed,persoonlijk zie ik liever 16 echte f1's dan 24 dezelfde wagens racen.Het geluid van een f1 is toch 1 van de redenen om naar een race te gaan kijken,ik ga echt niet naar een dieseltje of nog erger een elektrisch wagentje kijken.Het toffe is nu toch dat het elk seizoen weer afwachten is wie de beste wagen heeft of wie er het beste met nieuwe regels omgaat.Als iedereen dezelfde wagen heeft wordt er nog minder ingehaalt,evolutie moet er zijn of binnen enkele jaren is een doorontwikkelde golf gti sneller als een standaard f1 wagen. Is dat wat ze willen >:(
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

fawlty

mja  >:( als ze iedereen dezelfde motor gaan geven dan is het geen koninginneklasse meer van de autosport.
en als ze hem groener willen maken, dan moeten ze internationaal voetbal ook afschaffen, al dat over en weer gevlieg van de spelers is ook niet goed.  :o
Ja sluw is die Hamilton

robbert

de toekomst van de f1. Als de FIA zo bezig blijft, zal er opeens geen toekomst meer zijn voor de F1 >:(

janke

Citaat van: fawlty op 21 oktober 2008 - 19:40:36
mja  >:( als ze iedereen dezelfde motor gaan geven dan is het geen koninginneklasse meer van de autosport.

We gaan hier toch niet geloven dat de fabrieksteams met een standaard motor gaan rijden ??? Van wie? Wat is standaard? Allemaal aan het Audi, Aston Martin, eventueel een Peugeot blok? Cosworth bijv.? Zie ik Ferrari, BMW enz. niet doen.
Some things are too important to be left in the past.

leproffesseur

Tja...wie moet die dan leveren?
Het zal wel raar zijn maar grote ingrepen waren nodig en de f1 zal nog altijd de klasse zijn
waar de wagens het meest doorontwikkeld worden al zal dit dus op ander gebied zijn.
Er zal altijd wel iets nieuws opduiken waardoor f1 (neem KERS systeem)vooruitstrevend is.
En ze moesten iets doen en je zal als ontwerper nog wel het verschil kunnen maken.

janke

Wil je dan een soort A!GP?? F1 onwaardig. Het is gewoon zo zit je bij topteams aan hun motor, zit je aan hun hart.
Some things are too important to be left in the past.

Jasper

Ik geloof ook niet dat de standaardmotor er ooit komt. Het was ook maar één van de voorstellen van de FIA. De FOTA stemt nooit met zoiets in. De FIA is waarschijnlijk al tevreden als kleine teams een heel seizoen lang motoren kunnen krijgen voor 5 of 10 miljoen dollar. Want het is hen vooral te doen om het beschermen van de kleine teams. De grote teams gooien met zoveel geld als ze willen, zolang de kleine teams maar min of meer kunnen bijblijven met weinig geld. Ik denk althans toch dat dat is wat de FIA eigenlijk denkt.

kaisz

Citaat van: janke op 22 oktober 2008 - 03:39:10
Citaat van: fawlty op 21 oktober 2008 - 19:40:36
mja  >:( als ze iedereen dezelfde motor gaan geven dan is het geen koninginneklasse meer van de autosport.

We gaan hier toch niet geloven dat de fabrieksteams met een standaard motor gaan rijden ??? Van wie? Wat is standaard? Allemaal aan het Audi, Aston Martin, eventueel een Peugeot blok? Cosworth bijv.? Zie ik Ferrari, BMW enz. niet doen.
Nee lijkt me niet, als ferrari de leverancier wordt stapt Mclaren eruit en andersom....

Ferrari 2010

Citaat van: kaisz op 23 oktober 2008 - 22:37:10
Citaat van: janke op 22 oktober 2008 - 03:39:10
Citaat van: fawlty op 21 oktober 2008 - 19:40:36
mja  >:( als ze iedereen dezelfde motor gaan geven dan is het geen koninginneklasse meer van de autosport.

We gaan hier toch niet geloven dat de fabrieksteams met een standaard motor gaan rijden ??? Van wie? Wat is standaard? Allemaal aan het Audi, Aston Martin, eventueel een Peugeot blok? Cosworth bijv.? Zie ik Ferrari, BMW enz. niet doen.
Nee lijkt me niet, als ferrari de leverancier wordt stapt Mclaren eruit en andersom....
En BMW, Toyota en Honda. Doei doei F1... Dat staan de teams inderdaad niet toe. Als de FIA een standaardmotor verplicht, is de F1 voorbij.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

sloggerke

Dat is in feite een heel moeilijke vraag.

Goedkoper? Akkoord! Maar hoe?
Ik heb heimwee naar de tijd dat Walter WOLF nog in een achtergelegen garage zelf in een paar maanden tijd een F1 bolide in elkaar knutselde. (liet knutselen.)
En die bolide won ook meteen bij de eerste deelname ervan! (Als ik me niet vergis was het met Hunt.)
Die dingen kunnen al lang niet meer want het kost jaren om een F1 bolide te ontwikkelen. (Kijk naar bv.Toyota en de middelen die ze hebben.)

Klantenmotoren moeten dus zeker kunnen, eventueel zelfs een klantenchasis. (Bestond vroeger ook. Kijk naar March (chasis) of Ford Cosword (motor))
Door het verder (technisch) limiteren van de wagens zijn deze hoe langer hoe meer op elkaar gaan gelijken. Geef ze allemaal een wit kleurtje en je ziet het verschil amper.
In feite is het ongeloofelijk hoe ze nu met wagens met een hogere minimumhoogte en minder cilinderinhoud en zonder slicks toch nog dezelfde snelheid weten te ontwilkkelen. De oplossingen die de teams gevonden hebben zijn tweeledig. A toerental en B aerodynamica.
Het eerste (toerental) heeft de FIA reeds gelimiteerd. Toerentallen boven de 19.000 rpm zijn niet langer toegestaan. En volgend jaar maar tot 18.500 rpm. Jammer! Want bv.Honda beweerde ooit een motor die een stuk hoger ging dan de gelimiteerde 19.000 rpm te kunnen ontwikkelen. Door dit te limiteren krijg je al voor een stuk dezelfde motoren, want onderscheid in PK creëren door meer toeren te genereren is niet langer mogelijk.
Het tweede (aerodynamica) zouden ze volgend jaar aanpakken. En dat werd hoog tijd!
Mechanische grip moet terug de bovenhand krijgen. Terug die brede F1 wagens met brede slicks. Eventueel terug grondeffect! (zie de lotus 79 en de lotus 80 zonder voorvleugel!)
Waar is de tijd dat Tyrell nog met een auto mocht rijden met zes wielen!? Meer remkracht, minder luchtweerstand en meer... mechanische grip was het opzet. (want meer contact met de baan.)
Ik denk dus nog altijd dat het limiteren van de dingen het rijden alleen maar DUURDER maakt ipv goedkoper. Want de teams hebben een kleinere marge en minder mogelijkheden om zich van elkaar te onderscheiden... en gaan net DAAR enorm veel geld inpompen. (Denk aan die peperdure windtunnels)
Zeg gewoon: Een F1 auto mag maar zo lang zijn, zo hoog, de banden moeten vrij zijn de vleugels van die afmeting en... doe uw goesting!  Zo krijg je ook kleinere teams die opeens met een geniaal idee op de proppen gaan komen waardoor ze meteen bij de grote horen. Denk aan Colin Chapman met zijn grondeffect, of aan de Lotus met dubbel chasis... (helaas verboden)

Om aan de groenen tegemoet te komen: Volgend jaar is er al KERS. (Ik hoop echt dat het niet zal uitgesteld worden omdat Ferrari nog niet klaar is.) Een mooie gelegenheid voor de ingenieurs van de respectievelijke teams om te laten zien wat ze in hun mars hebben! En ondertussen is de gewone automobielindustrie ermee gebaat en kan de natuur weer een beetje ademen.
Overigens een hilarische uitspraak van FAWLTY! Al dat over en weer gevlieg van die topvoetballers is ook niet gezond! ;D