De toekomst van de F1

Gestart door Jasper, 21 oktober 2008 - 13:51:10

« vorige - volgende »

Folkert

Citaat van: Jasper op 29 oktober 2008 - 15:07:38
KERS is eigenlijk als de dynamo van een fiets. Je dynamo remt je fiets een beetje af en laat daardoor een lampje branden. KERS remt een wagen harder af en laadt een batterij op.
De dynamo op een fiets remt maar een heeeeeeel klein beetje volgens mij :P
Trotse vader van Rosalie(L)

Jasper

Ja, maar het principe is hetzelfde. ;)

Folkert

hahah ja weet wat je bedoelt :P
Trotse vader van Rosalie(L)

NDCGN

#33
Citaat van: Jasper op 29 oktober 2008 - 16:23:37
Ja, maar het principe is hetzelfde. ;)
het wekt allebei stroom op idd, maar daar is ook het meeste wel mee gezegd volgens mij.. mijn dynamo geeft juist meer stroom als ik hard optrek en minder bij afremmen ;)
Ik denk trouwens wel dat de F1 er leuker door gaat worden.. elke ronde een powerboost van 80 pk gedurende 6 seconden... maar hopen dat ze m niet allemaal op hetzelfde punt gaan gebruiken dan... op sommige circuits zal dat wel geval zijn denk ik... maar k ben benieuwd.. bij de één zal het misschien ook beter/langer werken als bij de ander...

Ferrari 2010

Citaat van: NDCGN op 29 oktober 2008 - 16:45:05
Citaat van: Jasper op 29 oktober 2008 - 16:23:37
Ja, maar het principe is hetzelfde. ;)
het wekt allebei stroom op idd, maar daar is ook het meeste wel mee gezegd volgens mij.. mijn dynamo geeft juist meer stroom als ik hard optrek en minder bij afremmen ;)
Maar een remklauw staat best niet tegen het wiel bij het optrekken, dus wordt er dan geen energie naar de dynamo gestuurt ;) Het zou anders wel dom zijn, want ze zouden de wagens juist vertragen met het systeem.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

NDCGN

Citaat van: Ferrari 2008 op 29 oktober 2008 - 19:26:50
Citaat van: NDCGN op 29 oktober 2008 - 16:45:05
Citaat van: Jasper op 29 oktober 2008 - 16:23:37
Ja, maar het principe is hetzelfde. ;)
het wekt allebei stroom op idd, maar daar is ook het meeste wel mee gezegd volgens mij.. mijn dynamo geeft juist meer stroom als ik hard optrek en minder bij afremmen ;)
Maar een remklauw staat best niet tegen het wiel bij het optrekken, dus wordt er dan geen energie naar de dynamo gestuurt ;) Het zou anders wel dom zijn, want ze zouden de wagens juist vertragen met het systeem.
met mijn dynamo bedoel ik mn fietsdynamo hè! volgens mij wordt bij KERS de energie opgewekt ergens in de aandrijfas/versnellingsbak (ik ben niet zo technisch om eerlijk te zijn), dus volgens mij is dat hele dynamoverhaal een beetje verwarrend al zal er vast wel wat gelijkenis zijn...

Ferrari 2010

Citaat van: NDCGN op 29 oktober 2008 - 19:36:49
Citaat van: Ferrari 2008 op 29 oktober 2008 - 19:26:50
Citaat van: NDCGN op 29 oktober 2008 - 16:45:05
Citaat van: Jasper op 29 oktober 2008 - 16:23:37
Ja, maar het principe is hetzelfde. ;)
het wekt allebei stroom op idd, maar daar is ook het meeste wel mee gezegd volgens mij.. mijn dynamo geeft juist meer stroom als ik hard optrek en minder bij afremmen ;)
Maar een remklauw staat best niet tegen het wiel bij het optrekken, dus wordt er dan geen energie naar de dynamo gestuurt ;) Het zou anders wel dom zijn, want ze zouden de wagens juist vertragen met het systeem.
met mijn dynamo bedoel ik mn fietsdynamo hè! volgens mij wordt bij KERS de energie opgewekt ergens in de aandrijfas/versnellingsbak (ik ben niet zo technisch om eerlijk te zijn), dus volgens mij is dat hele dynamoverhaal een beetje verwarrend al zal er vast wel wat gelijkenis zijn...
Ik dacht eerder dat het echt bij het remmen gebeurde, en in de wielen zat dus. Ik veronderstel bij de remklauw, maar ben er ook niet zeker van hoor :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

_Makke_

Citaat van: Ferrari 2008 op 29 oktober 2008 - 19:48:07
Ik dacht eerder dat het echt bij het remmen gebeurde, en in de wielen zat dus. Ik veronderstel bij de remklauw, maar ben er ook niet zeker van hoor :)
Zo heb ik het ook altijd begrepen. De kinetische energie die bij het remmen vrijkomt opvangen in een batterij. Waar dat de piloot de opgeslagen energie kan aanroepen dmv een knop en zodoende een "boost" krijgt.

Jasper

Citaat van: NDCGN op 29 oktober 2008 - 19:36:49
Citaat van: Ferrari 2008 op 29 oktober 2008 - 19:26:50
Citaat van: NDCGN op 29 oktober 2008 - 16:45:05
Citaat van: Jasper op 29 oktober 2008 - 16:23:37
Ja, maar het principe is hetzelfde. ;)
het wekt allebei stroom op idd, maar daar is ook het meeste wel mee gezegd volgens mij.. mijn dynamo geeft juist meer stroom als ik hard optrek en minder bij afremmen ;)
Maar een remklauw staat best niet tegen het wiel bij het optrekken, dus wordt er dan geen energie naar de dynamo gestuurt ;) Het zou anders wel dom zijn, want ze zouden de wagens juist vertragen met het systeem.
met mijn dynamo bedoel ik mn fietsdynamo hè! volgens mij wordt bij KERS de energie opgewekt ergens in de aandrijfas/versnellingsbak (ik ben niet zo technisch om eerlijk te zijn), dus volgens mij is dat hele dynamoverhaal een beetje verwarrend al zal er vast wel wat gelijkenis zijn...

Dat zou willen zeggen dat KERS niet wordt toegepast op de voorwielen, en dat lijkt me sterk. Het is namelijk in de voorwielen dat 75% van de remkracht zit.

NDCGN

#39
Citaat van: Jasper op 29 oktober 2008 - 21:00:38
Citaat van: NDCGN op 29 oktober 2008 - 19:36:49
Citaat van: Ferrari 2008 op 29 oktober 2008 - 19:26:50
Citaat van: NDCGN op 29 oktober 2008 - 16:45:05
Citaat van: Jasper op 29 oktober 2008 - 16:23:37
Ja, maar het principe is hetzelfde. ;)
het wekt allebei stroom op idd, maar daar is ook het meeste wel mee gezegd volgens mij.. mijn dynamo geeft juist meer stroom als ik hard optrek en minder bij afremmen ;)
Maar een remklauw staat best niet tegen het wiel bij het optrekken, dus wordt er dan geen energie naar de dynamo gestuurt ;) Het zou anders wel dom zijn, want ze zouden de wagens juist vertragen met het systeem.
met mijn dynamo bedoel ik mn fietsdynamo hè! volgens mij wordt bij KERS de energie opgewekt ergens in de aandrijfas/versnellingsbak (ik ben niet zo technisch om eerlijk te zijn), dus volgens mij is dat hele dynamoverhaal een beetje verwarrend al zal er vast wel wat gelijkenis zijn...

Dat zou willen zeggen dat KERS niet wordt toegepast op de voorwielen, en dat lijkt me sterk. Het is namelijk in de voorwielen dat 75% van de remkracht zit.
Volgens mij gaat het niet om de energie die vrij komt bij de remmen zelf, maar om het opvangen van de 'motorenergie' die anders tijdens het remmen (ongebruikt) verloren gaat...

Ferrari 2010

#40
Citaat van: NDCGN op 29 oktober 2008 - 22:24:40
Citaat van: Jasper op 29 oktober 2008 - 21:00:38
Citaat van: NDCGN op 29 oktober 2008 - 19:36:49
Citaat van: Ferrari 2008 op 29 oktober 2008 - 19:26:50
Citaat van: NDCGN op 29 oktober 2008 - 16:45:05
Citaat van: Jasper op 29 oktober 2008 - 16:23:37
Ja, maar het principe is hetzelfde. ;)
het wekt allebei stroom op idd, maar daar is ook het meeste wel mee gezegd volgens mij.. mijn dynamo geeft juist meer stroom als ik hard optrek en minder bij afremmen ;)
Maar een remklauw staat best niet tegen het wiel bij het optrekken, dus wordt er dan geen energie naar de dynamo gestuurt ;) Het zou anders wel dom zijn, want ze zouden de wagens juist vertragen met het systeem.
met mijn dynamo bedoel ik mn fietsdynamo hè! volgens mij wordt bij KERS de energie opgewekt ergens in de aandrijfas/versnellingsbak (ik ben niet zo technisch om eerlijk te zijn), dus volgens mij is dat hele dynamoverhaal een beetje verwarrend al zal er vast wel wat gelijkenis zijn...

Dat zou willen zeggen dat KERS niet wordt toegepast op de voorwielen, en dat lijkt me sterk. Het is namelijk in de voorwielen dat 75% van de remkracht zit.
Volgens mij gaat het niet om de energie die vrij komt bij de remmen zelf, maar om het opvangen van de 'motorenergie' die anders tijdens het remmen (ongebruikt) verloren gaat...
http://www.racecar-engineering.com/articles/f1/182014/f1-kers-flybrid.html
Lees het zelf :) Het heeft wat te maken met het principe van een vliegwiel (maar de energie wordt gestockeerd in een batterij, zodat de energie later gebruikt kan worden), het fijne weet ik er ook niet van, maar dat ding behoort zich toch bij de wielen dacht ik :) Overigens wordt er geen gas gegeven en teruggeschakeld bij het remmen, remmen op de motor dus, vanwege het vol in de rem gaan in een race zal dit wel niet zo'n effect hebben als wanneer je zelf even een vitesse terugschakeld, maar het effect is hetzelfde: de wagen wordt afgeremd. Energie gaat er daar niet verloren lijkt mij.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

#41
Citaat van: NDCGN op 29 oktober 2008 - 22:24:40
Citaat van: Jasper op 29 oktober 2008 - 21:00:38
Citaat van: NDCGN op 29 oktober 2008 - 19:36:49
Citaat van: Ferrari 2008 op 29 oktober 2008 - 19:26:50
Citaat van: NDCGN op 29 oktober 2008 - 16:45:05
Citaat van: Jasper op 29 oktober 2008 - 16:23:37
Ja, maar het principe is hetzelfde. ;)
het wekt allebei stroom op idd, maar daar is ook het meeste wel mee gezegd volgens mij.. mijn dynamo geeft juist meer stroom als ik hard optrek en minder bij afremmen ;)
Maar een remklauw staat best niet tegen het wiel bij het optrekken, dus wordt er dan geen energie naar de dynamo gestuurt ;) Het zou anders wel dom zijn, want ze zouden de wagens juist vertragen met het systeem.
met mijn dynamo bedoel ik mn fietsdynamo hè! volgens mij wordt bij KERS de energie opgewekt ergens in de aandrijfas/versnellingsbak (ik ben niet zo technisch om eerlijk te zijn), dus volgens mij is dat hele dynamoverhaal een beetje verwarrend al zal er vast wel wat gelijkenis zijn...

Dat zou willen zeggen dat KERS niet wordt toegepast op de voorwielen, en dat lijkt me sterk. Het is namelijk in de voorwielen dat 75% van de remkracht zit.
Volgens mij gaat het niet om de energie die vrij komt bij de remmen zelf, maar om het opvangen van de 'motorenergie' die anders tijdens het remmen (ongebruikt) verloren gaat...

Dat is alleszins nooit hoe ik het begrepen heb. We zijn het er natuurlijk over eens dat er energie opgeslagen wordt wanneer de wagen vertraagt. Maar aangezien remkracht voor 75% vooraan zit, lijkt het me dus sterk dat het niets met de wielen en het remmen zelf te maken heeft. ???

Edit: blijkbaar kan het allebei, maar is mijn oplossing te simpel om op F1-niveau te zijn. :P http://www.racecar-engineering.com/allarticles/274929/kers-in-f1-the-basics.html

In het kort voor degenen die geen zin hebben om dit te lezen: het eerste is wat NDCGN zegt: een vliegwiel dat gekoppeld is aan de drivetrain (dit is het systeem dat de kracht van motor doorgeeft aan de wielen). Met een variabele transmissie wordt ervoor gezorgd dat het wiel sneller gaat draaien (=energie opslaan) of trager gaat draaien (=energie afgeven).

Het tweede: geen idee hoe dit werkt.

Het derde en vierde werken rechtstreeks op het wiel, het vierde is dus de dynamo-vergelijking die ik maakte, maar dit wordt blijkbaar niet gebruikt op racewagens, ik neem aan dat het probleem is dat je niet alles kunt 'inpakken' in het wiel en dat wielen absoluut zo licht mogelijk moeten zijn.

Volgend lijstje is nog wel interessant:

Ferrari – Electronic (Zytek?)
McLaren – Electronic (in house)
Honda – Flywheel (Flybrid?)
Renault – Unknown
Force India – Electronic (Zytek?)
Toro Rosso – Electronic
Red Bull – Electronic
Williams – Flywheel (in house)
Toyota – unknown  (in house)
BMW Sauber – Electronic

Folkert

Ik heb eigenlijk ook geen idee waar en jullie het allemaal over hebben, dus geloof jullie allemaal wel. Maar het klinkt eigenlijk als een best goed idee, maar vraag me af wat nu eigenlijk al die problemen zijn die we tijdje terug hebben gehoort over deze systemen.

Meen me een artikel te herinneren waar monteurs/ingineurs werden getroffen door stroom schokken.


Maar het idee er achter(voor zo ver ik het begrijp) klinkt leuk en ben benieuwd hoe dat tijdens de race in zijn werk gaat met die powerboost. En gaan wij als toeschouwer op tv ook weten wanneer iemand een boost gebruikt?
Trotse vader van Rosalie(L)

kaisz

Lol, betekend dit dat we Filmtaferelen krijgen?
Zo eentje waar je je tegenstadner voorbij vleigt als je een boostknop indrukt.
Lijkt me leuk!!!
wel onrealistisch.
En wat als Kers systeem in de race kapot gaat? rijdt de auto dan niet meer, of wordt alleen de energie neit meer ontvangen?


Jasper

Ik denk dat de teams wel iets verzinnen waardoor KERS volledig losgekoppeld kan worden in geval van defect.