Zijn al die straffen werkelijk nodig...?

Gestart door scho0634, 12 oktober 2008 - 19:56:43

« vorige - volgende »

Folkert

Citaat van: 0634 op 23 oktober 2008 - 14:41:50
Hoe het ook zij, het was weer precies zo'n straf waarvan ik me afvraag of het nodig is.

de FIA lijkt soms wel eg kinderachtig. Alles wordt bestraft. FIA dictatuur is het.
Zoals volgens mij ook al eerder is gezegt: het racen word nu minder spannend, want minder coureurs durven nog iets.
Trotse vader van Rosalie(L)

NDCGN

Citaat van: Burorri op 24 oktober 2008 - 15:39:40
Citaat van: 0634 op 23 oktober 2008 - 14:41:50
Hoe het ook zij, het was weer precies zo'n straf waarvan ik me afvraag of het nodig is.

de FIA lijkt soms wel eg kinderachtig. Alles wordt bestraft. FIA dictatuur is het.
Zoals volgens mij ook al eerder is gezegt: het racen word nu minder spannend, want minder coureurs durven nog iets.
daar geloof ik niet zo in... dr is bv ook kans dat je uitvalt bij een inhaalactie, dat lijkt me veel erger dan een drive through... als ze nu al bang zouden worden omdat er dit jaar iets meer straffen uitgedeeld zijn dan voorgaande jaren dan vallen die coureurs mij flink tegen... ik vind dat een coureur bij een foute inhaalactie (op wat voor manier dan ook) nooit voordeel mag hebben ten opzichte van de andere coureur.. direct straffen is niet altijd nodig, positie (en het behaalde voordeel) terug geven zou al voldoende moeten zijn.. helaas is dat niet altijd mogelijk, bv niet bij de eerste 2 incidenten in Fuji, bij de 3e misschien wel...

Folkert

Citaat van: NDCGN op 24 oktober 2008 - 16:14:10
Citaat van: Burorri op 24 oktober 2008 - 15:39:40
Citaat van: 0634 op 23 oktober 2008 - 14:41:50
Hoe het ook zij, het was weer precies zo'n straf waarvan ik me afvraag of het nodig is.

de FIA lijkt soms wel eg kinderachtig. Alles wordt bestraft. FIA dictatuur is het.
Zoals volgens mij ook al eerder is gezegt: het racen word nu minder spannend, want minder coureurs durven nog iets.
daar geloof ik niet zo in... dr is bv ook kans dat je uitvalt bij een inhaalactie, dat lijkt me veel erger dan een drive through... als ze nu al bang zouden worden omdat er dit jaar iets meer straffen uitgedeeld zijn dan voorgaande jaren dan vallen die coureurs mij flink tegen... ik vind dat een coureur bij een foute inhaalactie (op wat voor manier dan ook) nooit voordeel mag hebben ten opzichte van de andere coureur.. direct straffen is niet altijd nodig, positie (en het behaalde voordeel) terug geven zou al voldoende moeten zijn.. helaas is dat niet altijd mogelijk, bv niet bij de eerste 2 incidenten in Fuji, bij de 3e misschien wel...
Behalve als je DC of Sato moet in halen of zij halen jou in :P Maar voor mij(en denk ik ook de coureur) is er een verschil tussen niet durven in halen omdat je anders crasht en niet durven inhalen omdat de FIA anders gaat straffen. Als de FIA een besluit gaat nemen kan er echt van alles uit kan komen en word besloten door meer mensen die al gaan zeuren als er vogelpoep op de auto zit.

Coureurs (niet alle) hebben veel beter zicht op de situatie en wat hun kunnen is. En weten ook wel dat de andere coureur het meestal redelijk probeert te houden en niet onnodig gaat botsen.
Trotse vader van Rosalie(L)

NDCGN

Citaat van: Burorri op 25 oktober 2008 - 03:20:50
Citaat van: NDCGN op 24 oktober 2008 - 16:14:10
Citaat van: Burorri op 24 oktober 2008 - 15:39:40
Citaat van: 0634 op 23 oktober 2008 - 14:41:50
Hoe het ook zij, het was weer precies zo'n straf waarvan ik me afvraag of het nodig is.

de FIA lijkt soms wel eg kinderachtig. Alles wordt bestraft. FIA dictatuur is het.
Zoals volgens mij ook al eerder is gezegt: het racen word nu minder spannend, want minder coureurs durven nog iets.
daar geloof ik niet zo in... dr is bv ook kans dat je uitvalt bij een inhaalactie, dat lijkt me veel erger dan een drive through... als ze nu al bang zouden worden omdat er dit jaar iets meer straffen uitgedeeld zijn dan voorgaande jaren dan vallen die coureurs mij flink tegen... ik vind dat een coureur bij een foute inhaalactie (op wat voor manier dan ook) nooit voordeel mag hebben ten opzichte van de andere coureur.. direct straffen is niet altijd nodig, positie (en het behaalde voordeel) terug geven zou al voldoende moeten zijn.. helaas is dat niet altijd mogelijk, bv niet bij de eerste 2 incidenten in Fuji, bij de 3e misschien wel...
Behalve als je DC of Sato moet in halen of zij halen jou in :P Maar voor mij(en denk ik ook de coureur) is er een verschil tussen niet durven in halen omdat je anders crasht en niet durven inhalen omdat de FIA anders gaat straffen. Als de FIA een besluit gaat nemen kan er echt van alles uit kan komen en word besloten door meer mensen die al gaan zeuren als er vogelpoep op de auto zit.

Coureurs (niet alle) hebben veel beter zicht op de situatie en wat hun kunnen is. En weten ook wel dat de andere coureur het meestal redelijk probeert te houden en niet onnodig gaat botsen.
Ik vind dat nogal overdreven.. zoveel straffen worden er helemaal niet uitgedeeld en je kunt zeggen wat je wilt, maar volgens mij waren met vrijwel alle straffen een groot deel van de coureurs het er wel mee eens... hooguit met die van Bourdais niet... ik denk dat misschien alleen een Hamilton nu iets voorzichtiger is en laat dat nou net de rijder zijn waarover andere rijders veel klaagden.. dan hebben de straffen misschien ook nog nut gehad en da's nou net één van de redenen om te straffen... volgens mij heeft 80% van de coureurs dit jaar geen eens een straf gehad (voor een actie in de race)...

Folkert

Citaat van: NDCGN op 25 oktober 2008 - 13:22:11
Citaat van: Burorri op 25 oktober 2008 - 03:20:50
Citaat van: NDCGN op 24 oktober 2008 - 16:14:10
Citaat van: Burorri op 24 oktober 2008 - 15:39:40
Citaat van: 0634 op 23 oktober 2008 - 14:41:50
Hoe het ook zij, het was weer precies zo'n straf waarvan ik me afvraag of het nodig is.

de FIA lijkt soms wel eg kinderachtig. Alles wordt bestraft. FIA dictatuur is het.
Zoals volgens mij ook al eerder is gezegt: het racen word nu minder spannend, want minder coureurs durven nog iets.
daar geloof ik niet zo in... dr is bv ook kans dat je uitvalt bij een inhaalactie, dat lijkt me veel erger dan een drive through... als ze nu al bang zouden worden omdat er dit jaar iets meer straffen uitgedeeld zijn dan voorgaande jaren dan vallen die coureurs mij flink tegen... ik vind dat een coureur bij een foute inhaalactie (op wat voor manier dan ook) nooit voordeel mag hebben ten opzichte van de andere coureur.. direct straffen is niet altijd nodig, positie (en het behaalde voordeel) terug geven zou al voldoende moeten zijn.. helaas is dat niet altijd mogelijk, bv niet bij de eerste 2 incidenten in Fuji, bij de 3e misschien wel...
Behalve als je DC of Sato moet in halen of zij halen jou in :P Maar voor mij(en denk ik ook de coureur) is er een verschil tussen niet durven in halen omdat je anders crasht en niet durven inhalen omdat de FIA anders gaat straffen. Als de FIA een besluit gaat nemen kan er echt van alles uit kan komen en word besloten door meer mensen die al gaan zeuren als er vogelpoep op de auto zit.

Coureurs (niet alle) hebben veel beter zicht op de situatie en wat hun kunnen is. En weten ook wel dat de andere coureur het meestal redelijk probeert te houden en niet onnodig gaat botsen.
Ik vind dat nogal overdreven.. zoveel straffen worden er helemaal niet uitgedeeld en je kunt zeggen wat je wilt, maar volgens mij waren met vrijwel alle straffen een groot deel van de coureurs het er wel mee eens... hooguit met die van Bourdais niet... ik denk dat misschien alleen een Hamilton nu iets voorzichtiger is en laat dat nou net de rijder zijn waarover andere rijders veel klaagden.. dan hebben de straffen misschien ook nog nut gehad en da's nou net één van de redenen om te straffen... volgens mij heeft 80% van de coureurs dit jaar geen eens een straf gehad (voor een actie in de race)...
Vergeet ook niet dat er veel straffen in de kwalificatie zijn uit gedeeld voor het dan wel of niet ophouden van een andere coureur. Maar goed er is wel geklaag over het rijgedrag van Hamilton maar laten we eerlijk wezen: Schumacher, Senna en Piquet waren ook niet altijd heren op de baan. Maar dat is wel een eigenschap van een wereldkampioen vind ik. Het moet niet te gek worden zoals Senna 90 of Schumacher 94 en 97. Maar als Acties van Hamilton en Bourdais al straffen krijgen, en Hamilton ook al in Belgie en in Canada(die wel terecht was overigens.)  en dan nog een hele rits kwalificatie straffen volgens mij.
Nou ja misschien is het wat over dreven, maar s ommige straffen vind ik wat overdreven.
Hamilton's straf was on terecht. Was iets te optimistisch, maar zijn vaker coureurs geweest die zich verremde en geen straf kregen.
Massa's straf was terecht. Massa reed niet eens meer op de baan, dus daarom was die straf te recht.
Bourdais straf was onterecht. Vind ik race ongeval, geen van beide is eigenlijk schuldig.
Trotse vader van Rosalie(L)

NDCGN

Citaat van: Burorri op 25 oktober 2008 - 14:04:56
Citaat van: NDCGN op 25 oktober 2008 - 13:22:11
Citaat van: Burorri op 25 oktober 2008 - 03:20:50
Citaat van: NDCGN op 24 oktober 2008 - 16:14:10
Citaat van: Burorri op 24 oktober 2008 - 15:39:40
Citaat van: 0634 op 23 oktober 2008 - 14:41:50
Hoe het ook zij, het was weer precies zo'n straf waarvan ik me afvraag of het nodig is.

de FIA lijkt soms wel eg kinderachtig. Alles wordt bestraft. FIA dictatuur is het.
Zoals volgens mij ook al eerder is gezegt: het racen word nu minder spannend, want minder coureurs durven nog iets.
daar geloof ik niet zo in... dr is bv ook kans dat je uitvalt bij een inhaalactie, dat lijkt me veel erger dan een drive through... als ze nu al bang zouden worden omdat er dit jaar iets meer straffen uitgedeeld zijn dan voorgaande jaren dan vallen die coureurs mij flink tegen... ik vind dat een coureur bij een foute inhaalactie (op wat voor manier dan ook) nooit voordeel mag hebben ten opzichte van de andere coureur.. direct straffen is niet altijd nodig, positie (en het behaalde voordeel) terug geven zou al voldoende moeten zijn.. helaas is dat niet altijd mogelijk, bv niet bij de eerste 2 incidenten in Fuji, bij de 3e misschien wel...
Behalve als je DC of Sato moet in halen of zij halen jou in :P Maar voor mij(en denk ik ook de coureur) is er een verschil tussen niet durven in halen omdat je anders crasht en niet durven inhalen omdat de FIA anders gaat straffen. Als de FIA een besluit gaat nemen kan er echt van alles uit kan komen en word besloten door meer mensen die al gaan zeuren als er vogelpoep op de auto zit.

Coureurs (niet alle) hebben veel beter zicht op de situatie en wat hun kunnen is. En weten ook wel dat de andere coureur het meestal redelijk probeert te houden en niet onnodig gaat botsen.
Ik vind dat nogal overdreven.. zoveel straffen worden er helemaal niet uitgedeeld en je kunt zeggen wat je wilt, maar volgens mij waren met vrijwel alle straffen een groot deel van de coureurs het er wel mee eens... hooguit met die van Bourdais niet... ik denk dat misschien alleen een Hamilton nu iets voorzichtiger is en laat dat nou net de rijder zijn waarover andere rijders veel klaagden.. dan hebben de straffen misschien ook nog nut gehad en da's nou net één van de redenen om te straffen... volgens mij heeft 80% van de coureurs dit jaar geen eens een straf gehad (voor een actie in de race)...
Vergeet ook niet dat er veel straffen in de kwalificatie zijn uit gedeeld voor het dan wel of niet ophouden van een andere coureur. Maar goed er is wel geklaag over het rijgedrag van Hamilton maar laten we eerlijk wezen: Schumacher, Senna en Piquet waren ook niet altijd heren op de baan. Maar dat is wel een eigenschap van een wereldkampioen vind ik. Het moet niet te gek worden zoals Senna 90 of Schumacher 94 en 97. Maar als Acties van Hamilton en Bourdais al straffen krijgen, en Hamilton ook al in Belgie en in Canada(die wel terecht was overigens.)  en dan nog een hele rits kwalificatie straffen volgens mij.
Nou ja misschien is het wat over dreven, maar s ommige straffen vind ik wat overdreven.
Hamilton's straf was on terecht. Was iets te optimistisch, maar zijn vaker coureurs geweest die zich verremde en geen straf kregen.
Massa's straf was terecht. Massa reed niet eens meer op de baan, dus daarom was die straf te recht.
Bourdais straf was onterecht. Vind ik race ongeval, geen van beide is eigenlijk schuldig.
Die straffen in kwalificatie vergeet ik juist expres wel.. je hebt het over coureurs die niet meer durven aan te vallen... als je puur naar alle straffen kijkt die daar dit seizoen voor zijn gegeven, dan valt dat best mee... wat jij over die straffen in Fuji en België denkt, dat weten we inmiddels wel.. hoe ik erover denk heb ik ook al vaak genoeg aangegeven dus dat zal ik niet herhalen... ik vind dat je iig een coureur altijd moet kunnen bestraffen als ie de wedstrijd van een ander naar de gallemiezen helpt... als je iemands kwalificatie verknald krijg je ook een straf, dan zou dat in de race toch ook zo moeten zijn.. natuurlijk zijn er ook race-incidenten, maar ik vind dat sommige gevallen veels te snel als race-incident worden bestempeld.. als de actie maar van één coureur komt en de ander doet niks fout dan noem ik dat geen race incident...

Folkert

Citaat van: NDCGN op 25 oktober 2008 - 15:30:38
Citaat van: Burorri op 25 oktober 2008 - 14:04:56
Citaat van: NDCGN op 25 oktober 2008 - 13:22:11
Citaat van: Burorri op 25 oktober 2008 - 03:20:50
Citaat van: NDCGN op 24 oktober 2008 - 16:14:10
Citaat van: Burorri op 24 oktober 2008 - 15:39:40
Citaat van: 0634 op 23 oktober 2008 - 14:41:50
Hoe het ook zij, het was weer precies zo'n straf waarvan ik me afvraag of het nodig is.

de FIA lijkt soms wel eg kinderachtig. Alles wordt bestraft. FIA dictatuur is het.
Zoals volgens mij ook al eerder is gezegt: het racen word nu minder spannend, want minder coureurs durven nog iets.
daar geloof ik niet zo in... dr is bv ook kans dat je uitvalt bij een inhaalactie, dat lijkt me veel erger dan een drive through... als ze nu al bang zouden worden omdat er dit jaar iets meer straffen uitgedeeld zijn dan voorgaande jaren dan vallen die coureurs mij flink tegen... ik vind dat een coureur bij een foute inhaalactie (op wat voor manier dan ook) nooit voordeel mag hebben ten opzichte van de andere coureur.. direct straffen is niet altijd nodig, positie (en het behaalde voordeel) terug geven zou al voldoende moeten zijn.. helaas is dat niet altijd mogelijk, bv niet bij de eerste 2 incidenten in Fuji, bij de 3e misschien wel...
Behalve als je DC of Sato moet in halen of zij halen jou in :P Maar voor mij(en denk ik ook de coureur) is er een verschil tussen niet durven in halen omdat je anders crasht en niet durven inhalen omdat de FIA anders gaat straffen. Als de FIA een besluit gaat nemen kan er echt van alles uit kan komen en word besloten door meer mensen die al gaan zeuren als er vogelpoep op de auto zit.

Coureurs (niet alle) hebben veel beter zicht op de situatie en wat hun kunnen is. En weten ook wel dat de andere coureur het meestal redelijk probeert te houden en niet onnodig gaat botsen.
Ik vind dat nogal overdreven.. zoveel straffen worden er helemaal niet uitgedeeld en je kunt zeggen wat je wilt, maar volgens mij waren met vrijwel alle straffen een groot deel van de coureurs het er wel mee eens... hooguit met die van Bourdais niet... ik denk dat misschien alleen een Hamilton nu iets voorzichtiger is en laat dat nou net de rijder zijn waarover andere rijders veel klaagden.. dan hebben de straffen misschien ook nog nut gehad en da's nou net één van de redenen om te straffen... volgens mij heeft 80% van de coureurs dit jaar geen eens een straf gehad (voor een actie in de race)...
Vergeet ook niet dat er veel straffen in de kwalificatie zijn uit gedeeld voor het dan wel of niet ophouden van een andere coureur. Maar goed er is wel geklaag over het rijgedrag van Hamilton maar laten we eerlijk wezen: Schumacher, Senna en Piquet waren ook niet altijd heren op de baan. Maar dat is wel een eigenschap van een wereldkampioen vind ik. Het moet niet te gek worden zoals Senna 90 of Schumacher 94 en 97. Maar als Acties van Hamilton en Bourdais al straffen krijgen, en Hamilton ook al in Belgie en in Canada(die wel terecht was overigens.)  en dan nog een hele rits kwalificatie straffen volgens mij.
Nou ja misschien is het wat over dreven, maar s ommige straffen vind ik wat overdreven.
Hamilton's straf was on terecht. Was iets te optimistisch, maar zijn vaker coureurs geweest die zich verremde en geen straf kregen.
Massa's straf was terecht. Massa reed niet eens meer op de baan, dus daarom was die straf te recht.
Bourdais straf was onterecht. Vind ik race ongeval, geen van beide is eigenlijk schuldig.
Die straffen in kwalificatie vergeet ik juist expres wel.. je hebt het over coureurs die niet meer durven aan te vallen... als je puur naar alle straffen kijkt die daar dit seizoen voor zijn gegeven, dan valt dat best mee... wat jij over die straffen in Fuji en België denkt, dat weten we inmiddels wel.. hoe ik erover denk heb ik ook al vaak genoeg aangegeven dus dat zal ik niet herhalen... ik vind dat je iig een coureur altijd moet kunnen bestraffen als ie de wedstrijd van een ander naar de gallemiezen helpt... als je iemands kwalificatie verknald krijg je ook een straf, dan zou dat in de race toch ook zo moeten zijn.. natuurlijk zijn er ook race-incidenten, maar ik vind dat sommige gevallen veels te snel als race-incident worden bestempeld.. als de actie maar van één coureur komt en de ander doet niks fout dan noem ik dat geen race incident...
Ja maar dat is juist mijn punt, als er in de kwalificatie al straffen worden uitgedeelt voor het hinderen van andere coureurs(en dat doen ze volgens mij alleen als de coureur of team in kwestie.) wat zou je dan wel niet krijgen als je inhaal actie net niet helemaal goed verloopt en je hinderd of lichtelijk benadeeld de andere rijder. Dat hij wijder moet en zo of nog een plek verliest of tijd op voorganger.
Laten we eens kijken naar 2006, Massa rijd 2 seconde ofzo achter op Alonso en is bezig met een snelle tijd neer te zetten. Alonso wilde nog 1 rondtje doen om pole te trainen en rijd vlak voor Massa de baan op. Er is nog maar weinig tijd over en Alonso moet trappen voor wat hij waard is om op tijd de finishvlag voor te zijn. Of Ferrari of Massa nou geklaagt hebben weet ik niet, Maar Alonso word wel gestraft en mag maar vanaf P5 starten. En iedereen weet dat Alonso Massa niet doelbewust heeft opgehouden.
Trotse vader van Rosalie(L)

NDCGN

Citaat van: Burorri op 25 oktober 2008 - 16:28:26
Citaat van: NDCGN op 25 oktober 2008 - 15:30:38
Citaat van: Burorri op 25 oktober 2008 - 14:04:56
Citaat van: NDCGN op 25 oktober 2008 - 13:22:11
Citaat van: Burorri op 25 oktober 2008 - 03:20:50
Citaat van: NDCGN op 24 oktober 2008 - 16:14:10
Citaat van: Burorri op 24 oktober 2008 - 15:39:40
Citaat van: 0634 op 23 oktober 2008 - 14:41:50
Hoe het ook zij, het was weer precies zo'n straf waarvan ik me afvraag of het nodig is.

de FIA lijkt soms wel eg kinderachtig. Alles wordt bestraft. FIA dictatuur is het.
Zoals volgens mij ook al eerder is gezegt: het racen word nu minder spannend, want minder coureurs durven nog iets.
daar geloof ik niet zo in... dr is bv ook kans dat je uitvalt bij een inhaalactie, dat lijkt me veel erger dan een drive through... als ze nu al bang zouden worden omdat er dit jaar iets meer straffen uitgedeeld zijn dan voorgaande jaren dan vallen die coureurs mij flink tegen... ik vind dat een coureur bij een foute inhaalactie (op wat voor manier dan ook) nooit voordeel mag hebben ten opzichte van de andere coureur.. direct straffen is niet altijd nodig, positie (en het behaalde voordeel) terug geven zou al voldoende moeten zijn.. helaas is dat niet altijd mogelijk, bv niet bij de eerste 2 incidenten in Fuji, bij de 3e misschien wel...
Behalve als je DC of Sato moet in halen of zij halen jou in :P Maar voor mij(en denk ik ook de coureur) is er een verschil tussen niet durven in halen omdat je anders crasht en niet durven inhalen omdat de FIA anders gaat straffen. Als de FIA een besluit gaat nemen kan er echt van alles uit kan komen en word besloten door meer mensen die al gaan zeuren als er vogelpoep op de auto zit.

Coureurs (niet alle) hebben veel beter zicht op de situatie en wat hun kunnen is. En weten ook wel dat de andere coureur het meestal redelijk probeert te houden en niet onnodig gaat botsen.
Ik vind dat nogal overdreven.. zoveel straffen worden er helemaal niet uitgedeeld en je kunt zeggen wat je wilt, maar volgens mij waren met vrijwel alle straffen een groot deel van de coureurs het er wel mee eens... hooguit met die van Bourdais niet... ik denk dat misschien alleen een Hamilton nu iets voorzichtiger is en laat dat nou net de rijder zijn waarover andere rijders veel klaagden.. dan hebben de straffen misschien ook nog nut gehad en da's nou net één van de redenen om te straffen... volgens mij heeft 80% van de coureurs dit jaar geen eens een straf gehad (voor een actie in de race)...
Vergeet ook niet dat er veel straffen in de kwalificatie zijn uit gedeeld voor het dan wel of niet ophouden van een andere coureur. Maar goed er is wel geklaag over het rijgedrag van Hamilton maar laten we eerlijk wezen: Schumacher, Senna en Piquet waren ook niet altijd heren op de baan. Maar dat is wel een eigenschap van een wereldkampioen vind ik. Het moet niet te gek worden zoals Senna 90 of Schumacher 94 en 97. Maar als Acties van Hamilton en Bourdais al straffen krijgen, en Hamilton ook al in Belgie en in Canada(die wel terecht was overigens.)  en dan nog een hele rits kwalificatie straffen volgens mij.
Nou ja misschien is het wat over dreven, maar s ommige straffen vind ik wat overdreven.
Hamilton's straf was on terecht. Was iets te optimistisch, maar zijn vaker coureurs geweest die zich verremde en geen straf kregen.
Massa's straf was terecht. Massa reed niet eens meer op de baan, dus daarom was die straf te recht.
Bourdais straf was onterecht. Vind ik race ongeval, geen van beide is eigenlijk schuldig.
Die straffen in kwalificatie vergeet ik juist expres wel.. je hebt het over coureurs die niet meer durven aan te vallen... als je puur naar alle straffen kijkt die daar dit seizoen voor zijn gegeven, dan valt dat best mee... wat jij over die straffen in Fuji en België denkt, dat weten we inmiddels wel.. hoe ik erover denk heb ik ook al vaak genoeg aangegeven dus dat zal ik niet herhalen... ik vind dat je iig een coureur altijd moet kunnen bestraffen als ie de wedstrijd van een ander naar de gallemiezen helpt... als je iemands kwalificatie verknald krijg je ook een straf, dan zou dat in de race toch ook zo moeten zijn.. natuurlijk zijn er ook race-incidenten, maar ik vind dat sommige gevallen veels te snel als race-incident worden bestempeld.. als de actie maar van één coureur komt en de ander doet niks fout dan noem ik dat geen race incident...
Ja maar dat is juist mijn punt, als er in de kwalificatie al straffen worden uitgedeelt voor het hinderen van andere coureurs(en dat doen ze volgens mij alleen als de coureur of team in kwestie.) wat zou je dan wel niet krijgen als je inhaal actie net niet helemaal goed verloopt en je hinderd of lichtelijk benadeeld de andere rijder. Dat hij wijder moet en zo of nog een plek verliest of tijd op voorganger.
Laten we eens kijken naar 2006, Massa rijd 2 seconde ofzo achter op Alonso en is bezig met een snelle tijd neer te zetten. Alonso wilde nog 1 rondtje doen om pole te trainen en rijd vlak voor Massa de baan op. Er is nog maar weinig tijd over en Alonso moet trappen voor wat hij waard is om op tijd de finishvlag voor te zijn. Of Ferrari of Massa nou geklaagt hebben weet ik niet, Maar Alonso word wel gestraft en mag maar vanaf P5 starten. En iedereen weet dat Alonso Massa niet doelbewust heeft opgehouden.
kwalificatie en race zijn natuurlijk niet met elkaar te vergelijken.. in kwalificatie gaat het om één rondje en om hondersten of duizendsten van seconden, en als je dan gehinderd wordt kan het je heel veel posities kosten... in de race gelden natuurlijk hele andere regels, maar als een 'onschuldig' iemand door een ander die een fout of foute inschatting maakt benadeeld wordt en ook veel posities verliest dan is dat wel enigzins vergelijkbaar met het hinderen in kwalificatie... waarom kom je nou aanzetten met een voorbeeld uit 2006?? ik dacht dat er dit jaar al zoveel straffen waren uitgedeeld en dat het vroeger nooit gebeurde, dus dan zou je toch makkelijker een voorbeeld uit 2008 kunnen nemen??

Folkert

Citaat van: NDCGN op 25 oktober 2008 - 16:56:17
Citaat van: Burorri op 25 oktober 2008 - 16:28:26
Citaat van: NDCGN op 25 oktober 2008 - 15:30:38
Citaat van: Burorri op 25 oktober 2008 - 14:04:56
Citaat van: NDCGN op 25 oktober 2008 - 13:22:11
Citaat van: Burorri op 25 oktober 2008 - 03:20:50
Citaat van: NDCGN op 24 oktober 2008 - 16:14:10
Citaat van: Burorri op 24 oktober 2008 - 15:39:40
Citaat van: 0634 op 23 oktober 2008 - 14:41:50
Hoe het ook zij, het was weer precies zo'n straf waarvan ik me afvraag of het nodig is.

de FIA lijkt soms wel eg kinderachtig. Alles wordt bestraft. FIA dictatuur is het.
Zoals volgens mij ook al eerder is gezegt: het racen word nu minder spannend, want minder coureurs durven nog iets.
daar geloof ik niet zo in... dr is bv ook kans dat je uitvalt bij een inhaalactie, dat lijkt me veel erger dan een drive through... als ze nu al bang zouden worden omdat er dit jaar iets meer straffen uitgedeeld zijn dan voorgaande jaren dan vallen die coureurs mij flink tegen... ik vind dat een coureur bij een foute inhaalactie (op wat voor manier dan ook) nooit voordeel mag hebben ten opzichte van de andere coureur.. direct straffen is niet altijd nodig, positie (en het behaalde voordeel) terug geven zou al voldoende moeten zijn.. helaas is dat niet altijd mogelijk, bv niet bij de eerste 2 incidenten in Fuji, bij de 3e misschien wel...
Behalve als je DC of Sato moet in halen of zij halen jou in :P Maar voor mij(en denk ik ook de coureur) is er een verschil tussen niet durven in halen omdat je anders crasht en niet durven inhalen omdat de FIA anders gaat straffen. Als de FIA een besluit gaat nemen kan er echt van alles uit kan komen en word besloten door meer mensen die al gaan zeuren als er vogelpoep op de auto zit.

Coureurs (niet alle) hebben veel beter zicht op de situatie en wat hun kunnen is. En weten ook wel dat de andere coureur het meestal redelijk probeert te houden en niet onnodig gaat botsen.
Ik vind dat nogal overdreven.. zoveel straffen worden er helemaal niet uitgedeeld en je kunt zeggen wat je wilt, maar volgens mij waren met vrijwel alle straffen een groot deel van de coureurs het er wel mee eens... hooguit met die van Bourdais niet... ik denk dat misschien alleen een Hamilton nu iets voorzichtiger is en laat dat nou net de rijder zijn waarover andere rijders veel klaagden.. dan hebben de straffen misschien ook nog nut gehad en da's nou net één van de redenen om te straffen... volgens mij heeft 80% van de coureurs dit jaar geen eens een straf gehad (voor een actie in de race)...
Vergeet ook niet dat er veel straffen in de kwalificatie zijn uit gedeeld voor het dan wel of niet ophouden van een andere coureur. Maar goed er is wel geklaag over het rijgedrag van Hamilton maar laten we eerlijk wezen: Schumacher, Senna en Piquet waren ook niet altijd heren op de baan. Maar dat is wel een eigenschap van een wereldkampioen vind ik. Het moet niet te gek worden zoals Senna 90 of Schumacher 94 en 97. Maar als Acties van Hamilton en Bourdais al straffen krijgen, en Hamilton ook al in Belgie en in Canada(die wel terecht was overigens.)  en dan nog een hele rits kwalificatie straffen volgens mij.
Nou ja misschien is het wat over dreven, maar s ommige straffen vind ik wat overdreven.
Hamilton's straf was on terecht. Was iets te optimistisch, maar zijn vaker coureurs geweest die zich verremde en geen straf kregen.
Massa's straf was terecht. Massa reed niet eens meer op de baan, dus daarom was die straf te recht.
Bourdais straf was onterecht. Vind ik race ongeval, geen van beide is eigenlijk schuldig.
Die straffen in kwalificatie vergeet ik juist expres wel.. je hebt het over coureurs die niet meer durven aan te vallen... als je puur naar alle straffen kijkt die daar dit seizoen voor zijn gegeven, dan valt dat best mee... wat jij over die straffen in Fuji en België denkt, dat weten we inmiddels wel.. hoe ik erover denk heb ik ook al vaak genoeg aangegeven dus dat zal ik niet herhalen... ik vind dat je iig een coureur altijd moet kunnen bestraffen als ie de wedstrijd van een ander naar de gallemiezen helpt... als je iemands kwalificatie verknald krijg je ook een straf, dan zou dat in de race toch ook zo moeten zijn.. natuurlijk zijn er ook race-incidenten, maar ik vind dat sommige gevallen veels te snel als race-incident worden bestempeld.. als de actie maar van één coureur komt en de ander doet niks fout dan noem ik dat geen race incident...
Ja maar dat is juist mijn punt, als er in de kwalificatie al straffen worden uitgedeelt voor het hinderen van andere coureurs(en dat doen ze volgens mij alleen als de coureur of team in kwestie.) wat zou je dan wel niet krijgen als je inhaal actie net niet helemaal goed verloopt en je hinderd of lichtelijk benadeeld de andere rijder. Dat hij wijder moet en zo of nog een plek verliest of tijd op voorganger.
Laten we eens kijken naar 2006, Massa rijd 2 seconde ofzo achter op Alonso en is bezig met een snelle tijd neer te zetten. Alonso wilde nog 1 rondtje doen om pole te trainen en rijd vlak voor Massa de baan op. Er is nog maar weinig tijd over en Alonso moet trappen voor wat hij waard is om op tijd de finishvlag voor te zijn. Of Ferrari of Massa nou geklaagt hebben weet ik niet, Maar Alonso word wel gestraft en mag maar vanaf P5 starten. En iedereen weet dat Alonso Massa niet doelbewust heeft opgehouden.
kwalificatie en race zijn natuurlijk niet met elkaar te vergelijken.. in kwalificatie gaat het om één rondje en om hondersten of duizendsten van seconden, en als je dan gehinderd wordt kan het je heel veel posities kosten... in de race gelden natuurlijk hele andere regels, maar als een 'onschuldig' iemand door een ander die een fout of foute inschatting maakt benadeeld wordt en ook veel posities verliest dan is dat wel enigzins vergelijkbaar met het hinderen in kwalificatie... waarom kom je nou aanzetten met een voorbeeld uit 2006?? ik dacht dat er dit jaar al zoveel straffen waren uitgedeeld en dat het vroeger nooit gebeurde, dus dan zou je toch makkelijker een voorbeeld uit 2008 kunnen nemen??
Omdat dat een van de weinige Kwalificatie straffen was waar van ik me de totale inzin kon herinneren, ja misschien singapoer met Heidfeld en DC en paar anderen geloof ik.
Trotse vader van Rosalie(L)

scho0634

De kwalificatie van Alonso in Hongarije, had ook nooit bestraft mogen worden. Hadden ze intern op moeten lossen.

De Fia moet gewoon, net als het vroeger altijd was, niet zo belachelijk veel straffen. Rijders maken fouten, inhaalacties mislukken wel eens. Nou en. Dat is racen. Let it be. Ik heb in mijn openingspost een heleboel voorbeelden uit mijjn hoofd genoemd van diverse incidenten die doorgaans vervelend afliepen. In vrijwel alle gevallen werd er niet gestraft. Waarom moet dat nu dan wel. Geef iemand een boete als hij te hard rijd, of een drive through als je een blauwe vlag negeert. Maar ga niet iedere half mislukte inhaalpoging direct bestraffen. Daarmee haal je een groot deel van de amusementswaarde weg uit de sport. De auto's rijden niet op een rails, en worden niet door een computer gestuurd. Het gaat allemaal om grote belangen, met hoge snelheden en met een kloppend hart dat de adrenaline naar het koppie pompt. Dus er gaat wel eens iets mis. Maar dat is racen.

In Japan had er wat mij betreft niet één straf uitgedeeld hoeven worden. Zou er achteraf ook geen discussie zijn. Al is dat best leuk zo af en toe :)

NDCGN

#100
Citaat van: 0634 op 25 oktober 2008 - 22:13:58
De kwalificatie van Alonso in Hongarije, had ook nooit bestraft mogen worden. Hadden ze intern op moeten lossen.

De Fia moet gewoon, net als het vroeger altijd was, niet zo belachelijk veel straffen. Rijders maken fouten, inhaalacties mislukken wel eens. Nou en. Dat is racen. Let it be. Ik heb in mijn openingspost een heleboel voorbeelden uit mijjn hoofd genoemd van diverse incidenten die doorgaans vervelend afliepen. In vrijwel alle gevallen werd er niet gestraft. Waarom moet dat nu dan wel. Geef iemand een boete als hij te hard rijd, of een drive through als je een blauwe vlag negeert. Maar ga niet iedere half mislukte inhaalpoging direct bestraffen. Daarmee haal je een groot deel van de amusementswaarde weg uit de sport. De auto's rijden niet op een rails, en worden niet door een computer gestuurd. Het gaat allemaal om grote belangen, met hoge snelheden en met een kloppend hart dat de adrenaline naar het koppie pompt. Dus er gaat wel eens iets mis. Maar dat is racen.

In Japan had er wat mij betreft niet één straf uitgedeeld hoeven worden. Zou er achteraf ook geen discussie zijn. Al is dat best leuk zo af en toe :)
was het maar zo simpel.. als er niet gestraft was, was er evengoed discussie geweest... niet straffen is namelijk ook een beslissing... en volgens mij gaat door de straffen de amusementwaarde alleen maar omhoog, zeker als er toppers naar achteren worden geworpen en zonder de straffen was het nu niet meer zo spannend in het WK ;)... verder is amusementwaarde niet het enige waar je naar moet kijken.. dr zijn ook andere belangen.. als Hamiton mijn favoriet Raikkonen van de baan drukt die daardoor 7 plaatsen verliest, dan wil ik gewoon dat ie daarvoor gestraft wordt.. dr is duidelijk een schuldige en een slachtoffer... waarom zou je dat zomaar toestaan..
Over Hongarije; ophouden van een andere coureur wordt zo vaak door de FIA bestraft, dus waarom nu niet?? ze kijken in dat soort gevallen toch ook naar telemetrie gegevens etc?? nou, wedden dat ze daar een afwijking in de gegevens hebben gevonden... dus wat mij betreft absoluut terecht dat FIA in heeft gegrepen...

scho0634

Citaat van: NDCGN op 25 oktober 2008 - 23:17:14
Citaat van: 0634 op 25 oktober 2008 - 22:13:58
De kwalificatie van Alonso in Hongarije, had ook nooit bestraft mogen worden. Hadden ze intern op moeten lossen.

De Fia moet gewoon, net als het vroeger altijd was, niet zo belachelijk veel straffen. Rijders maken fouten, inhaalacties mislukken wel eens. Nou en. Dat is racen. Let it be. Ik heb in mijn openingspost een heleboel voorbeelden uit mijjn hoofd genoemd van diverse incidenten die doorgaans vervelend afliepen. In vrijwel alle gevallen werd er niet gestraft. Waarom moet dat nu dan wel. Geef iemand een boete als hij te hard rijd, of een drive through als je een blauwe vlag negeert. Maar ga niet iedere half mislukte inhaalpoging direct bestraffen. Daarmee haal je een groot deel van de amusementswaarde weg uit de sport. De auto's rijden niet op een rails, en worden niet door een computer gestuurd. Het gaat allemaal om grote belangen, met hoge snelheden en met een kloppend hart dat de adrenaline naar het koppie pompt. Dus er gaat wel eens iets mis. Maar dat is racen.

In Japan had er wat mij betreft niet één straf uitgedeeld hoeven worden. Zou er achteraf ook geen discussie zijn. Al is dat best leuk zo af en toe :)
was het maar zo simpel.. als er niet gestraft was, was er evengoed discussie geweest... niet straffen is namelijk ook een beslissing... en volgens mij gaat door de straffen de amusementwaarde alleen maar omhoog, zeker als er toppers naar achteren worden geworpen en zonder de straffen was het nu niet meer zo spannend in het WK ;)... verder is amusementwaarde niet het enige waar je naar moet kijken.. dr zijn ook andere belangen.. als Hamiton mijn favoriet Raikkonen van de baan drukt die daardoor 7 plaatsen verliest, dan wil ik gewoon dat ie daarvoor gestraft wordt.. dr is duidelijk een schuldige en een slachtoffer... waarom zou je dat zomaar toestaan..
Over Hongarije; ophouden van een andere coureur wordt zo vaak door de FIA bestraft, dus waarom nu niet?? ze kijken in dat soort gevallen toch ook naar telemetrie gegevens etc?? nou, wedden dat ze daar een afwijking in de gegevens hebben gevonden... dus wat mij betreft absoluut terecht dat FIA in heeft gegrepen...
Of Kimi jouw favoriet is doet er niet toe. Favorieten tellen niet. De FIA bepaalt de uitkomst van wedstrijden. Zo gaat het de laatste jaren, en dat is stuitend. Het is niet zo dat er meer of ernstigere aanrijdingen als vroeger zijn. Maar goed, wij verschillen daarover van mening. So be it. We kunnen nog weken door postten hierover maar het lijkt mij weinig zinvol.

Over Hongarije: Ik bedoelde het pitincident met Alonso en Hamilton vorig jaar. Alonso hield Hamlilton te lang op in de pits zodat hij niet meer kon rijden. Niet erg sjiek, maar als er niemand buiten het team er last van heeft lijkt het mij een interne kwestie en geen probleem van de FIA.

NDCGN

Citaat van: 0634 op 25 oktober 2008 - 23:28:03
Citaat van: NDCGN op 25 oktober 2008 - 23:17:14
Citaat van: 0634 op 25 oktober 2008 - 22:13:58
De kwalificatie van Alonso in Hongarije, had ook nooit bestraft mogen worden. Hadden ze intern op moeten lossen.

De Fia moet gewoon, net als het vroeger altijd was, niet zo belachelijk veel straffen. Rijders maken fouten, inhaalacties mislukken wel eens. Nou en. Dat is racen. Let it be. Ik heb in mijn openingspost een heleboel voorbeelden uit mijjn hoofd genoemd van diverse incidenten die doorgaans vervelend afliepen. In vrijwel alle gevallen werd er niet gestraft. Waarom moet dat nu dan wel. Geef iemand een boete als hij te hard rijd, of een drive through als je een blauwe vlag negeert. Maar ga niet iedere half mislukte inhaalpoging direct bestraffen. Daarmee haal je een groot deel van de amusementswaarde weg uit de sport. De auto's rijden niet op een rails, en worden niet door een computer gestuurd. Het gaat allemaal om grote belangen, met hoge snelheden en met een kloppend hart dat de adrenaline naar het koppie pompt. Dus er gaat wel eens iets mis. Maar dat is racen.

In Japan had er wat mij betreft niet één straf uitgedeeld hoeven worden. Zou er achteraf ook geen discussie zijn. Al is dat best leuk zo af en toe :)
was het maar zo simpel.. als er niet gestraft was, was er evengoed discussie geweest... niet straffen is namelijk ook een beslissing... en volgens mij gaat door de straffen de amusementwaarde alleen maar omhoog, zeker als er toppers naar achteren worden geworpen en zonder de straffen was het nu niet meer zo spannend in het WK ;)... verder is amusementwaarde niet het enige waar je naar moet kijken.. dr zijn ook andere belangen.. als Hamiton mijn favoriet Raikkonen van de baan drukt die daardoor 7 plaatsen verliest, dan wil ik gewoon dat ie daarvoor gestraft wordt.. dr is duidelijk een schuldige en een slachtoffer... waarom zou je dat zomaar toestaan..
Over Hongarije; ophouden van een andere coureur wordt zo vaak door de FIA bestraft, dus waarom nu niet?? ze kijken in dat soort gevallen toch ook naar telemetrie gegevens etc?? nou, wedden dat ze daar een afwijking in de gegevens hebben gevonden... dus wat mij betreft absoluut terecht dat FIA in heeft gegrepen...
Of Kimi jouw favoriet is doet er niet toe. Favorieten tellen niet. De FIA bepaalt de uitkomst van wedstrijden. Zo gaat het de laatste jaren, en dat is stuitend. Het is niet zo dat er meer of ernstigere aanrijdingen als vroeger zijn. Maar goed, wij verschillen daarover van mening. So be it. We kunnen nog weken door postten hierover maar het lijkt mij weinig zinvol.

Over Hongarije: Ik bedoelde het pitincident met Alonso en Hamilton vorig jaar. Alonso hield Hamlilton te lang op in de pits zodat hij niet meer kon rijden. Niet erg sjiek, maar als er niemand buiten het team er last van heeft lijkt het mij een interne kwestie en geen probleem van de FIA.
Of Kimi mijn favoriet is doet er  ook niet toe, maar k noem het alleen als voorbeeld... dr zijn niet allleen mensen die kijken voor de amusementswaarde, maar ook om hun favoriet te zien winnen... da's met de meeste sporten zo en als de regels niet goed worden toegepast dan komen er klachten en discussie's enzo... ik zal verder geen vergelijking met andere sporten maken al is de verleiding wel groot...
Over Hongarije; dat leek me vrij duidelijk dat je het over dat incident had.. zo als jij het bekijkt kun je het ook bekijken... aan de andere kant is het gewoon ophouden van een andere coureur en dat wordt altijd bestraft door de FIA... een duidelijker geval van ophouden hebben we nooit gezien volgens mij...

Folkert

Citaat van: NDCGN op 25 oktober 2008 - 23:52:07
Citaat van: 0634 op 25 oktober 2008 - 23:28:03
Citaat van: NDCGN op 25 oktober 2008 - 23:17:14
Citaat van: 0634 op 25 oktober 2008 - 22:13:58
De kwalificatie van Alonso in Hongarije, had ook nooit bestraft mogen worden. Hadden ze intern op moeten lossen.

De Fia moet gewoon, net als het vroeger altijd was, niet zo belachelijk veel straffen. Rijders maken fouten, inhaalacties mislukken wel eens. Nou en. Dat is racen. Let it be. Ik heb in mijn openingspost een heleboel voorbeelden uit mijjn hoofd genoemd van diverse incidenten die doorgaans vervelend afliepen. In vrijwel alle gevallen werd er niet gestraft. Waarom moet dat nu dan wel. Geef iemand een boete als hij te hard rijd, of een drive through als je een blauwe vlag negeert. Maar ga niet iedere half mislukte inhaalpoging direct bestraffen. Daarmee haal je een groot deel van de amusementswaarde weg uit de sport. De auto's rijden niet op een rails, en worden niet door een computer gestuurd. Het gaat allemaal om grote belangen, met hoge snelheden en met een kloppend hart dat de adrenaline naar het koppie pompt. Dus er gaat wel eens iets mis. Maar dat is racen.

In Japan had er wat mij betreft niet één straf uitgedeeld hoeven worden. Zou er achteraf ook geen discussie zijn. Al is dat best leuk zo af en toe :)
was het maar zo simpel.. als er niet gestraft was, was er evengoed discussie geweest... niet straffen is namelijk ook een beslissing... en volgens mij gaat door de straffen de amusementwaarde alleen maar omhoog, zeker als er toppers naar achteren worden geworpen en zonder de straffen was het nu niet meer zo spannend in het WK ;)... verder is amusementwaarde niet het enige waar je naar moet kijken.. dr zijn ook andere belangen.. als Hamiton mijn favoriet Raikkonen van de baan drukt die daardoor 7 plaatsen verliest, dan wil ik gewoon dat ie daarvoor gestraft wordt.. dr is duidelijk een schuldige en een slachtoffer... waarom zou je dat zomaar toestaan..
Over Hongarije; ophouden van een andere coureur wordt zo vaak door de FIA bestraft, dus waarom nu niet?? ze kijken in dat soort gevallen toch ook naar telemetrie gegevens etc?? nou, wedden dat ze daar een afwijking in de gegevens hebben gevonden... dus wat mij betreft absoluut terecht dat FIA in heeft gegrepen...
Of Kimi jouw favoriet is doet er niet toe. Favorieten tellen niet. De FIA bepaalt de uitkomst van wedstrijden. Zo gaat het de laatste jaren, en dat is stuitend. Het is niet zo dat er meer of ernstigere aanrijdingen als vroeger zijn. Maar goed, wij verschillen daarover van mening. So be it. We kunnen nog weken door postten hierover maar het lijkt mij weinig zinvol.

Over Hongarije: Ik bedoelde het pitincident met Alonso en Hamilton vorig jaar. Alonso hield Hamlilton te lang op in de pits zodat hij niet meer kon rijden. Niet erg sjiek, maar als er niemand buiten het team er last van heeft lijkt het mij een interne kwestie en geen probleem van de FIA.
Of Kimi mijn favoriet is doet er  ook niet toe, maar k noem het alleen als voorbeeld... dr zijn niet allleen mensen die kijken voor de amusementswaarde, maar ook om hun favoriet te zien winnen... da's met de meeste sporten zo en als de regels niet goed worden toegepast dan komen er klachten en discussie's enzo... ik zal verder geen vergelijking met andere sporten maken al is de verleiding wel groot...
Over Hongarije; dat leek me vrij duidelijk dat je het over dat incident had.. zo als jij het bekijkt kun je het ook bekijken... aan de andere kant is het gewoon ophouden van een andere coureur en dat wordt altijd bestraft door de FIA... een duidelijker geval van ophouden hebben we nooit gezien volgens mij...
Maar niet door Mclaren zijn punten in te houden van die race. Waar sloeg die straf op dan?
Trotse vader van Rosalie(L)

scho0634

#104
Citaat van: NDCGN op 25 oktober 2008 - 23:52:07
Of Kimi mijn favoriet is doet er  ook niet toe, maar k noem het alleen als voorbeeld... dr zijn niet allleen mensen die kijken voor de amusementswaarde, maar ook om hun favoriet te zien winnen... da's met de meeste sporten zo en als de regels niet goed worden toegepast dan komen er klachten en discussie's enzo... ik zal verder geen vergelijking met andere sporten maken al is de verleiding wel groot...
Over Hongarije; dat leek me vrij duidelijk dat je het over dat incident had.. zo als jij het bekijkt kun je het ook bekijken... aan de andere kant is het gewoon ophouden van een andere coureur en dat wordt altijd bestraft door de FIA... een duidelijker geval van ophouden hebben we nooit gezien volgens mij...
Nou ja, zoals ik al zei zien jij en ik dat compleet anders. Mij gaat het niet om een favoriet, mij gaat het om het racen. En zoals in alle raceklassen gaat daarbij wel eens wat mis. Rijdersfout of inschattingsfout. Kan gebeuren. Ik vind een straf onnodig, jij niet. Maar goed, we gaan in herhaling vallen ;)

En ik verbaas me erover waarom we zo'n tsunami aan straffen zien de laatste jaren. Ik weet niet of daarvan statistieken zijn te achterhalen tov de jaren 90 ofzo??