GP van China

Gestart door Supermariobros, 12 oktober 2008 - 19:06:50

« vorige - volgende »

EBX

Citaat van: Burorri op 19 oktober 2008 - 11:13:03
@EBX: Dit is meer dan logisch en FIA moet hier ook niet straffen. In tegen stelling tot austria 2002, is hier nog wel een mogenlijkheid om de titel te halen voor de concurent. Als de FIA nu Massa straft zou dat zeer onterecht zijn.

Zoals ik eerder al zei, ik ben absoluut tegen straffen in dit geval ! Net zoals ik tegen straffen was in vele vorige gevallen :)
Ik vind ook dat wat hier gedaan is niet meer dan logisch is, ben er ook 100% zeker van dat McLaren exact hetzelfde zou doen in dit geval

Ik vraag me gewoon af wat het nut van deze regel hier dan is ? Je kan toch moeilijk gaan stellen dat het wel mag als de andere mathematisch is uitgeteld voor het kamioenschap ?
Op zich kan het me allemaal niet zo schelen, maar hier heb je een duidelijk voorbeeld van een teamorder, zelf (zo goed als) toegegeven door Kimi (was trouwens zwaar aan het balen lijkt me). Het regelement verbiedt het, maar het is toch op zijn minst hypocriet te noement van de FIA ? (ok, tis niet de eerste keer dit seizoen maar toch)

Of is het enige nut van deze regels, dat er nu een goekoop showtje wordt opgevoerd ? echt F1 waardig :s (zoek het sarcasme)

Ferrari 2010

Citaat van: EBX op 19 oktober 2008 - 12:26:02
Ik vraag me gewoon af wat het nut van deze regel hier dan is ? Je kan toch moeilijk gaan stellen dat het wel mag als de andere mathematisch is uitgeteld voor het kamioenschap ?
Om toestanden zoals Oostenrijk 2002 te vermijden, dat was echt een enorm beschamend moment, de 6de race van het seizoen al zo'n acties uithalen, het is niet iets om trots op te zijn. Ik ben voor teamorders, maar niet zo vroeg in het seizoen, eerder op momenten zoals je zegt dat de andere mathematisch uitgeteld is of toch al écht te veel achter staat om het nog te halen. Vanaf een verschil van pakweg 10 punten tussen de rijders met nog 4 races te gaan ofzo kan ik het begrijpen, en dan nog enkel als de rijder die mag passeren niet ruimschoots op kop ligt in het kampioenschap. Het is moeilijk om op zoiets een echte grens te stellen, maar ik denk dat iedereen vandaag wel kon zeggen: het was terecht, het is het beste voor het team en voor de rijders. Uiteraard wekt het gemengde gevoelens op, maar niet zoals in Oostenrijk destijds.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

kaisz

misschien moeten we weer naar de tijd van eerste coureur en 2e. De mooiste vechten waren altijd de nummer2 tegen de andere team.
Hoe Irvine Mika probeert tegen te houden met alles wat hij heeft en Coulthard die ff Schumacher uit de wedstrijd remt (belgie), geweldige tijden.
Nu zijn de wedstrijden vaker hysterisch en wat leuker qua inhaalacties, maar vroeger was het een gevecht van Ferrari tegen Mclaren. Nu is het Ferrari tegen Lewis.
Heikki heeft dit jaar te veel pech gehad. Misschien maar goed ook, want anders zou Lewis een deel van zijn pech kunnen krijgen. Bij Ferrari hebben ze allebei wel pech gehad gezien alle pitstops.

Ik denk dat de WK is bepaald. Als Hamilton dit nog een keer weggooit is hij geen WK meer waardig. 2 jaar achter elkaar een achterstand van 7 punten weggooien, lijkt me niet.

ZoJa

Citaat van: Ferrari 2008 op 19 oktober 2008 - 12:47:45
Citaat van: EBX op 19 oktober 2008 - 12:26:02
Ik vraag me gewoon af wat het nut van deze regel hier dan is ? Je kan toch moeilijk gaan stellen dat het wel mag als de andere mathematisch is uitgeteld voor het kamioenschap ?
Om toestanden zoals Oostenrijk 2002 te vermijden, dat was echt een enorm beschamend moment, de 6de race van het seizoen al zo'n acties uithalen, het is niet iets om trots op te zijn. Ik ben voor teamorders, maar niet zo vroeg in het seizoen, eerder op momenten zoals je zegt dat de andere mathematisch uitgeteld is of toch al écht te veel achter staat om het nog te halen. Vanaf een verschil van pakweg 10 punten tussen de rijders met nog 4 races te gaan ofzo kan ik het begrijpen, en dan nog enkel als de rijder die mag passeren niet ruimschoots op kop ligt in het kampioenschap. Het is moeilijk om op zoiets een echte grens te stellen, maar ik denk dat iedereen vandaag wel kon zeggen: het was terecht, het is het beste voor het team en voor de rijders. Uiteraard wekt het gemengde gevoelens op, maar niet zoals in Oostenrijk destijds.

Punten die je in het begin haalt kun je niet aan het einde te kort komen. Ik vind de regel tegen Teamorders veel duidelijker moet, wat mag wel en wat niet, want strikt genomen was wat Kimi deed wel een teamorder (ik ben trouwens tegen een staf).

Jasper

Citaat van: dj Peter op 19 oktober 2008 - 10:58:41
Verdiende zege voor Lewis, perfecte race. Bij McLaren zetten ze alles op het rijderskampioenschap da's al een tijdje duidelijk.

Yup, het was duidelijk dat de rook bij de start, de lekke band en het probleem op het einde allemaal expres waren van McLaren om Heikki zeker geen punten te laten pakken.

Ferrari 2010

Citaat van: ZoJa op 19 oktober 2008 - 12:56:56
Citaat van: Ferrari 2008 op 19 oktober 2008 - 12:47:45
Citaat van: EBX op 19 oktober 2008 - 12:26:02
Ik vraag me gewoon af wat het nut van deze regel hier dan is ? Je kan toch moeilijk gaan stellen dat het wel mag als de andere mathematisch is uitgeteld voor het kamioenschap ?
Om toestanden zoals Oostenrijk 2002 te vermijden, dat was echt een enorm beschamend moment, de 6de race van het seizoen al zo'n acties uithalen, het is niet iets om trots op te zijn. Ik ben voor teamorders, maar niet zo vroeg in het seizoen, eerder op momenten zoals je zegt dat de andere mathematisch uitgeteld is of toch al écht te veel achter staat om het nog te halen. Vanaf een verschil van pakweg 10 punten tussen de rijders met nog 4 races te gaan ofzo kan ik het begrijpen, en dan nog enkel als de rijder die mag passeren niet ruimschoots op kop ligt in het kampioenschap. Het is moeilijk om op zoiets een echte grens te stellen, maar ik denk dat iedereen vandaag wel kon zeggen: het was terecht, het is het beste voor het team en voor de rijders. Uiteraard wekt het gemengde gevoelens op, maar niet zoals in Oostenrijk destijds.

Punten die je in het begin haalt kun je niet aan het einde te kort komen. Ik vind de regel tegen Teamorders veel duidelijker moet, wat mag wel en wat niet, want strikt genomen was wat Kimi deed wel een teamorder (ik ben trouwens tegen een staf).
Ja, strikt genomen was het er een, maar het is onbewijsbaar. Kimi was nu zo fair om gewoonweg te zeggen dat dat is wat evrwacht word als je in die positie bent, maar hij had even goed kunnen zeggen dat hij een slecht setje banden had...
Punten die je in het begin haalt kun je op het eind inderdaad niet tekort komen, maar zoals nu, beide rijders zijn in de running, wie moet je het voordeel geven? Overigens, Kimi is momenteel denk ik uit zen dipje aan het kruipen, hopelijk kan hij volgend seizoen in dezelfde vorm aanvatten :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

dj Peter

Citaat van: Jasper op 19 oktober 2008 - 13:04:38
Citaat van: dj Peter op 19 oktober 2008 - 10:58:41
Verdiende zege voor Lewis, perfecte race. Bij McLaren zetten ze alles op het rijderskampioenschap da's al een tijdje duidelijk.

Yup, het was duidelijk dat de rook bij de start, de lekke band en het probleem op het einde allemaal expres waren van McLaren om Heikki zeker geen punten te laten pakken.
Komaan Jasper, vind jij het normaal dat de wagen van Lewis stukken beter presteerd dan die van Heikki ? Dat ken je toch niet ontkennen.  Hetgeen jij zegt is belachelijk.

Jasper

Wat is je punt nu eigenlijk? Dat McLaren Kovalainen expres de race niet laat uitrijden zodat ze toch zeker niet de constructeurstitel zouden pakken omdat ze die niet willen? Denk eens na man. ;D

Citaat van: 0634 op 19 oktober 2008 - 11:36:51
Citaat van: Alan Blues op 19 oktober 2008 - 11:26:27
Perfecte maar oeverloos saaie race...

Het belooft er te gaan stuiven in Brazilië. Ik kijk er alvast naar uit!  8)
Tja, het beloofde ook hier te gaan stuiven.... :-[

Het was toch duidelijk dat als Hamilton na bocht 1 nog eerst reed, dat hij dan ging winnen, en de rest van het podium is ook al helemaal geen verrassing...

Citaat van: Ferrari 2008 op 19 oktober 2008 - 12:10:19
Overigens begrijp ik niet wat EBX nu begint te zeggen over teamorders, ik heb nergens het team horen zeggen dat Kimi Massa voor moest laten :) Ik begrijp ook niet dat er mensen zijn die er een probleem van maken, we zitten in een teamsport, dan doe je wat het beste is voor het team, en dat is nu eenmaal Massa voorlaten. Kimi heeft het gezegd zoals het klopt: hij wist wat het beste was voor het team en wat het team dus verwachtte, meer is dat niet.

Dat Ferrari nu teamorders gebruikt is begrijpelijk, maar het minste wat ik van jou zou verwachten is dat je het dan toch ook zou toegeven. En je moet ook begrijpen dat er mensen zijn die er een probleem van maken, want hoe romantisch je teamorders ook vindt, het is expliciet verboden door de regels.

dj Peter

Wat jij nu zegt is kinderachtig Jasper.
Och, in ellenlange discussies heb ik geen zin. Ik zeg gewoon wat ik zie, en dat is dat  Dennis en co alles op Hamilton zetten, en ik heb het uiteraard niet over de laatste races. Vorig jaar was precies zo .

Jasper

Natuurlijk zetten ze nu alles op Hamilton, het zou nogal dom zijn om alles op Kovalainen te zetten niet waar? Net zoals ze bij Ferrari alles op Massa zetten. Wil dat dan ook zeggen dat Ferrari de constructeurstitel niet wil? Het is eerder kinderachtig dat jij hier weer een kans ziet om McLaren in een slecht daglicht te stellen, terwijl er helemaal niets is...

Forza F1

Citaat van: Ferrari 2008 op 19 oktober 2008 - 12:10:19
Overigens erger ik me wel een beetje aan het feit dat de Sporza commentatoren telkens weer zeveren over het feit dat teams tegen hun rijders zeggen dat ze harder moeten pushen, en dat ze volgas moeten gaan. Ik denk dat die mannen nog veel aan sport hebben gedaan, want een extra signaal dat ze wat van je verwachtten, kan je al snel meer moeite laten doen.

Die mannen zijn dan ook geen kloten waard, die kunnen nauwelijks een voetbalmatch coveren, laat staan een F1 race voorzien van deskundige commentaar  ::)

kaisz

Citaat van: dj Peter op 19 oktober 2008 - 13:24:41
Wat jij nu zegt is kinderachtig Jasper.
Och, in ellenlange discussies heb ik geen zin. Ik zeg gewoon wat ik zie, en dat is dat  Dennis en co alles op Hamilton zetten, en ik heb het uiteraard niet over de laatste races. Vorig jaar was precies zo .
Dit is geeneens een dsicussiepunt waard.
Waarom zouden ze NIET hun best willen doen voor Kova?
Dat Hamilton focus nummer 1 is, is logisch, maar Mclaren heeft zoveel geld dat ze heus geen 2e rangs spullen aan Kovalainen gaan geven hoor.
Kovalainen heeft gewoon pech gehad. Vorige race motor ontploft na een motorwissel en dit keer was de band niet helemaal compleet.
Je bent wel heel achterdochtig

_Makke_

Inderdaad kaisz. Kova stond gewoon op een andere strategie, achteraf gezien niet de goede keuze. De strategie wordt zaterdag bepaald, met twijfels over een al dan niet natte race, is het misschien niet zo slecht om met een verschillende strategie te werken. Waarom zou McLaren Kova gaan benadelen, ze waren nog in strijd met Ferrari voor de constructeurs titel. Het is niet dat Kova er alles aan zou gedaan hebben om punten van Hamilton af te pakken, dus ik zie geen enkele reden. In elk geval, Kova start dan met een nieuwe motor, ik neem aan dat normaal de capaciteit van de motor niet voor de volle 100% gebruikt wordt, zodat die 2 races kan meegaan. Dan zouden ze bij McLaren ditmaal eens iets anders kunnen proberen, wat risico nemen. Als het meevalt, kan Kova voor de overwinning gaan, en 2 punten van Massa afpakken, daar ik vermoed dat Ferrari ginds sneller zal zijn dan McLaren. Hamilton kan het dan op zijn beurt "wat rustiger aan doen".

Folkert

Citaat van: Ferrari 2008 op 19 oktober 2008 - 12:10:19
Citaat van: Alan Blues op 19 oktober 2008 - 11:52:07
Citaat van: Forza Ferrari op 19 oktober 2008 - 11:49:56
Citaat van: 0634 op 19 oktober 2008 - 11:45:05
Ja, maar dat is het beroemde 'wat als' verhaal... Massa rijd met een verse motor op interlagos en lewis niet. Dus 'wat als'.... :)

De Mercedes motor is dit jaar toch vrij betrouwbaar hoor, op een paar pechraces van Heikki na...  :-\

Laten we gewoon hopen dat zowel de Ferrari's als de McLarens van materiaalpech gespaard blijven, en dan mogen we een zeer mooie race verwachten  :)

That's the spirit!!! Ik hoop het ook.
Inderdaad, laat ons hopen dat we een mooie strijd krijgen. Maarja, het kan, vergeet niet dat we ook Bridgestonerrari hebben hé :) ;) Die lekke band bij Heiki was voor Lewis bedoelt, McLaren was alleen zo slim om de banden tijdig van wagen te wisselen :) ;)
Saaie race in ieder geval, achja, het zij zo, proficiat aan Lewis, zijn 1ste titel is nu waarschijnlijk eindelijk binnen, 2 seizoenen op rij zulke pech hebben zal wel niet zeker? Overigens begrijp ik niet wat EBX nu begint te zeggen over teamorders, ik heb nergens het team horen zeggen dat Kimi Massa voor moest laten :) Ik begrijp ook niet dat er mensen zijn die er een probleem van maken, we zitten in een teamsport, dan doe je wat het beste is voor het team, en dat is nu eenmaal Massa voorlaten. Kimi heeft het gezegd zoals het klopt: hij wist wat het beste was voor het team en wat het team dus verwachtte, meer is dat niet. Massa wist niet goed wat zeggen, das logisch, enorm trots kan je op zoiets ook moeilijk zijn.

Overigens erger ik me wel een beetje aan het feit dat de Sporza commentatoren telkens weer zeveren over het feit dat teams tegen hun rijders zeggen dat ze harder moeten pushen, en dat ze volgas moeten gaan. Ik denk dat die mannen nog veel aan sport hebben gedaan, want een extra signaal dat ze wat van je verwachtten, kan je al snel meer moeite laten doen.

Ik richt men neus nu vooral op 2009, volgens mij gaan we meer spectakel krijgen, de nieuwe aerodynamica kan het achtervolgen in bochten alleen maar ten goede komen, het kers systeem maakt inhaalpogingen iets gemakkelijker, ik hoop echter dat ze allen een sterk kers systeem maken, want anders kunnen we wel eens een tragere wagen zien winnen puur doordat hij elke keer op een lange rechte zen knopje indrukt. Nuja, ik heb er zin in, ik geloof dat er legendarisch spannende races op komst zijn, laat het aub ook zo worden!
Barrichello denkt daar toch anders over :P, volgens mij monza 2004. ;D
Maar goed ben het met je eens voor de rest.


Maar goed, over Kovaleinen: Hij heeft veel p ech gehad en ik denk eerlijk gezegt ook dat Mclaren meer zijn pijlen richt op de rijders titel dan op de constructeurs. Niet omdat ze Kovaleinen willen fukken, of om dat ze geen zier geven om de constructeurs titel, maar omdat realistisch gezien geen echte kans maken op de construteurs titel. Als Ferrari zo blijft rijden scoren ze te veel punten en halen ze die titel binnen.
Trotse vader van Rosalie(L)

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 19 oktober 2008 - 13:16:12
Citaat van: Ferrari 2008 op 19 oktober 2008 - 12:10:19
Overigens begrijp ik niet wat EBX nu begint te zeggen over teamorders, ik heb nergens het team horen zeggen dat Kimi Massa voor moest laten :) Ik begrijp ook niet dat er mensen zijn die er een probleem van maken, we zitten in een teamsport, dan doe je wat het beste is voor het team, en dat is nu eenmaal Massa voorlaten. Kimi heeft het gezegd zoals het klopt: hij wist wat het beste was voor het team en wat het team dus verwachtte, meer is dat niet.

Dat Ferrari nu teamorders gebruikt is begrijpelijk, maar het minste wat ik van jou zou verwachten is dat je het dan toch ook zou toegeven. En je moet ook begrijpen dat er mensen zijn die er een probleem van maken, want hoe romantisch je teamorders ook vindt, het is expliciet verboden door de regels.
Maar ik geef het toch toe? :) Niet zo gepikeerd jasper ;) Ik zeg alleen, ze kunnen Ferrari niks maken, je zal nergens op de radioconversaties het bevel 'laat Felipe passeren' ofzo horen hoor, dat is al wat ik bedoel. Het valt niet te bewijzen. Ik durf zelfs zeggen dat het me niet uitzonderlijk hard zou verbazen dat ze dit zelfs de afgelopen weken nooit aan Kimi hebben opgedragen. Als rijder bij Ferrari weet je dat zoiets verwacht wordt, Kimi heeft dat ook openlijk gezegd. Iedereen weet, ja, ook ik, dat dit teamorders zijn, dat ga ik absoluut niet ontkennen hoor, dat kan je ook duidelijk opmaken uit men posts ;)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.