GP van Japan

Gestart door Supermariobros, 04 oktober 2008 - 09:59:27

« vorige - volgende »

scho0634

#300
Citaat van: Ferrari 2008 op 14 oktober 2008 - 21:18:35
Massa was gewoon gefrusteerd op Lewis en wil koste wat kost Lewis weer inhalen. Hij gaat er dus naast in de volgende bocht in de hoop dat Hamilton hem die ruimte geeft, maar dat doet hij uiteraard niet.
Naast? Naast de baan, bedoel je. Met 4 wielen naast de baan staat niet gelijk aan een bocht proberen te halen.

Natuurlijk is dat een pure do-or-die actie. Hij mist zijn rempunt, schiet te ver door, en probeert over het gras terug de baan op te komen, waar je concurrent wél gewoon rijd.  Een pure do-or-die actie. Heeft niets meer te maken met racen of met het doen van een inhaalpoging. Maar goed, we weten van Massa dat hij niet kan racen. En het werkte ook nog want hij vernachelde Hamilton's race. Natuurlijk was dat express. In the heat of the moment, maar wel express. Officieel weet ik ook niet of MS destijd Villeneuve express aanreed in Jerez, maar soms spreken de beelden voor zich. Zeker als het motief daar is.

Ik neem het hem niet eens kwalijk, want ik zou het zelf misschien ook wel doen. Maar ga nou niet lopen roepen dat het een foutje was of een mislukte inhaalpoging. Die actie ging nergens meer over.


_Makke_

Citaat van: 0634 op 14 oktober 2008 - 21:33:33
Citaat van: Ferrari 2008 op 14 oktober 2008 - 21:18:35
Massa was gewoon gefrusteerd op Lewis en wil koste wat kost Lewis weer inhalen. Hij gaat er dus naast in de volgende bocht in de hoop dat Hamilton hem die ruimte geeft, maar dat doet hij uiteraard niet.
Naast? Naast de baan, bedoel je. Met 4 wielen naast de baan staat niet gelijk aan een bocht proberen te halen.

Natuurlijk is dat een pure do-or-die actie. Hij mist zijn rempunt, schiet te ver door, en probeert over het gras terug de baan op te komen, waar je concurrent wél gewoon rijd.  Een pure do-or-die actie. Heeft niets meer te maken met racen of met het doen van een inhaalpoging. Maar goed, we weten van Massa dat hij niet kan racen. En het werkte ook nog want hij vernachelde Hamilton's race. Natuurlijk was dat express. In the heat of the moment, maar wel express. Officieel weet ik ook niet of MS destijd Villeneuve express aanreed in Jerez, maar soms spreken de beelden voor zich. Zeker als het motief daar is.

Massa kan wel degelijk een stuje racen, het enige wat ik hem "verweet" is dat hij niet consequent was. Massa maakte nogal domme fouten (zie onderandere de 2 eerste races van het seizoen). Maar dat is bij Massa dit seizoen serieus veranderd. Dat hij de snelheid had, dat wisten we, nu brengt hij de regelmaat er nog eens bij, Massa zou dus geen "kleine" WK zijn. 

Wat die "met 4banden naast de baan betreft: ik heb maar 1 band naast de baan gezien, maar swat, doet er niet toe, ik geloof echt niet dat hij daar "ter goeder trouw" handelde. Nuja de mening van de McLaren en Ferrari fans zullen altijd wat subjectief zijn.

ZoJa

Citaat van: _Makke_ op 14 oktober 2008 - 21:40:29
Citaat van: 0634 op 14 oktober 2008 - 21:33:33
Citaat van: Ferrari 2008 op 14 oktober 2008 - 21:18:35
Massa was gewoon gefrusteerd op Lewis en wil koste wat kost Lewis weer inhalen. Hij gaat er dus naast in de volgende bocht in de hoop dat Hamilton hem die ruimte geeft, maar dat doet hij uiteraard niet.
Naast? Naast de baan, bedoel je. Met 4 wielen naast de baan staat niet gelijk aan een bocht proberen te halen.

Natuurlijk is dat een pure do-or-die actie. Hij mist zijn rempunt, schiet te ver door, en probeert over het gras terug de baan op te komen, waar je concurrent wél gewoon rijd.  Een pure do-or-die actie. Heeft niets meer te maken met racen of met het doen van een inhaalpoging. Maar goed, we weten van Massa dat hij niet kan racen. En het werkte ook nog want hij vernachelde Hamilton's race. Natuurlijk was dat express. In the heat of the moment, maar wel express. Officieel weet ik ook niet of MS destijd Villeneuve express aanreed in Jerez, maar soms spreken de beelden voor zich. Zeker als het motief daar is.

Massa kan wel degelijk een stuje racen, het enige wat ik hem "verweet" is dat hij niet consequent was. Massa maakte nogal domme fouten (zie onderandere de 2 eerste races van het seizoen). Maar dat is bij Massa dit seizoen serieus veranderd. Dat hij de snelheid had, dat wisten we, nu brengt hij de regelmaat er nog eens bij, Massa zou dus geen "kleine" WK zijn. 

Wat die "met 4banden naast de baan betreft: ik heb maar 1 band naast de baan gezien, maar swat, doet er niet toe, ik geloof echt niet dat hij daar "ter goeder trouw" handelde. Nuja de mening van de McLaren en Ferrari fans zullen altijd wat subjectief zijn.

Dan moet je nog eens goed kijken dan ;)

Ferrari 2010

Hij ging inderdaad wel degelijk met 4 banden naast de baan. Maar om daaruit te concluderen dat hij natuuurlijk erop uit was Lewis te rammen, dat vind ik wat kortizchtig. Is hetzelfde als zeggen dat lewis in de eerste bocht rechtdoor ging omdat hij wist dat de rest meer last zou hebben dan hem.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Forza F1

Citaat van: Ferrari 2008 op 14 oktober 2008 - 21:18:35
Het is al vaker gebleken dat Massa een beetje een heethoofd is, dat zie je ook in zen reacties over incidenten, hij zal nooit toegevn in de fout te zijn.

En als ik zo iets zeg, vind je dat ik Massa aanval  :P

Citaat van: Ferrari 2008 op 14 oktober 2008 - 21:45:40
Hij ging inderdaad wel degelijk met 4 banden naast de baan. Maar om daaruit te concluderen dat hij natuuurlijk erop uit was Lewis te rammen, dat vind ik wat kortizchtig. Is hetzelfde als zeggen dat lewis in de eerste bocht rechtdoor ging omdat hij wist dat de rest meer last zou hebben dan hem.

Massa ging in die bocht in de fout, waardoor Lewis hem voorbij kon steken. Denken hem daar nog te kunnen passeren is gewoon achterlijk, daar was geen enkele kans toe, tenzij ie de chicane zou afsnijden, maar dan zou hij hem toch terug voorbij moeten laten. Dus, het was met opzet dat hij Hamilton raakte, en dat zie je klaar duidelijk op die beelden.

NDCGN

Geef eens één reden waarom Massa op dat moment, zo vroeg in de race een do or die actie zou doen?? ik vind de uitleg van Ferrari2008 verreweg de meest aannemelijke.. als hij bewust Hamilton eraf tikte moeten ze m uit het kampioenschap halen.. ik zie verder weinig verschil met de actie van Hamilton in de eerste bocht...allebei veels te optimistisch... Hamilton raakt dan misschien niks (volgens Raikkonen wel) maar dat is iig niet zijn verdienste.. voor het zelfde geld stuurt Kimi wel net in... ik ben trouwens wel benieuwd naar soortgelijke voorbeelden uit recente verleden... misschien had Heikki ook een straf moeten hebben idd, maar die had geen vrij zicht natuurlijk en reageerde meer op Hamilton (denk ik)...

Jasper

Uit die beelden maak ik toch ook niet op dat Massa expres op Hamilton mikte hoor.

Wat ik overigens wél opmaak, is dat Hamilton bocht 1 alleen maar Raikkonen meenam en niet "7 of 8 mensen" zoals door sommigen wordt beweerd. Kijk maar eens goed, Hamilton remt laat en neemt Kimi eigenlijk maar even mee. Kovalainen reed volledig achter Hamilton dus kon nooit door Hamilton meegenomen worden, maar gaat ook breed en eigenlijk is hij het die Kimi veel plaatsen kost. Ik durf zelfs zeggen dat als Kovalainen zijn bocht niet ook had gemist, Raikkonen nog op de derde plaats had kunnen aanpikken (achter Kubica en Hamilton) of zélfs zijn bocht volledig had kunnen halen en Hamilton gewoon weer had ingehaald.

Het interessantste beeld om die fase te bekijken zou volgens mij de onboard bij Alonso zijn. Die moet echt een goed overzicht hebben gehad.

Folkert

Het blijft een lastige situatie. Maar ene kant lijkt het dat Massa naar rechts stuurt op het moment dat Hamilton er naast zit, maar andere kant lijkt het of Massa naar buiten glijt.
Ik ga het morgen nog eens nuchter herzien.

Maar Met Bourdais was hij 100% fout.
Trotse vader van Rosalie(L)

Jasper

Bij het incident met Bourdais zijn de beelden niet duidelijk genoeg. Een beeld van de binnenkant van de bocht was leuker geweest, maar je kunt natuurlijk niet overal camera's hebben. :) Mij lijkt het dat Massa geen brede ruimte geeft, maar wel breed genoeg voor 1 wagen en dat Bourdais die niet volledig benut. Toch al bij al een race-incident op het eerste zicht, maar het blijft moeilijk te zien.

Ferrari 2010

Citaat van: Forza Ferrari op 14 oktober 2008 - 22:33:20
Citaat van: Ferrari 2008 op 14 oktober 2008 - 21:18:35
Het is al vaker gebleken dat Massa een beetje een heethoofd is, dat zie je ook in zen reacties over incidenten, hij zal nooit toegevn in de fout te zijn.

En als ik zo iets zeg, vind je dat ik Massa aanval  :P

Citaat van: Ferrari 2008 op 14 oktober 2008 - 21:45:40
Hij ging inderdaad wel degelijk met 4 banden naast de baan. Maar om daaruit te concluderen dat hij natuuurlijk erop uit was Lewis te rammen, dat vind ik wat kortizchtig. Is hetzelfde als zeggen dat lewis in de eerste bocht rechtdoor ging omdat hij wist dat de rest meer last zou hebben dan hem.

Massa ging in die bocht in de fout, waardoor Lewis hem voorbij kon steken. Denken hem daar nog te kunnen passeren is gewoon achterlijk, daar was geen enkele kans toe, tenzij ie de chicane zou afsnijden, maar dan zou hij hem toch terug voorbij moeten laten. Dus, het was met opzet dat hij Hamilton raakte, en dat zie je klaar duidelijk op die beelden.
Ik zeg zoiets dan ook niet constant :) En Massa heeft deze race enkele domme écht dingen gedaan, dusja :)
Het lijkt mij dat het voor jouw a of b is, ofwel kan je er voorbij en weet je dat op voorhand, ofwel ga je gewoo, express vol op die wagen. Volgens mij is er nog een c: Massa is net zen plaats kwijt, wil die terug, denkt niet erg goed na en doet een overoptimistisch manoeuvre... Denken daar nog te passeren is achterlijk, maar ik geloof dat Massa daar inderdaad die achterlijke gedachte had. Hoe jij tot je besluit komt is niet logisch, eerlijk gezegd :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Folkert

#310
Dus wat we eigenlijk allemaal proberen te zeggen is Massa en Hamilton uit het WK en Kimi Kampioen? :D :P ;)
Trotse vader van Rosalie(L)

Ferrari 2010

Citaat van: Burorri op 15 oktober 2008 - 11:24:18
Dus wat we eigenlijk allemaal proberen te zeggen is Massa en Hamilton uit het WK en Kimi Kampioen?
Huh? Waar haal je dat ineens vandaan? In ieder geval niet wat ik wil zeggen :)
Waarom moeten Massa en Lewis uit het kampioenschap? :-\
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Folkert

Citaat van: Ferrari 2008 op 15 oktober 2008 - 11:38:23
Citaat van: Burorri op 15 oktober 2008 - 11:24:18
Dus wat we eigenlijk allemaal proberen te zeggen is Massa en Hamilton uit het WK en Kimi Kampioen?
Huh? Waar haal je dat ineens vandaan? In ieder geval niet wat ik wil zeggen :)
Waarom moeten Massa en Lewis uit het kampioenschap? :-\
Hahah, was ook maar een geintje ;)
Was alleen vergeten een smiley er achter te zetten.
Trotse vader van Rosalie(L)

NDCGN

#313
Nou, schijnbaar zijn we t er redelijk over eens dat Massa zn actie geen opzet was, maar gewoon een ondoordachte kansloze actie.. wat dat betreft vind ik het ook redelijk vergelijkbaar met de actie van Hamilton  in bocht 1... die verknalt daarmee Kimi's race min of meer, net als Massa dat met Hamilton deed... daarbij zijn ze alledrie in de race voor constructeurs en/of rijderskampioenschap, dus moet er ook goed naar de gevolgen van zo'n actie worden gekeken... wat de eerste bocht betreft, Hamilton rijdt idd alleen Kimi van de baan, maar da's wel de raceleider en die valt (uiteindelijk) terug naar P8.. Heikki komt daar nog eens achteraan gevlogen en duwt Kimi nog verder naar buiten... wat voor Heikki spreekt is dat hij minder zicht heeft op de bocht en meer op Hamilton focust dan op de bocht zelf.. als die theorie niet klopt en Hamilton remt wel op tijd zou dan zou Heikki hem eraf hebben gereden.. ik denk dus wel dat die chaotische eerste bocht voornamelijk veroorzaakt is door de optimistische inhaalactie van Hamilton...
Over Bourdais en Massa; Bourdais glijdt duidelijk wel naar buiten.. wat hij zelf zegt dat ie niet verder tegen de kerbs aankon is onzin.. Massa had aan de buitenkant genoeg ruimte en had wat beter moeten nadenken, dan was er geen probleem geweest... helaas zijn de beelden niet heel duidelijk.. als de stewards op basis van dezelfde beelden als die wij hebben gezien dit besluit hebben genomen, dan lijkt de straf mij nogal overdreven...

Folkert

Citaat van: NDCGN op 15 oktober 2008 - 12:36:06
Nou, schijnbaar zijn we t er redelijk over eens dat Massa zn actie geen opzet was, maar gewoon een ondoordachte kansloze actie.. wat dat betreft vind ik het ook redelijk vergelijkbaar met de actie van Hamilton  in bocht 1... die verknalt daarmee Kimi's race min of meer, net als Massa dat met Hamilton deed... daarbij zijn ze alledrie in de race voor constructeurs en/of rijderskampioenschap, dus moet er ook goed naar de gevolgen van zo'n actie worden gekeken... wat de eerste bocht betreft, Hamilton rijdt idd alleen Kimi van de baan, maar da's wel de raceleider en die valt (uiteindelijk) terug naar P8.. Heikki komt daar nog eens achteraan gevlogen en duwt Kimi nog verder naar buiten... wat voor Heikki spreekt is dat hij minder zicht heeft op de bocht en meer op Hamilton focust dan op de bocht zelf.. als die theorie niet klopt en Hamilton remt wel op tijd zou dan zou Heikki hem eraf hebben gereden.. ik denk dus wel dat die chaotische eerste bocht voornamelijk veroorzaakt is door de optimistische inhaalactie van Hamilton...
Over Bourdais en Massa; Bourdais glijdt duidelijk wel naar buiten.. wat hij zelf zegt dat ie niet verder tegen de kerbs aankon is onzin.. Massa had aan de buitenkant genoeg ruimte en had wat beter moeten nadenken, dan was er geen probleem geweest... helaas zijn de beelden niet heel duidelijk.. als de stewards op basis van dezelfde beelden als die wij hebben gezien dit besluit hebben genomen, dan lijkt de straf mij nogal overdreven...
Maar Heikki moet niet alleen op Hamilton letten, maar ook op zijn eigen race. Hij was niet in een positie of was het niet eens van plan volgens mij om Hamilton uit te remmen, dus waarom zou hij op Hamilton letten voor het remmen? Hij had beter kunnen opletten of hij niet door andere coureurs werd ingehaald en dan pas laat remmen.
Trotse vader van Rosalie(L)