GP van Japan

Gestart door Supermariobros, 04 oktober 2008 - 09:59:27

« vorige - volgende »

leproffesseur

Mijn mening  is dat Massa inderdaad gas moest lossen
want plaats had hij niet.In ieder geval deed Hamilton daar niks fout.
De start van Hamilton daar tegenover was duidelijk een knoeiboel.
Maar die straf voor Bourdais snap ik niet helemaal...hij leek me
niks verkeerd te doen. Misschien moet de fia eens heel duidelijk zeggen
waar de grens ligt.


f1columns.nl

Al deze reacties lezende kunnen we dus feitelijk wel concluderen dat men er het in het algemeen over eens is dat het wederom een race was waarin de FIA tracht de uitkomst van het kampioenschap te beïnvloeden.

Bourdais bestraffen omdat hij alles in het werk stelt om Massa niet te raken, die er wel op uit leek om Bourdais de muur in te dwingen, terwijl hij alle ruimte en snelheid had om buitenom de STR in te halen. het is op z'n minst een dubieus besluit van de stewards. Wat ik echter in de discussie mis is dat de straf na de race wordt uitgedeeld, ik vind dat toch ook heel raar.
In mijn beleving kan dit niet aders worden uitgelegd als afwachten wat er gebeurd en als Massa hulp nodig heeft om dichterbij Hamilton te komen, dan slachtofferen we Bourdais. zodat Ferrari een zo groot mogelijk voordeel zal behalen ten opzichte van McLaren.

Ik zou me goed kunnen voorstellen dat McLaren op een zeker moment uit de F1 stapt en zegt tegen de FIA: "Doe het maar zonder ons, we strijden niet alleen tegen Ferrari, BMW en Renault, maar ook tegen de wedstrijdleiding." De sport gaat naar de knoppen door de FIA!
Met sportieve groet,
webmaster @ f1columns.nl

FerrariMan

Citaat van: f1columns.nl op 12 oktober 2008 - 15:55:17
In mijn beleving kan dit niet aders worden uitgelegd als afwachten wat er gebeurd en als Massa hulp nodig heeft om dichterbij Hamilton te komen, dan slachtofferen we Bourdais. zodat Ferrari een zo groot mogelijk voordeel zal behalen ten opzichte van McLaren.
Fijne denkwijze, helaas iets té naief in mijn ogen.

Indien de wedstrijdleiding zo graag Massa wil helpen, verklaar me dan eens waarom hij dit seizoen ook al een aantal sancties heeft gekregen.

Ik ben benieuwd.

f1columns.nl

De laatste races wordt het toch wel steeds duidelijker dat de organisatie aan alle kanten de helpende hand biedt aan Ferrari, of kijk je echt met een volslagen rode bril naar de races?

Je kunt toch niet ontkennen dat het waanzin is om Bourdais te straffen terwijl Massa hem doelbewust probeerde van de baan te drukken door geen enkele ruimte te geven? Bourdais komt de pits uit, maar daar ging het hele incident niet om. het gebeurde na de witte lijn, dus Bourdais stond vol op het gas, net als Massa, daarmee is het dus een racesituatie. Massa zat aan de buitenkant van Bourdais en had moeten oppassen, hij reed zelf tegen Bourdais aan en had daarmee zelf bestraft moeten worden. Mijns inziens heeft de FIA dit incident niet beoordeeld, maar aangegrepen om Massa dichterbij Hamilton te brengen.

Dit is alleen maar een kwesiet van de FIA die het kampioenschap zo spannend mogelijk wil maken en niet eerder wil laten beslissen dan in de laatste meters van de laatste GP. Om die reden wordt er de laatste races veel bestraft ten favuere van Ferrari die op t moment de onderliggende partij is ten opzichte van McLaren.
Laat ze het alsjeblieft zelf op de baan uitzoeken en laten we gewoon kijken wie de beste is aan de finish in Brazilië, dat zou sportief zijn. Niet zoals het nu gaat dat de FIA steeds de uitslag beïnvloed.

Als je vind dat de FIA niets beïnvloed, dan snap je het spelletje misschien niet zo goed, of moet je je Ferrari rode bril eens afzetten...  ;D
Met sportieve groet,
webmaster @ f1columns.nl

ZoJa

Citaat van: FerrariMan op 12 oktober 2008 - 15:58:53
Citaat van: f1columns.nl op 12 oktober 2008 - 15:55:17
In mijn beleving kan dit niet aders worden uitgelegd als afwachten wat er gebeurd en als Massa hulp nodig heeft om dichterbij Hamilton te komen, dan slachtofferen we Bourdais. zodat Ferrari een zo groot mogelijk voordeel zal behalen ten opzichte van McLaren.
Fijne denkwijze, helaas iets té naief in mijn ogen.

Indien de wedstrijdleiding zo graag Massa wil helpen, verklaar me dan eens waarom hij dit seizoen ook al een aantal sancties heeft gekregen.

Ik ben benieuwd.

Omdat sommige dingen bestraft moeten worden, daar kon de FIA met geen mogelijkheid onderuit (anders hadden ze dat wel gedaan ;D)

robbert

goeie race, maar hamilton heeft weer zijn kunnen getoond. En FIA bestraft Hamilton, toen was ik blij dat Massa ook een straf kreeg omdat er anders weer gezeur was van FIArarri. Raar hé, Fia is volgens velen tegen anti-mclaren en pro-ferrari en toch krijgt ferrari een straft :D

f1columns.nl

Citaat van: robbert op 12 oktober 2008 - 16:39:08
goeie race, maar hamilton heeft weer zijn kunnen getoond. En FIA bestraft Hamilton, toen was ik blij dat Massa ook een straf kreeg omdat er anders weer gezeur was van FIArarri. Raar hé, Fia is volgens velen tegen anti-mclaren en pro-ferrari en toch krijgt ferrari een straft :D

Zie het commentaar in de post hierboven van ZoJa
Met sportieve groet,
webmaster @ f1columns.nl

Folkert

Citaat van: Ferrari 2008 op 12 oktober 2008 - 11:06:32
Burorri, je ziet dingen die er niet zijn. Waarom moet Massa in godsnaam nogmaals bestraft worden? Hij is toch bestraft? Eerlijk, voor Lewis had het niet beter dan dit kunnen zijn, na zijn manoevre in de eerste bocht had hij waarschijnlijk 5 punten op Massa kunnen verliezen, nu ocharme 2! Daarmee wil ik niet zeggen dat de tik van Massa terecht was, maar nadeel heeft Lewis er niet aan gehad achteraf bekeken.
Overigens, je vroeg me waar ik dat van Kimi had gelezen: hij zei het in de persconferentie.
Nou ja ben gewoon beetje verbaasd over de acties van de FIA. En in mijn ogen was het niet bourdais die de fout maakte, maar eerder Massa. Nou ja zag het meer als raceincident, maar als er iemand fout was dan was het Massa.

@Ray Den: Ga jij nu zeggen dat ik er geen verstand van heb, alleen omdat ik 3  zei ipv 4? Any way::  jij beweerd dus dat deze 4 nooit een verdiende WK hebben ge haald?Zij hebben zeker een WK behaald waar zij niets verkeerds deden en gewoon echt de beste waren.

Maar ik snap best dat hij meer punten had verloren als hij niet door Massa in de ronte was getikt, maar Hamilton verdiende geen straf, dus met behulp van de FIA heeft Massa het voor elkaar gekregen dat hij 2 punten in loopt. Daarnaast weet je de racepace niet die Hamilton zou hebben gereden als hij gewoon op p5 bleef rijden of zelfs na zijn drive through.
Trotse vader van Rosalie(L)

NDCGN

Heb de race vanmiddag pas gezien... achteraf was ie ook wel de moeite waard om vroeg voor op te staan... wat de straffen betreft.. die van Massa was zeker terecht, al denk ik niet dat je kunt zeggen dat ie Hamilton bewust aantikt.. hij probeert gewoon er nog naast te komen, vrij kansloos en veel risico.. hij verknald hier idd Hamilton's race mee en ook zn eigen.. Hamilton had natuurlijk ook al zn eigen race een stuk moeilijker gemaakt en verknald de race voor Raikkonen.. ook een kansloze actie en wat mij betreft ook een terechte straf.. je kunt best een bocht missen, maar gewoon helemaal recht doorrijden gaat echt te ver.. moeilijk om in te schatten hoe het anders was gelopen... Massa was wel erg snel en heeft hoe dan ook terecht punten gehaald.. of het 'terecht' is dat ie 2 punten inloopt op Hamilton, dat weet ik niet...
ik denk trouwens dat dat ene puntje extra geen verschil gaat maken... zoals iemand eerder al zei moet Ferrari gewoon een 1-2 halen en moet Massa de andere race 1e of 2e en voor Hamilton eindigen... dan staan ze gelijk en wordt Massa kampioen.. in alle andere 'normale' scenario's wordt Hamilton kampioen... maar wie weet krijgen we nog een verrassende race of misschien wel twee en wordt het puntje toch nog belangrijk... ik denk dat na vandaag toch voor Massa kies... Hamilton blijft maar dubieuze actie's uithalen bij mijn favoriet Raikkonen en daar wordt ie bij mij niet populairder van... wie er ook kampioen wordt; degene die het wordt verdiend het ook.. Massa is zeker niet van het niveau van de kampioenen van de afgelopen jaren en Hamilton blijkbaar ook nog niet, maar het niveau is natuurlijk ook niet elk jaar hetzelfde.. de kampioen gaat iig minder punten halen dan die van vorig jaar terwijl er toch een race meer is... grote kans dat ze met 18 races geen eens boven de 100 punten komen..

Folkert

Citaat van: Scuderia91 op 12 oktober 2008 - 14:27:21
Die rijstijl van Hamilton begint me nu echt wel te irriteren. Zit ie achter Raikkonen maar hij krijgt nog liever een drive trough dan achter een Ferrari plaats te vatten.

Ook over die actie van Massa op Hamilton moet niet gezeverd worden. Als er 1 iemand is die net hetzelfde zou doen is het Hamilton zelf.
Dat is nou onzin he. Omdat Hamilton het ook zou doen, moet MAssa of mag Massa het ook? Nee, Massa deed iets wat niet mag, ook al is Hamilton wat twijfelachtig op de baan.
Trotse vader van Rosalie(L)

kaisz

Citaat van: FerrariMan op 12 oktober 2008 - 15:58:53
Citaat van: f1columns.nl op 12 oktober 2008 - 15:55:17
In mijn beleving kan dit niet aders worden uitgelegd als afwachten wat er gebeurd en als Massa hulp nodig heeft om dichterbij Hamilton te komen, dan slachtofferen we Bourdais. zodat Ferrari een zo groot mogelijk voordeel zal behalen ten opzichte van McLaren.
Fijne denkwijze, helaas iets té naief in mijn ogen.

Indien de wedstrijdleiding zo graag Massa wil helpen, verklaar me dan eens waarom hij dit seizoen ook al een aantal sancties heeft gekregen.

Ik ben benieuwd.

ja als je dat sancties mag noemen.
10.000 boete voor het BIJNA aanrijden van iemand in de pitstraat. (een ieder ander zou hier een drive trough krijgen)
stop and go voor het in gevaar brengen van de hele pitlane. (jos verstappen kreeg zwarte vlag +dikke boete)
drive trough voor het wegtikken Hamilton. (hamilton kreeg 25 seconden straf wat gelijk staat aan een stop en go)

Natuurlijk is neit alles massa(laars) eigen schuld, maar fouten van de team moet de coureur bekopen, want een geldboeten doet een Ferrari of Mclaren echt niets..

Het is dat ik moe ben en geen zin heb om alle sancties die positief voor hem uitkwamen op te noemen...



Eric

#206
Sommigen zien het niet omdat ze ooglappen ophebben...

De FIA is weeral pro Ferrari volgens sommigen...oh boy

Effe simpel maken:
Straf Lewis heel terecht, Lewis nam een groot risico door zo laat te remmen, hij kon voor heel wat slachtoffers zorgen daar...conclusie: FIA gaf een terechte straf.
Massa vs Lewis, Massa was weeral eens niet aan het racen met zijn verstand...hij moet al niet bijster slim zijn om in te zien dat hij in die bocht geen kans maakte, dus gaat hij een beetje afsnijden en trekt zich geen bal aan van Lewis...Conclusie: FIA gaf een terechte straf

Maw: Massa en Hamilton zijn twee stresskonijnen die moeite hebben met de druk

Waar gaat de FIA de mist:
1: Bourdais hield zich keurig aan de lijn bij het uitkomen van de bocht, onterechte straf voor de Fransman
2: Als de FIA dan toch wil regelneuken...Massa gaat bij het inhalen van Webber over de witte lijn en doet eigenlijk best een gevaarlijk manoeuvre, echter onbestraft.

De FIA Ferrari vrienden noemen is onterecht...ik denk eerder dat dit gezegd word door mensen die hun lievelingsteam "benadeeld zien.  ;)

NDCGN

Citaat van: kaisz op 12 oktober 2008 - 17:02:50
Citaat van: FerrariMan op 12 oktober 2008 - 15:58:53
Citaat van: f1columns.nl op 12 oktober 2008 - 15:55:17
In mijn beleving kan dit niet aders worden uitgelegd als afwachten wat er gebeurd en als Massa hulp nodig heeft om dichterbij Hamilton te komen, dan slachtofferen we Bourdais. zodat Ferrari een zo groot mogelijk voordeel zal behalen ten opzichte van McLaren.
Fijne denkwijze, helaas iets té naief in mijn ogen.

Indien de wedstrijdleiding zo graag Massa wil helpen, verklaar me dan eens waarom hij dit seizoen ook al een aantal sancties heeft gekregen.

Ik ben benieuwd.

ja als je dat sancties mag noemen.
10.000 boete voor het BIJNA aanrijden van iemand in de pitstraat. (een ieder ander zou hier een drive trough krijgen)
stop and go voor het in gevaar brengen van de hele pitlane. (jos verstappen kreeg zwarte vlag +dikke boete)
drive trough voor het wegtikken Hamilton. (hamilton kreeg 25 seconden straf wat gelijk staat aan een stop en go)

Natuurlijk is neit alles massa(laars) eigen schuld, maar fouten van de team moet de coureur bekopen, want een geldboeten doet een Ferrari of Mclaren echt niets..

Het is dat ik moe ben en geen zin heb om alle sancties die positief voor hem uitkwamen op te noemen...



zoals ik al zei, ik denk niet dat Massa dat puntje zo heel hard nodig heeft.. 5 of 6 punten achter maakt voor zijn kansen op dit moment niet veel uit, hij heeft 1x de 'hulp' van Raikkonen (of iemand anders) nodig en moet gewoon zelf 2x winnen... over de straf van Bourdais valt te discussiëren idd.. wat mij betreft gewoon een race-accident... Bourdais had er wel duidelijk meer voordeel van dan Massa, maar wat mij betreft was straf niet nodig geweest, al gllijdt bourdais wel duidelijk wat naar buiten...

NDCGN

Citaat van: Eric op 12 oktober 2008 - 17:11:28
Sommigen zien het niet omdat ze ooglappen ophebben...

De FIA is weeral pro Ferrari volgens sommigen...oh boy

Effe simpel maken:
Straf Lewis heel terecht, Lewis nam een groot risico door zo laat te remmen, hij kon voor heel wat slachtoffers zorgen daar...conclusie: FIA gaf een terechte straf.
Massa vs Lewis, Massa was weeral eens niet aan het racen met zijn verstand...hij moet al niet bijster slim zijn om in te zien dat hij in die bocht geen kans maakte, dus gaat hij een beetje afsnijden en trekt zich geen bal aan van Lewis...Conclusie: FIA gaf een terechte straf

Maw: Massa en Hamilton zijn twee stresskonijnen die moeite hebben met de druk

Waar gaat de FIA de mist:
1: Bourdais hield zich keurig aan de lijn bij het uitkomen van de bocht, onterechte straf voor de Fransman
2: Als de FIA dan toch wil regelneuken...Massa gaat bij het inhalen van Webber over de witte lijn en doet eigenlijk best een gevaarlijk manoeuvre, echter onbestraft.

De FIA Ferrari vrienden noemen is onterecht...ik denk eerder dat dit gezegd word door mensen die hun lievelingsteam "benadeeld zien.  ;)
k ben het helemaal met je eens hoor, alleen punt 2 heb ik mn twijfels over... volgens mij mag je gewoon de lijn over als je op de baan rijdt... alleen andersom mag niet... heb het al zo vaak gezien dat mensen de witte lijn over gaan zonder dat ze n straf krijgen.. andersom gebeurt bijna nooit, maar als het gebeurd, wordt er altijd straf gegeven...

Folkert

Ik weet niet, Massa word toch wel voor getrokken in mijn ogen. Waarom Bourdais straffen als die niets fout deed. Lewis was inderdaad ook erg aggressief bij de start, maar er zijn er meerdere geweest die dat waren. Vond het twijfel achtig, maar niet de zelfde straf waard als Massa.
Trotse vader van Rosalie(L)