GP van België

Gestart door Supermariobros, 30 augustus 2008 - 09:15:32

« vorige - volgende »

ibileon

Citaat van: McChouffe op 08 september 2008 - 20:58:00
Citaat van: 0634 op 08 september 2008 - 19:14:30
alleen dat je de plek terug hoort te geven.

Als ik kijk, en vooral luister, naar de onboard beelden, geeft Hamilton zijn plek niet terug aan Kimi. Iemand die zijn plek teruggeeft blijft niet volgas geven.

als lois volgas zou blijven geven hebben zat hij al aan la source terwijl kimi nog naar tweede aan het schakelen was na de bus stop ::)
wat een gezever!

Bart VD

Citaat van: Eric op 08 september 2008 - 17:18:18
Citaat van: FerrariMan op 08 september 2008 - 17:15:52
Onboard beelden bij Hamilton van dat hele moment:

mmmmhhh lijkt dat Wonderboy niet echt van het gas gaat precies

Uiteraard niet.  Van het gas gaan is meteen hele seconden verliezen.  Hamilton gaat wel minder hard op het gas staan dan hij had gekund.  Dat hoor je en dat zie je (alleen al omdat hij sneller was en zich in een betere positie bevond, en kimi toch ervoor geraakt).
This space for rent

Bart VD

Citaat van: McChouffe op 08 september 2008 - 20:58:00
Citaat van: 0634 op 08 september 2008 - 19:14:30
alleen dat je de plek terug hoort te geven.

Als ik kijk, en vooral luister, naar de onboard beelden, geeft Hamilton zijn plek niet terug aan Kimi. Iemand die zijn plek teruggeeft blijft niet volgas geven.

Hij geeft niet volgas.
This space for rent

Bart VD





Kimi geeft volgas na de bocht.  Vergelijk het geluid.  Lewis' bocht is minder scherp (dus zou hij rapper weg moeten zijn) en dan nog gaat hij duidelijk niet meteen vol op het gas.
This space for rent

Raicouli

Ik heb een paar "aandachtpunten" over de race  afgelopen weekend.
1. In de eerste ronde na la source gaan er 6 rijders buiten de baan. Kimi, fernando, de bmw's,...  Omdat zij meer snelheid kunnen maken, volgt er na eau rouge  het gebruikelijke, namelijk slipstreamen en passeren. Kimi doet dit bij massa en fernando bij bourdais. Waarom krijgen zij dan geen drive trough????
2. Kimi gaat bij het inhaalmanoevre van hamilton 2 keer van rijlijn. Ik heb nog zo iemand gekend bij Ferrari die dit ongestraft kon doen... :)
3. Er zijn velen die zeggen dat er bij de inhaalactie van hamilton slipstreamen aan te pas kwam, maar dit klopt dus niet. Kimi werd simpelweg uitgeremd.Hamilton kon op het einde van de race veel later op de rem, omdat hij meer warmte had in zijn banden, dus meer grip,dus meer vertrouwen in remafstand. Dit was trouwens ook te zien op het youtube filmke die hier ergens boven staat. Je ziet Hamilton duidelijk veeeel later remmen bij de busstop-chicane.

En dan nog eens ter vergelijking. Het is al besproken, en velen die zeggen dat het iets anders is. Het pitlane incident van massa 2 weken geleden is dus "niet bestraft" met een drive trough, ook al is dit de regel. Ok je kan zeggen dat het massa zijn schuld niet is,maar het teams zijn schuld, maar regels zijn regels.De  stewards moeten de sport eens leren "begrijpen", en straffen uitdelen al naargelang de situatie.Massa in Valencia,mocht naar mijn mening  zelf geen geldboete krijgen (want dit heeft toch geen zin), maar het team mocht geen 10 punten gekregen hebben in het constructeurskampioenschap! Het was tenslotte hun schuld. De beste heeft daar gewonnen, en dus goed voor het spektakel en de sport.

Als je nu de lijn doortrekt kan je concluderen, dat ze hamilton niet zo mochten straffen. Als je er een straf zou moeten opplakken? Mischien een gridpenalty in Monza?

Om af te sluiten, concludeer ik: zoals sir Jackie zei, permanente FIA stewards zodat zij een beetje behoorlijk de race kunnen interpreteren. Want sancties zijn dus nooit gelijk doorheen het seizoen bij gelijkaardige acties ,fouten enz.

Dit hierboven was maar mijn bescheiden mening als Mclaren fan :)


F1REM G3g

FerrariMan

#425
Massa vat het goed samen:

CitaatIncidents like this have often been discussed in the official driver briefings when it has been made absolutely clear that anyone cutting a chicane has to fully restore the position and also any other eventual advantage gained.

Dan mogen de Hamilton fans roepen over competitievervalsing wat ze willen.
De straf is té zwaar maar gezien het de 2de keer is dat hij dit doet dit seizoen valt ze te begrijpen.

Het is eigenlijk toch heel erg simpel.
Voorsprong nemen door afsnijden chicane = voorsprong volledig terug afgeven erna.
Hamilton wou toch wat voordeel meepikken van die beweging en heeft gegokt...en verloren.

Ergens ook wel weer raar dat Massa na de pech van Hongarije met zo'n geluk weg komt.  :)

Yeah, that's what I'm talkin' about!  ;)

scho0634

Citaat van: meatball op 08 september 2008 - 20:37:31
Wat mij gisteren al stoorde en nu ik erover in de krant lees weet ik dat ik niet alleen ben is dat je nu bijna een asfaltplein hebt ipv een circuit.Massa bleef op de baan,maar zowel Kimi als Hamilton hadden enkele jaren geleden niet bij de wit zwarte vlag geraakt.Waar is de tijd dat je op de baan moest blijven om te finishen,nu is er zoveel asfalt dat ze maar wat doen je kan toch altijd weer door.Dus eigenlijk is Massa weldegelijk de winnaar de rest hoorde in een grintbak te zitten.
heb je nou de hele maandag over deze theroie nagedacht?

Een zwakte in deze theorie is dan wel dat Massa nauwelijks in beeld is geweest. We hebben dus niet kunnen zien of hij eens naast de baan kwam. ;) Maar eerlijk is eerlijk: Prachtig bedacht!

Citaat van: FerrariMan op 08 september 2008 - 21:32:13
Massa vat het goed samen:
En Massa is in deze kwestie natuurlijk volledig neutraal en daarom een autoriteit op dit gebied. Ik denk dat alle Mac fans nu wel overtuigt zijn van Lewis' onsportieve rijden.

FerrariMan

#427
Citaat van: 0634 op 08 september 2008 - 21:34:06
Citaat van: meatball op 08 september 2008 - 20:37:31
Wat mij gisteren al stoorde en nu ik erover in de krant lees weet ik dat ik niet alleen ben is dat je nu bijna een asfaltplein hebt ipv een circuit.Massa bleef op de baan,maar zowel Kimi als Hamilton hadden enkele jaren geleden niet bij de wit zwarte vlag geraakt.Waar is de tijd dat je op de baan moest blijven om te finishen,nu is er zoveel asfalt dat ze maar wat doen je kan toch altijd weer door.Dus eigenlijk is Massa weldegelijk de winnaar de rest hoorde in een grintbak te zitten.
heb je nou de hele maandag over deze theroie nagedacht?

Een zwakte in deze theorie is dan wel dat Massa nauwelijks in beeld is geweest. We hebben dus niet kunnen zien of hij eens naast de baan kwam. ;) Maar eerlijk is eerlijk: Prachtig bedacht!

Citaat van: FerrariMan op 08 september 2008 - 21:32:13
Massa vat het goed samen:
En Massa is in deze kwestie natuurlijk volledig neutraal en daarom een autoriteit op dit gebied. Ik denk dat alle Mac fans nu wel overtuigt zijn van Lewis' onsportieve rijden.
Ik ben er in elk geval vrij zeker van dat hij meer weet van de briefings dan jij.  :)

Geef me trouwens één goede reden waarom hij dat zou verzinnen? En kom aub met argumenten en geen losse flodders.  ;)

scho0634

Citaat van: FerrariMan op 08 september 2008 - 21:37:03
Ik ben er in elk geval vrij zeker van dat hij meer weet van de briefings dan jij.  :)

Geef me trouwens één goede reden waarom hij dat zou verzinnen? En kom aub met argumenten en geen losse flodders.  ;)
kom ik ooit met losse flodders, dan ;).

Anyway, ik zeg niet dat hij liegt. Ik zeg alleen dat het vrij interpreteerbaar is.

Want wat zegt hij nou: Hij zegt dat als je de chicane afsnijdt je een eventueel gewonnen plek moet teruggeven. En je mag geen voordeel hebben.

Nou, voor ze de Chicane ingingen hing Hamilton in de versnellingsbak van Kimi, en toen ze over start/finish reden reed Hamilton andermaal in de versnellingsbak van Kimi. M.a.w. hij heeft geen enkel voordeel behaalt, want zijn positie staat gelijk aan die voor de chicane. En er staat nergens dat je jezelf moet benadelen door een gat van 100 meter te laten vallen.

Volgens de letterlijke teksten uit Massa's briefing heeft Hamilton zich keurig gedragen. Maar eigenlijk wil ik niet meer verzand raken in deze discussie omdat we hier niet uitkomen ;). Maar ik zie werkelijk geen enkel behaald voordeel voor Lewis.

NDCGN

Citaat van: Raicouli op 08 september 2008 - 21:16:47
Ik heb een paar "aandachtpunten" over de race  afgelopen weekend.
1. In de eerste ronde na la source gaan er 6 rijders buiten de baan. Kimi, fernando, de bmw's,...  Omdat zij meer snelheid kunnen maken, volgt er na eau rouge  het gebruikelijke, namelijk slipstreamen en passeren. Kimi doet dit bij massa en fernando bij bourdais. Waarom krijgen zij dan geen drive trough????
2. Kimi gaat bij het inhaalmanoevre van hamilton 2 keer van rijlijn. Ik heb nog zo iemand gekend bij Ferrari die dit ongestraft kon doen... :)
3. Er zijn velen die zeggen dat er bij de inhaalactie van hamilton slipstreamen aan te pas kwam, maar dit klopt dus niet. Kimi werd simpelweg uitgeremd.Hamilton kon op het einde van de race veel later op de rem, omdat hij meer warmte had in zijn banden, dus meer grip,dus meer vertrouwen in remafstand. Dit was trouwens ook te zien op het youtube filmke die hier ergens boven staat. Je ziet Hamilton duidelijk veeeel later remmen bij de busstop-chicane.

En dan nog eens ter vergelijking. Het is al besproken, en velen die zeggen dat het iets anders is. Het pitlane incident van massa 2 weken geleden is dus "niet bestraft" met een drive trough, ook al is dit de regel. Ok je kan zeggen dat het massa zijn schuld niet is,maar het teams zijn schuld, maar regels zijn regels.De  stewards moeten de sport eens leren "begrijpen", en straffen uitdelen al naargelang de situatie.Massa in Valencia,mocht naar mijn mening  zelf geen geldboete krijgen (want dit heeft toch geen zin), maar het team mocht geen 10 punten gekregen hebben in het constructeurskampioenschap! Het was tenslotte hun schuld. De beste heeft daar gewonnen, en dus goed voor het spektakel en de sport.

Als je nu de lijn doortrekt kan je concluderen, dat ze hamilton niet zo mochten straffen. Als je er een straf zou moeten opplakken? Mischien een gridpenalty in Monza?

Om af te sluiten, concludeer ik: zoals sir Jackie zei, permanente FIA stewards zodat zij een beetje behoorlijk de race kunnen interpreteren. Want sancties zijn dus nooit gelijk doorheen het seizoen bij gelijkaardige acties ,fouten enz.

Dit hierboven was maar mijn bescheiden mening als Mclaren fan :)



Leuk gevonden die aandachtspunten, maar daar wil ik nog wel ff op reageren;
1. De coureurs die jij noemt halen geen voordeel door de buiten de baan te gaan... Alonso zit eerst naast bourdais en moet daarna achter hem aansluiten.. Massa nam zoals hij zelf ook al heeft gezegd Eau Rouge niet goed waardoor Kimi hem zo makkelijk kon passeren.. bovendien; chicanes afsteken mag niet een buitenbocht nemen wel volgens mij...
2. Volgens mij wil Kimi alleen maar naar links, naar de ideale racelijn, maar omdat Hamilton daar nog zit kan ie in eerste instantie niet... Hamilton veranderd een paar 100 meter later, op het rechte stuk na Eau Rouge 4x heel duidelijk van lijn.. als dat gezwabber van Kimi bestraft moet worden, dan Hamilton hier ook zeker...
3. Hamilton slipstreamt duidelijk niet, maar had hij de chicane gewoon genomen, had ie nooit zo dicht achter Raikkonen gezeten om hem er daar uit te remmen... ik heb gisteren op de 1e ronde na geen één geslaagde  inhaalactie op dat punt gezien , dat zegt toch genoeg!!
4. Dat van Massa vorige week stelde weinig voor, dat hebben we volgens mij wel vaker gezien in de pits... wat Raikkonen deed, kwam eerder in aanmerking voor een straf of boete..
Over de straf valt misschien nog te discussieren, volgens de regels is deze straf terecht, maar dit geeft wel een vreemde nasmaak...

NDCGN

Citaat van: 0634 op 08 september 2008 - 21:52:40
Citaat van: FerrariMan op 08 september 2008 - 21:37:03
Ik ben er in elk geval vrij zeker van dat hij meer weet van de briefings dan jij.  :)

Geef me trouwens één goede reden waarom hij dat zou verzinnen? En kom aub met argumenten en geen losse flodders.  ;)
kom ik ooit met losse flodders, dan ;).

Anyway, ik zeg niet dat hij liegt. Ik zeg alleen dat het vrij interpreteerbaar is.

Want wat zegt hij nou: Hij zegt dat als je de chicane afsnijdt je een eventueel gewonnen plek moet teruggeven. En je mag geen voordeel hebben.

Nou, voor ze de Chicane ingingen hing Hamilton in de versnellingsbak van Kimi, en toen ze over start/finish reden reed Hamilton andermaal in de versnellingsbak van Kimi. M.a.w. hij heeft geen enkel voordeel behaalt, want zijn positie staat gelijk aan die voor de chicane. En er staat nergens dat je jezelf moet benadelen door een gat van 100 meter te laten vallen.

Volgens de letterlijke teksten uit Massa's briefing heeft Hamilton zich keurig gedragen. Maar eigenlijk wil ik niet meer verzand raken in deze discussie omdat we hier niet uitkomen ;). Maar ik zie werkelijk geen enkel behaald voordeel voor Lewis.
we kunnen je vorige post nog gewoon nalezen hoor en daar staat toch duidelijk dat jij Massa's woorden niet zomaar voor waar aanneemt.. je zegt helemaal niet dat het vrij interpreteerbaar is, dat maak je er later van... en bovendien, wat heeft zo'n briefing nog voor zin als alles vrij interpreteerbaar is... zoals Hamilton die plek terugggeeft, dat lijkt toch nergens op... Kimi denkt, hè hè eindelijk geeft ie die plek terug en een seconde later zet ie m er aan de andere kant naast...

scho0634

Citaat van: NDCGN op 08 september 2008 - 22:27:11
we kunnen je vorige post nog gewoon nalezen hoor en daar staat toch duidelijk dat jij Massa's woorden niet zomaar voor waar aanneemt.. je zegt helemaal niet dat het vrij interpreteerbaar is, dat maak je er later van... en bovendien, wat heeft zo'n briefing nog voor zin als alles vrij interpreteerbaar is... zoals Hamilton die plek terugggeeft, dat lijkt toch nergens op... Kimi denkt, hè hè eindelijk geeft ie die plek terug en een seconde later zet ie m er aan de andere kant naast...
Dan zou ik mijn eerste post nog maar eens goed nalezen. In mijn eerst post zei ikalleen dat Massa niet helemaal neutraal was in deze kwestie. In mijn tweede post legde ik dat nader uit. De beide posts spraken elkaar totaal niet tegen, dus ik zie niet in waarom je zo'n geirriteerde post doet. Lees nou eerst eens rustig. Een plek teruggeven en geen voordeel behalen. Tja, de situatie op start/finish was gelijk aan die voor de busstop.

In feitelijke zin voldoet Hamilton aan hetgeen in de briefing is besproken. Wat Kimi denkt kan ik niet beoordelen, en jij vermoedelijk ook niet. Dus dat is voor deze discussie totaal onnodige info.

Voor de rest: Welkom op dit netwerk. Nieuwe leden zijn altijd welkom.


Bart VD

Citaat van: meatball op 08 september 2008 - 20:37:31
Wat mij gisteren al stoorde en nu ik erover in de krant lees weet ik dat ik niet alleen ben is dat je nu bijna een asfaltplein hebt ipv een circuit.Massa bleef op de baan,maar zowel Kimi als Hamilton hadden enkele jaren geleden niet bij de wit zwarte vlag geraakt.Waar is de tijd dat je op de baan moest blijven om te finishen,nu is er zoveel asfalt dat ze maar wat doen je kan toch altijd weer door.Dus eigenlijk is Massa weldegelijk de winnaar de rest hoorde in een grintbak te zitten.

Als er een grinbak was geweest, hadden Kimi en Hami wellicht dat risico niet genomen.  Massa is dus de loser omdat hij niet efficient gebruik maakt van het circuit zoals het er vandaag bijligt.

Zo dan?
This space for rent

FerrariMan

#433
Citaat van: 0634 op 08 september 2008 - 21:52:40
Nou, voor ze de Chicane ingingen hing Hamilton in de versnellingsbak van Kimi, en toen ze over start/finish reden reed Hamilton andermaal in de versnellingsbak van Kimi. M.a.w. hij heeft geen enkel voordeel behaalt, want zijn positie staat gelijk aan die voor de chicane. En er staat nergens dat je jezelf moet benadelen door een gat van 100 meter te laten vallen.

Volgens de letterlijke teksten uit Massa's briefing heeft Hamilton zich keurig gedragen. Maar eigenlijk wil ik niet meer verzand raken in deze discussie omdat we hier niet uitkomen ;). Maar ik zie werkelijk geen enkel behaald voordeel voor Lewis.


Iedereen is het er over eens dat Hamilton uiteindelijk wel over Kimi zou gegaan zijn op snelheid. Helaas kan je niet verwachten dat de stewards zich daarop gaan baseren. Dat zou nogal lichtzinnig zijn. Zij gaan af op de feiten, niet op wat waarschijnlijk wel zou gaan gebeuren. Het had even goed kunnen zijn dat Hamilton bij het normaal nemen van de chicane wat over- of onderstuur zou hebben gehad in de exit van de bocht en zo terug wat achterstand zou oplopen op Kimi. Het was een mogelijkheid.

Wat ik wil zeggen; het stond niet vast dat hij er op dat moment voorbij zou gaan.
Nu deed hij het toch, met behulp van het afsnijden van de chicane.

Eerste vraag is, hoe kwam hij in die chicane? Niet door de fout van Kimi zoals sommigen hier roepen, dat is een beetje wishful thinking. Hij koos er zelf voor om buitenom te gaan, en dat is altijd riskant omdat de ander op de racelijn zijn positie niet hoeft af te staan. Dat hebben we in deze sport al 1000 maal gezien. De persoon op de racelijn geeft zelden zijn plaats af in zo'n  situatie. (check Montoya en Schumacher in de GP van Europa 2003, Schumacher geeft zijn plaats ook niet af aan de aanstormende Montoya met als gevolg dat ze mekaar raken en de Duitser er af gaat.)

Wanneer hij beseft dat Kimi de deur dicht doet heeft Hamilton 2 keuzes.

Keuze 1 is de meest logische keuze op elk circuit dat grindbakken heeft, namelijk de remmen gebruiken,
wat meteen gelijk staat aan tijdverlies.
Keuze 2 was eigen aan Spa momenteel, de uitloopstroken gebruiken en zo over de chicane gaan met minder verlies van acceleratie dan Kimi. Gezien Kimi in de chicane het recht had om zijn positie te verdedigen had Hamilton dus zonder afsnijden tijd verloren. De manier waarop hij het tracht op te lossen levert hem tijdswinst op. En daar hebben de stewards waarschijnlijk naar gekeken.

Het was de eerste inhaalpoging, waar hij zelf voor koos, waar hij tijd door had moeten verliezen. Door een beetje sluw te willen zijn en Kimi half-half (vergelijk met Alonso-Klien) terug voor te laten zorgt hij ervoor dat er geen tijd verloren gaat en dit plaatst hem in dé ideale positie om Kimi voorbij te gaan erna.


Verder verwijs ik nogmaals naar mijn lijstje van sancties van McLaren in 2008. Hamilton is al eens bestraft
voor dit soort manoeuver dit seizoen. Maar men zwijgt er precies overal bewust over.
Een zelfde straf als toen leek me ook nu meer gepast uiteraard.

NDCGN

#434
Citaat van: 0634 op 09 september 2008 - 07:55:34
Citaat van: NDCGN op 08 september 2008 - 22:27:11
we kunnen je vorige post nog gewoon nalezen hoor en daar staat toch duidelijk dat jij Massa's woorden niet zomaar voor waar aanneemt.. je zegt helemaal niet dat het vrij interpreteerbaar is, dat maak je er later van... en bovendien, wat heeft zo'n briefing nog voor zin als alles vrij interpreteerbaar is... zoals Hamilton die plek terugggeeft, dat lijkt toch nergens op... Kimi denkt, hè hè eindelijk geeft ie die plek terug en een seconde later zet ie m er aan de andere kant naast...
Dan zou ik mijn eerste post nog maar eens goed nalezen. In mijn eerst post zei ikalleen dat Massa niet helemaal neutraal was in deze kwestie. In mijn tweede post legde ik dat nader uit. De beide posts spraken elkaar totaal niet tegen, dus ik zie niet in waarom je zo'n geirriteerde post doet. Lees nou eerst eens rustig. Een plek teruggeven en geen voordeel behalen. Tja, de situatie op start/finish was gelijk aan die voor de busstop.

In feitelijke zin voldoet Hamilton aan hetgeen in de briefing is besproken. Wat Kimi denkt kan ik niet beoordelen, en jij vermoedelijk ook niet. Dus dat is voor deze discussie totaal onnodige info.

Voor de rest: Welkom op dit netwerk. Nieuwe leden zijn altijd welkom.


Geïrriteerd?? valt mee volgens mij hoor... kan zijn dat het voor jou zo over komt... ik vind je 2 posts gewoon wel tegen spreken...in de 1e post heb je het helemaal niet over interpretatie, terwijl je in de 2e post zegt dat je het daar wel over hebt... wat Massa zei is gewoon een regel (zonder eigen interpretatie) die ze afgesproken hebben ja en daar zeg jij op dat je dat al niet zomaar wilt aannemen.. je zegt idd niet dat Massa liegt, maar daar beschuldigt ook niemand je van.. alleen dat je zijn woorden niet helemaal serieus neemt, dat is ook wat Ferrariman bedoelde, die heeft het helemaal niet over liegen...
DAt over die plek teruggeven... lijkt me toch wel duidelijk dat je die echt duidelijk moet teruggeven... dat ie er aan de buitenkant van chicane ff naast of ligt voor zat, dat doet er niet toe.. een auto aan de buitenkant er naast zetten dat kan iedereen op dat punt... voor hij die actie inzette wist ie toch zelf ook wel dat het riskant was, dus om te zeggen dat hem geen blaam treft en dat het allemaal Kimi's fout is slaat ook nergens op... als je een inhaalactie plaats en je haalt de bocht niet, om wat voor reden dan ook, dan moet je dus gewoon je plek teruggeven... situatie voor het aanremmen van een chicane na een ultrasnel stuk is niet te vergelijken met de een kort recht stuk na een langzame bocht...  niemand heeft zo dicht op zn voorganger gezeten als Lewis op Kimi bij start/finish.. dat kan gewoon niet normaal... kijk de race nog maar eens terug en let op hoe de auto's uit de chicane komen...
Wat Kimi denkt kunnen we idd niet zeker weten, maar als ie het ene moment wel de deur dicht gooit en een paar meter later wagenwijd openzet, dan kun je er toch wel vanuit gaan dat hij geen aanval meer verwachte (op basis van de afgesproken regels)... hij verdedigde totaal niet!! dat zwabberen had iig niks met verdedigen te maken.... ik vind het helemaal geen nutteloze info