Mooiste/beste F1 wagen ooit

Gestart door Ferrari 2010, 16 augustus 2008 - 15:36:38

« vorige - volgende »

Ferrari 2010

Welke wagen is de mooiste? En is het eveneens de beste? Aangezien er anders toch off-topic gezeur van komt in het beste F1 rijder topic, zie hier: het 'mooiste/beste F1 wagen ooit' topic! Even mijn standpunt herhalen: Alles tussen 1965 en 2003 is ronduit lelijk. De mooiste wagens zijn degene die nu rondrijden. Waar de technologie van afstroomt, waar duidelijk diep over is nagedacht. Enfin, dat is mijn mening, maar wat is die van jullie? Blijkbaar zijn er die die vierkante bakken mooi vinden, ik alvast niet :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.


Wizard

Toch wel fraaie exemplaren, niet? Verder vind ik de uitspraak dat alles tussen 1965 en 2003 ronduit lelijk was, echt nergens over gaan. Ten eerste wordt niks toegelicht, ten tweede kun je een wagen van 2003 niet ronduit lelijk vinden en een bolide uit 2004 niet. Alsof daar zo een rigoreus verschil in zat.

Folkert

#3
Citaat van: Wizard op 16 augustus 2008 - 17:13:57
Citaat van: Ferrari 2008 op 16 augustus 2008 - 15:36:38
Alles tussen 1965 en 2003 is ronduit lelijk.

[afbeeldingen]
Inderdaad erg mooie exemplaren. Vooral de Lotus van Senna en Ferrari's van 87-91/92 waren erg mooi. De Ferraris van 94-99 vond ik lellijk, vooral die van 96/97. De vorm sprak mij niet aan. Net als de mclarens in 92-96/97. De neus oogde lom en traag in mijn ogen.

En Wizard, jij k unt die autos Fraai vinden, maar Ferrari_2008 niet. Waarom zou dat niet kunnen? Elk verschil, hoe klein dan ook, kan een mening veranderen.
Trotse vader van Rosalie(L)

Wizard

Citaat van: Burorri op 16 augustus 2008 - 17:54:39
Inderdaad erg mooie exemplaren. Vooral de Lotus van Senna en Ferrari's van 87-91/92 waren erg mooi. De Ferraris van 94-99 vond ik lellijk, vooral die van 96/97. De vorm sprak mij niet aan. Net als de mclarens in 92-96/97. De neus oogde lom en traag in mijn ogen.

De 95 'er Ferrari vind ik nog wel gaan, strak en simpel, de 96 vind ik zelfs erg mooi (zie afbeelding), daarna gaat het inderdaad wat jaartjes bergafwaarts.



CitaatEn Wizard, jij k unt die autos Fraai vinden, maar Ferrari_2008 niet. Waarom zou dat niet kunnen? Elk verschil, hoe klein dan ook, kan een mening veranderen.

Maar niet zo erg dat je de 2003 3 keer niks vind en de 2004 wagen wel.

Ik weet zeker dat als ik alle auto hier post van 2003 en 2004, de startnummers zwart maak, je moeite hebt om ze uit elkaar te houden.


Jasper

#5
Renault R23

Renault R24

Wereld van verschil.

Wizard

Qua lay-out zat er verschil in, qua design niet. De R24 is een doorontwikkelde R23B. De meeste veranderingen zaten onder de kap.

Jasper

Ik denk dat je de sidepods en de achtervleugel niet bekeken hebt.

Wizard

En wat is daar zo anders aan dan? Let op, ik heb het wel over de 23B, niet over de 23.

Jasper

De sidepods zijn afgerond en niet langer vierkantige dozen, de achtervleugel ziet er met name aan de endplates veel geavanceerder uit en begint rond die tijd ook meer reliëf te krijgen in plaats van de vorm van een strijkplank.

Ferrari 2010

Citaat van: Wizard op 16 augustus 2008 - 18:43:13
Citaat van: Burorri op 16 augustus 2008 - 17:54:39
En Wizard, jij k unt die autos Fraai vinden, maar Ferrari_2008 niet. Waarom zou dat niet kunnen? Elk verschil, hoe klein dan ook, kan een mening veranderen.

Maar niet zo erg dat je de 2003 3 keer niks vind en de 2004 wagen wel.
De grens is niet zo strak als ik hem in die post trok, maar om een topic meteen goed op gang te trekken, kunnen enkele straffe uitspraken steeds helpen. Maar er ligt wel degelijk een sterke lijn in de omgeving van 2003-2004. Toen kwam Renault met al hun vleugeltjes en tierlantijntjes, zoals Jasper al aanhaalde, in die periode is er echt vanalles gebeurt dat een wereld van verschil maakt.

En zoals Burorri ook aanhaalde, die wagens die jij best fraai vindt, ik vind ze niet zo bijzonder. Stuk voor stuk hetzelfde: enkele rechte vlakken die elkaar opvolgen. Sidepods die van begin tot eind hetzelfde lopen en, op enkele exemplaren na, allen een bolle neus. Ik vind al die aerodynamische vormen van tegenwoordig net zen charme hebben, en ik vind net die dingen snelheid uitstralen.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Wizard

#11
Citaat van: Jasper op 16 augustus 2008 - 19:30:24
De sidepods zijn afgerond en niet langer vierkantige dozen, de achtervleugel ziet er met name aan de endplates veel geavanceerder uit en begint rond die tijd ook meer reliëf te krijgen in plaats van de vorm van een strijkplank.

In de sidepods zit heel weinig verschil. Alleen achterin is-ie iets slanker omdat Renault smallere tanks gebruikte. Maar het is niet van "OH kijk die Renault NU eens. Damn, de 2003 Renault was crap, maar nu (2004) vind ik hem WOW!!" 

Het verschil zit zit zich in de details en details kunnen zeker wel verschil maken, maar niet van hondslelijk naar zeer mooi.

Die stap is te minimaal qua design verschil. Uitzonderingen even daargelaten.

Als je nu zegt, begin jaren 90 vond ik de auto's mooier dan medio jaren 90, heb je een punt.

Ferrari 2010

Citaat van: Wizard op 16 augustus 2008 - 19:37:39
Het verschil zit zit zich in de details en details kunnen zeker wel verschil maken, maar niet van hondslelijk naar zeer mooi.
Hondslelijk naar zeer mooi niet neen, eind jaren '90, begin '00 was er zowat een overgang. In vond een F1 wagen op dat moment ook mooi. Maar als je me nu men mening vraagt, waren dat lelijke bakken. Een aerodynamische wagen, met afgeronde sidepods ed, vind ik véél mooier. En op een dag was er de overgang van bijna recht naar stevig rond, dat is toch een behoorlijke stap dan?
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Wizard

Citaat van: Ferrari 2008 op 16 augustus 2008 - 19:34:34
De grens is niet zo strak als ik hem in die post trok, maar om een topic meteen goed op gang te trekken, kunnen enkele straffe uitspraken steeds helpen. Maar er ligt wel degelijk een sterke lijn in de omgeving van 2003-2004. Toen kwam Renault met al hun vleugeltjes en tierlantijntjes, zoals Jasper al aanhaalde, in die periode is er echt vanalles gebeurt dat een wereld van verschil maakt.

Ok.

CitaatEn zoals Burorri ook aanhaalde, die wagens die jij best fraai vindt, ik vind ze niet zo bijzonder. Stuk voor stuk hetzelfde: enkele rechte vlakken die elkaar opvolgen. Sidepods die van begin tot eind hetzelfde lopen en, op enkele exemplaren na, allen een bolle neus. Ik vind al die aerodynamische vormen van tegenwoordig net zen charme hebben, en ik vind net die dingen snelheid uitstralen.

Ik vind juist van wel. Met name door de mega achtervleugels, de wigvorm en grote banden stralen ze snelheid uit. Maar goed, dat is mijn mening. Die vleugeltjes van anno 2008 vind ik 3 keer niks. Een beetje van te hoog Batman-gehalte. Ik ben ook blij dat de FIA ze vanaf volgend jaar gaan verbieden. Krijgen we hopenlijk weer de slanke snelogende bolides terug. Nu nog de neus omlaag.

Waarom ik ook vind dat ze snelheid uit stralen is omdat ze bijna op de grond liggen. Tegenwoordig staat een bolide te hoog op z'n poten. Vind het niet uitzien.

Wizard

Citaat van: Ferrari 2008 op 16 augustus 2008 - 19:42:51
Citaat van: Wizard op 16 augustus 2008 - 19:37:39
Het verschil zit zit zich in de details en details kunnen zeker wel verschil maken, maar niet van hondslelijk naar zeer mooi.
Hondslelijk naar zeer mooi niet neen, eind jaren '90, begin '00 was er zowat een overgang. In vond een F1 wagen op dat moment ook mooi. Maar als je me nu men mening vraagt, waren dat lelijke bakken. Een aerodynamische wagen, met afgeronde sidepods ed, vind ik véél mooier. En op een dag was er de overgang van bijna recht naar stevig rond, dat is toch een behoorlijke stap dan?

Wanneer was dat, die dag dat ze van bijna recht, naar stevig rond gingen?