KERS

Gestart door bogief1, 23 juli 2008 - 10:47:57

« vorige - volgende »

janke

Ja gelezen. En??
Some things are too important to be left in the past.

leproffesseur

Dat KERS systeem zegt me niks >:(
Dit jaar zijn er duidelijk meer inhaalmogelijkheden en ik twijfel of dit niet zal verslechteren volgend jaar.
Erv zal wel een team zijn die duidelijke voorsprong heeft en zijn huiswerk goed gemaakt heeft waardoor de spanning in het kampioenschap niet zo groot is.Is niet zeker maar die kans zit er dik in.De slicks zijn wel een goede zaak omdat de wagens in de bochten moeilijker te controleren zullen zijn denk ik.
Klinkt nogal ingewikkeld ook en hoeveel geld gaat  dat weer niet kosten allemaal?
Ben er echt geen voorstander van.

Karre

Citaat van: leproffesseur op 26 juli 2008 - 19:55:29
Dat KERS systeem zegt me niks >:(
Dit jaar zijn er duidelijk meer inhaalmogelijkheden en ik twijfel of dit niet zal verslechteren volgend jaar.
Erv zal wel een team zijn die duidelijke voorsprong heeft en zijn huiswerk goed gemaakt heeft waardoor de spanning in het kampioenschap niet zo groot is.Is niet zeker maar die kans zit er dik in.De slicks zijn wel een goede zaak omdat de wagens in de bochten moeilijker te controleren zullen zijn denk ik.
Klinkt nogal ingewikkeld ook en hoeveel geld gaat  dat weer niet kosten allemaal?
Ben er echt geen voorstander van.

Godja, ze introduceren dit systeem om het later dan ook toe te passen op de gewone wagens. En ik denk wel dat dit mooie dingen kan opleveren. Denk maar eens na hoeveel gefrustreerde rijders er niet zullen zijn als ze hun voorligger juist op het punt staan in te halen, als die voorligger zijn KERS-knoppie nog even activeert en z'n belager nog rondje 8er hem kan houden ;) Ik kijk alvast uit naar volgend seizoen met de nieuwe reglementeringen. het ware talent van de rijders komt dan nog meer bovendrijven.

Ferrari 2010

Citaat van: janke op 26 juli 2008 - 19:00:04
Ja gelezen. En??
Ik vond dit:
Citaat van: janke op 26 juli 2008 - 18:00:12
En wat jezelf NIET WILT LEZEN.
Aanvallend klinken, kan het zelf anders hebben opgevat dan jij bedoelde ;) Ik beweerde nergens dat het niet waar is, integendeel, vandaar. Maar ontopic:

Aan onze professor: kost geld ja, maar is bruikbaar in de gewone auto-industrie. Slicks ontwikkelen kost ook geld, alles kost geld. En inderdaad, niet elk team zal een even goede knop hebben, maar het is een push-to-overtake knop, geen verschil over een hele ronde. Ik denk niet dat het in een F1-wagen interessant is om meer energie dan voor 1 seconde op te slagen. Afhankelijk van hoe snel ze energie winnen, zullen ze het natuurlijk meer kunnen gebruiken. Maar elk onderdeel moet ontwikkeld worden, bij elk onderdeel is er iemand de betere, zo ook hier ...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

leproffesseur

En is het de bedoeling dat de rijders dit systeem doseren en met beperkte mate gebruiken of kunnen ze dit iedere ronde gebruiken gewoon om wat snelheid op de rechte stukken te winnen?En zullen we juist niet minder geslaagde inhaalmaneuvers zien want als je voorligger die knop induwt wordt het toch even moeilijk om in te halen?
En zullen die "knoppen" niet allemaal hetzelfde zijn want veel kan je daar toch niet aan ontwikkelen ?
Ik vrees dat dat het "treintjes rijden wordt" in veel races.Op het gebied van technieck kan ik niet veel meespreken
maar dit doet me denken aan een turbomoter alleen niet constant turbo.Jammer dat er nog geen tmeer technische
achtergrond(tekeningen) verschennen zijn want lijkt me alles behalve duidelijk :-[ :-\En gaat dit niet meer brandstof doen verbruikken als die knop ingeduwd is en de pitsstopstrategie door elkaar gooien?

McChouffe

Citaat van: leproffesseur op 27 juli 2008 - 00:00:34
En gaat dit niet meer brandstof doen verbruikken als die knop ingeduwd is en de pitsstopstrategie door elkaar gooien?

Lijkt me een beetje vreemd, moest dit meer brandstof verbruiken, aangezien de nodige energie al op voorhand opgewekt wordt.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

leproffesseur

Maar de ene zal toch meer de knop gebruiken en dus meer energie opslaan?Ik snap er niet zoveel van heel die KERS en wat meer gedatileerde info zou men wel mogen geven :(

_Makke_

Citaat van: leproffesseur op 27 juli 2008 - 12:59:26
Maar de ene zal toch meer de knop gebruiken en dus meer energie opslaan?Ik snap er niet zoveel van heel die KERS en wat meer gedatileerde info zou men wel mogen geven :(

Ik heb het hele verhaal nu niet echt van dichtbij gevolgd, maar zoals ik het begrepen heb wordt die energie bij het remmen opgeslagen in de KERS-batterij. Als de piloot die opgeslagen energie wil gebruiken moet hij op die knop drukken en dat zal hem dus een boost geven. Heel simplistisch bekeken zou je het effect van die boost kunnen gaan vergelijken met het gebruik van NOS.

leproffesseur

en wat is nos?

Dale

Citaat van: leproffesseur op 27 juli 2008 - 15:04:52
en wat is nos?

NOS is N2O een stikstofoxide, ook wel gebruikt als lachgas geloof ik. Dat gas werd onder hoge druk opgeslagen en dat kan je ook een boost geven.
Hoe het juist werkt weet ik ook niet, maar je kan dat zien in die films van need for speed :).

Maar het KERS systeem kan het wel interessanter maken. Stel ze rijden in een treintje en iemand neemt een risico om net voor het uitgaan van bocht dat knopje in te duwen. Of duw dat knopje eens in een chicane in..

leproffesseur

Bedankt voor wat uitleg.Nu heb ik toch een beeld hoe het gaat werken ongeveer.
Ik vraag me af of de ontwerpers aanzienlijk tijdswinst kunnen halen bij het ontwerpen van dit systeem.

janke

Citaat van: Ferrari 2008 op 26 juli 2008 - 22:55:19
Citaat van: janke op 26 juli 2008 - 19:00:04
Ja gelezen. En??
Ik vond dit:
Citaat van: janke op 26 juli 2008 - 18:00:12
En wat jezelf NIET WILT LEZEN.
Aanvallend klinken, kan het zelf anders hebben opgevat dan jij bedoelde ;) Ik beweerde nergens dat het niet waar is, integendeel, vandaar. Maar ontopic:

Aan onze professor: kost geld ja, maar is bruikbaar in de gewone auto-industrie. Slicks ontwikkelen kost ook geld, alles kost geld. En inderdaad, niet elk team zal een even goede knop hebben, maar het is een push-to-overtake knop, geen verschil over een hele ronde. Ik denk niet dat het in een F1-wagen interessant is om meer energie dan voor 1 seconde op te slagen. Afhankelijk van hoe snel ze energie winnen, zullen ze het natuurlijk meer kunnen gebruiken. Maar elk onderdeel moet ontwikkeld worden, bij elk onderdeel is er iemand de betere, zo ook hier ...

En wat jezelf niet wilt lezen is niet op de man. ;)  Had er beter neer kunnen zetten, wat niet iedereen wil lezen. Maar lang gezocht maar heb het terug gevonden, wat de FIA nu precies wil met KERS.

FIA sets out KERS plans for F1

By Simon Strang
The FIA is pushing ahead with plans for kinetic energy recovery systems in Formula One and has laid out a proposed timetable for the evolution of the environmentally-friendly technology over the next five years, autosport.com has learned.

In a letter to the teams, obtained by autosport.com, FIA president Max Mosley has proposed a stepped development of KERS that will allow drivers ever more access to recovered power as the technology develops in the sport between 2009 and 2013.

As has been previously indicated, Mosley has suggested that as from next season teams would be allowed to use KERS to draw 60kW of energy from one axle on the car, which would allow drivers access to 400kJ of energy per lap, to use in the form of a 'boost' button.

In the letter, however, Mosley suggests that teams consider a regulation framework which would allow that limit to be doubled by 2011, and furthermore to allow KERS to work from both axles to draw 200kW and covert it to 1.6MJ per lap from 2013.

Any such systems would coincide with the introduction of the low cost engines the FIA wants to see introduced when the homologation of the current power units runs out in 2012.

Mosley has also offered an incentive to the teams to develop KERS systems that draw energy from other heat sources on the car, suggesting that while they would not be compulsory, their stored power would be allowed to be fed straight back through the power-train rather than as a limited boost. Thus creating a competitive development environment for the technology.

"In addition to KERS, we think it would be interesting to allow the recovery of a maximum of 20kW from the cooling system from 2011," Mosley said in the letter. "The suggestion is that this power would feed continuously into the drive train. Heat recovery would be an entirely new, road-relevant technology. The idea is to allow it but not to require it.
Some things are too important to be left in the past.

Ferrari 2010

Overigens, filmpje van het BMW-incident:
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

leproffesseur

Niet normaal... ::) ::)
als dat maar goed afloopt in de toekomst ::) ::)

Ferrari 2010

Citaat van: leproffesseur op 30 juli 2008 - 18:44:10
Niet normaal... ::) ::)
als dat maar goed afloopt in de toekomst ::) ::)
In de toekomst is men zo slim om die wagens eerst zelf contact met de grond te laten maken, en dan is dat probleem opgelost ;) (Enfin, ik hoop toch dat ze dat zullen doen, anders zullen er nog wel incidenten als het deze volgen)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.