Karting volwaardige sport?

Gestart door Doefie, 08 juli 2008 - 18:27:11

« vorige - volgende »

Doefie

Duur, mja. Wat is er tegenwoordig niet duur? Ik rij momenteel (indoor) vijf kampioenschappen en tweemaal een 24uur, ik zit makkelijk tussen €1500 en €2000 (verspreid wel over een heel jaar). Voor velen is dat inderdaad te veel, maar als ge ziet dat er hier in België toch een 100-150 indoorcoureurs zijn kunt ge dat ook in vraag stellen. Alles hangt er natuurlijk van af hoever ge wilt gaan.

Citaat van: Johan op 19 juli 2008 - 11:20:02
@ Doefie
Heb maar enkele keer aan race meegedaan. Is harstikke leuk, maar had geen tijd om dit voor een volledig seizoen te doen. Nu ik pas gestopt ben met karten kijk ik er nog altijd leuk naar terug en snap ik niet dat de populariteit bij kartings afneemt. (kijk maar naar de bezoekersaantallen).

Bezoekersaantallen vind ge alleen in Amerika terug, ik zie hier nergens 15000 mensen opdagen om een kartrace te zien :) (jammer wel ;D) Tenzij ergens een race wordt gehouden met bekende coureurs, zoals bv. in Bécy of in São Paulo.

Citaat van: Ferrari 2008 op 20 juli 2008 - 09:32:52
Inderdaad, dat is het argument dat ik ook altijd hoor. Velen willen wel, maar als je eens deftig gaat karten ben je minstens 50 euro kwijt en dat is voor velen te veel.
Het is inderdaad duur, dat staat als een paal boven water. maar dat komt ook door wat je er voor krijgt vind ik. Autosport is duur, en zoals je al zei, je kan niets doen in de autosport dat goedkoper is dan karten. Tenzij natuurlijk je eigen kart kopen, dan haal je, als je niet te veel kosten moet maken, na een tidjje de kosten er wel uit.

Euhm, ik weet niet met welke kart gij dan zou rondrijden hoor ;) Setje banden kost €150-200 en een bandenset gaat niet lang mee. Motor kost u makkelijk €500-1000, één motor waar ge altijd mee racet gaat tien uur mee ofzo. Plus u benzine, olie, tandwielen, ketting, ... ;)

Ferrari 2010

Citaat van: Doefie op 20 juli 2008 - 15:55:06
Duur, mja. Wat is er tegenwoordig niet duur? Ik rij momenteel (indoor) vijf kampioenschappen en tweemaal een 24uur, ik zit makkelijk tussen €1500 en €2000 (verspreid wel over een heel jaar). Voor velen is dat inderdaad te veel, maar als ge ziet dat er hier in België toch een 100-150 indoorcoureurs zijn kunt ge dat ook in vraag stellen. Alles hangt er natuurlijk van af hoever ge wilt gaan.

Citaat van: Ferrari 2008 op 20 juli 2008 - 09:32:52
Inderdaad, dat is het argument dat ik ook altijd hoor. Velen willen wel, maar als je eens deftig gaat karten ben je minstens 50 euro kwijt en dat is voor velen te veel.
Het is inderdaad duur, dat staat als een paal boven water. maar dat komt ook door wat je er voor krijgt vind ik. Autosport is duur, en zoals je al zei, je kan niets doen in de autosport dat goedkoper is dan karten. Tenzij natuurlijk je eigen kart kopen, dan haal je, als je niet te veel kosten moet maken, na een tidjje de kosten er wel uit.

Euhm, ik weet niet met welke kart gij dan zou rondrijden hoor ;) Setje banden kost €150-200 en een bandenset gaat niet lang mee. Motor kost u makkelijk €500-1000, één motor waar ge altijd mee racet gaat tien uur mee ofzo. Plus u benzine, olie, tandwielen, ketting, ... ;)
Ik denk dat vooral het geld vooraleer je kan beginnen voor velen veel is/lijkt. Helm, schoenen, overal, nog wat extra's eventueel, elke training kost geld. Ze sturen kinderen liever naar het voetbal, veel goedkoper en iedereen kan het.

En dat van die kosten, ik had het niet over competitie hé doef, gewoon over vrij rijden voor jezelf ;) Je gaat me niet zeggen dat een indoorkarting verlies maakt hé, dus als je alles zelf doet kan het niet anders dan ietwat goedkoper zijn ;)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Schumi nr1

Citaat van: Ferrari 2008 op 20 juli 2008 - 09:32:52
Citaat van: meatball op 19 juli 2008 - 22:33:13
Het nieuwe is er af en veel mensen die weten dat ik kart zeggen dat ze het duur vinden.
Zelf vind ik dat niet,waar kan je aan een vorm van autosport doen, zonder meer kosten dan een kwartiertje een kart huren,nergens toch.
Inderdaad, dat is het argument dat ik ook altijd hoor. Velen willen wel, maar als je eens deftig gaat karten ben je minstens 50 euro kwijt en dat is voor velen te veel.
Het is inderdaad duur, dat staat als een paal boven water. maar dat komt ook door wat je er voor krijgt vind ik. Autosport is duur, en zoals je al zei, je kan niets doen in de autosport dat goedkoper is dan karten. Tenzij natuurlijk je eigen kart kopen, dan haal je, als je niet te veel kosten moet maken, na een tidjje de kosten er wel uit.

Dan moet je volgens mij meedoen aan wedstrijden waar er geld te winnen valt. Anders zie ik niet in hoe je uit de kosten zal komen. Het blijft je volgens mij maar geld kosten, brandstof, banden, ander onderhoud. Tenzij je natuurlijk een rijke pa of een andere vette sponsor vindt. :)

Ferrari 2010

Citaat van: Schumi nr1 op 20 juli 2008 - 18:47:54
Citaat van: Ferrari 2008 op 20 juli 2008 - 09:32:52
Citaat van: meatball op 19 juli 2008 - 22:33:13
Het nieuwe is er af en veel mensen die weten dat ik kart zeggen dat ze het duur vinden.
Zelf vind ik dat niet,waar kan je aan een vorm van autosport doen, zonder meer kosten dan een kwartiertje een kart huren,nergens toch.
Inderdaad, dat is het argument dat ik ook altijd hoor. Velen willen wel, maar als je eens deftig gaat karten ben je minstens 50 euro kwijt en dat is voor velen te veel.
Het is inderdaad duur, dat staat als een paal boven water. maar dat komt ook door wat je er voor krijgt vind ik. Autosport is duur, en zoals je al zei, je kan niets doen in de autosport dat goedkoper is dan karten. Tenzij natuurlijk je eigen kart kopen, dan haal je, als je niet te veel kosten moet maken, na een tidjje de kosten er wel uit.

Dan moet je volgens mij meedoen aan wedstrijden waar er geld te winnen valt. Anders zie ik niet in hoe je uit de kosten zal komen. Het blijft je volgens mij maar geld kosten, brandstof, banden, ander onderhoud. Tenzij je natuurlijk een rijke pa of een andere vette sponsor vindt. :)
Uit de kosten komen was eigenlijk fout verwoord, ik bedoelde: goedkoper uitkomen dan het huren van een kart. Mijn excuses, foute woordkeuze. Nu begrijp ik ook doefs reactie beter :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Martin

Voor mij is karten één of twee keer per jaar een leuke zondagmiddag.
Ik zie er geen sport in al is het dat wel. Gewoon lekker gassen.

Johan

Citaat van: Ferrari 2008 op 20 juli 2008 - 18:28:45
Ik denk dat vooral het geld vooraleer je kan beginnen voor velen veel is/lijkt. Helm, schoenen, overal, nog wat extra's eventueel, elke training kost geld. Ze sturen kinderen liever naar het voetbal, veel goedkoper en iedereen kan het.

En dat van die kosten, ik had het niet over competitie hé doef, gewoon over vrij rijden voor jezelf ;) Je gaat me niet zeggen dat een indoorkarting verlies maakt hé, dus als je alles zelf doet kan het niet anders dan ietwat goedkoper zijn ;)

Het onderhouden van een kart is wel zo duur als Doefie zegt. Je kijkt er van op merk ik. Maar de uitbaters van indoorcircuits doen het heel anders. Ze gooien er kneiterharde banden op en kopen karts die ontzettend lang mee gaan. Daardoor kunnen ze de kosten perken. Want ga maar eens na. Laat ze er voor een keer zachtere banden op leggen en een wedstrijdkart gebruiken. Dan gaat iedereen meteen 5 seconden sneller.

Maar als je outdoor gaat rijden, wil je het goed doen. Je koopt je eigen kart, banden , helm, schoenen, baclava, handschoenen, reserveonderdelen, benzine, mengsmering, gereedschap, aanhanger (of busje) en ga zo maar door. Sommige dingen zijn eenmalig bij aanschaf, maar het onderhouden van een Rotax Max motortje moet al na de 20 uur. Kosten circa 250 minimaal. En banden gaan slechts 2 weken mee als je elke zondag gaat ;)

Doefie

Citaat van: Schumi nr1 op 20 juli 2008 - 18:47:54
Dan moet je volgens mij meedoen aan wedstrijden waar er geld te winnen valt.

Vind die maar is...

Citaat van: Schumi nr1 op 20 juli 2008 - 18:47:54Tenzij je natuurlijk een rijke pa of een andere vette sponsor vindt. :)

Dat was eigelijk nu net waarom ik dit topic begon :) Sponsoring voor karting? "iedereen kan het wel is doen dus waarom zouden we dan moeten sponsoren" is het meest gehoorde argument, tenzij je iemand vastkrijgt die al even zot is van autosport als jijzelf en daar dan nog is voor wilt betalen.

Jammer genoeg zijn het de rijkelui's die de autosport halen, op paar uitzonderingen na. Er zijn genoeg indoorkarters die al in de Fun Cup voor één race mochten meedoen (de wedstrijd van Uniroyal) en die vijf seconden sneller waren dan de meeste habitués die er rondreden... helaas hadden zij niet het geld en staan ze dus nergens :)

Ferrari 2010

Citaat van: Doefie op 21 juli 2008 - 12:58:11
Citaat van: Schumi nr1 op 20 juli 2008 - 18:47:54
Dan moet je volgens mij meedoen aan wedstrijden waar er geld te winnen valt.

Vind die maar is...

Citaat van: Schumi nr1 op 20 juli 2008 - 18:47:54Tenzij je natuurlijk een rijke pa of een andere vette sponsor vindt. :)

Dat was eigelijk nu net waarom ik dit topic begon :) Sponsoring voor karting? "iedereen kan het wel is doen dus waarom zouden we dan moeten sponsoren" is het meest gehoorde argument, tenzij je iemand vastkrijgt die al even zot is van autosport als jijzelf en daar dan nog is voor wilt betalen.

Jammer genoeg zijn het de rijkelui's die de autosport halen, op paar uitzonderingen na. Er zijn genoeg indoorkarters die al in de Fun Cup voor één race mochten meedoen (de wedstrijd van Uniroyal) en die vijf seconden sneller waren dan de meeste habitués die er rondreden... helaas hadden zij niet het geld en staan ze dus nergens :)

Het begin van je carrière moet je zelf betalen vrees ik, voor het karten is er amper sponsorgeld denk ik. Wil je sponsors, dan moet je verder gaan naar de autosport. Op dat gebied moet je denk ik karting eerder zien als leerklasse, waar iedereen er wat aan went. Vanaf dat je op zolder gaat rijden enzo, gaan er wel bedrijven geïnteresseerd zijn. Belangrijk is connecties te leggen, en veel, héél veel geduld te hebben. Ik ken iemand (en het zal absoluut niet de enige zijn) die puur op sponsorgeld meerijdt in de Dunlop Endurance Cup. Het is kwestie van wat prestaties te kunnen voorleggen, en niet ineens in te dure klasses te willen rijden.

Maar sponsoring voor karting, daar vrees ik toch voor... Een sponsor wil dat zijn geld ook nog ietwat opbrengt, er zijn amper toeschouwers bij indoorkarting, geen kat die hun logo ziet, dat brengt niet voldoende op, ondanks dat het voor hen zelfs helemaal niet veel zou kosten.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

alonsolover

Ik ga iedere maand gaan karten,
Ik ben er goed ingekomen en win telkens,
Maar het blijft en is een dure hobby

Doefie

Je wint je heatje of je wint races? Als ik tegen familie of vrienden ga karten wn ik ook altijd :)

Citaat van: Ferrari 2008 op 21 juli 2008 - 13:34:27
Het begin van je carrière moet je zelf betalen vrees ik, voor het karten is er amper sponsorgeld denk ik. Wil je sponsors, dan moet je verder gaan naar de autosport. Op dat gebied moet je denk ik karting eerder zien als leerklasse, waar iedereen er wat aan went. Vanaf dat je op zolder gaat rijden enzo, gaan er wel bedrijven geïnteresseerd zijn. Belangrijk is connecties te leggen, en veel, héél veel geduld te hebben. Ik ken iemand (en het zal absoluut niet de enige zijn) die puur op sponsorgeld meerijdt in de Dunlop Endurance Cup. Het is kwestie van wat prestaties te kunnen voorleggen, en niet ineens in te dure klasses te willen rijden.

Tuurlijk, je eerste seizoen betaal je zowieso zelf. Pas dan kan je deftig sponsors of kandidaat-sponsors uitnodigen naar races. Het enige probleem is dat je niet in de autosport geraakt zonder die sponsors zonder je eigen in de schulden te werken, met het risico die nooit te kunnen afbetalen. Ik heb al genoeg gehoord van mensen die hun huis verkochten om te racen en nadien op straat woonden ... Nu zijn er drie coureurs die de nodige media-aandacht krijgen maar iemand als Fréderic Vervisch heeft zijn eerste seizoen Formule Renault tot de laatste cent moeten betalen, en dan spreek je over meer dan €200 000.

Connecties, akkoord, maar dan moeten die connecties ook wel willen :) En dan moeten de bedrijven u prestaties nog waardig vinden ook. In "mijn" team rijden twee Belgische kampioenen mee, hebben we met paar coureurs samen al genoeg races gewonnen om indruk te kunnen maken, we zijn zelfs wereldkampioen en geen kat weet het of niet geïnteresseerd ... dan vraag ik mij echt wel af wat ge nog moet doen om indruk te maken :)

Enige oplossing is naar Amerika trekken en daar gaan racen, die mensen zijn verzot op Europese rijders en zeker voor enduranceraces :)

Ferrari 2010

Citaat van: Doefie op 23 juli 2008 - 00:11:29
Tuurlijk, je eerste seizoen betaal je zowieso zelf. Pas dan kan je deftig sponsors of kandidaat-sponsors uitnodigen naar races. Het enige probleem is dat je niet in de autosport geraakt zonder die sponsors zonder je eigen in de schulden te werken, met het risico die nooit te kunnen afbetalen. Ik heb al genoeg gehoord van mensen die hun huis verkochten om te racen en nadien op straat woonden ... Nu zijn er drie coureurs die de nodige media-aandacht krijgen maar iemand als Fréderic Vervisch heeft zijn eerste seizoen Formule Renault tot de laatste cent moeten betalen, en dan spreek je over meer dan €200 000.
Mja, Formule-klasses zijn nu eenmaal duurder ... Klasses waar met relatief gewone wagens worden gereden, zijn wel wat goedkoper, en daar zoeken teams ook vaak rijders voor 1 race. Dan kan je goedkoper beginnen. Maar dat is uiteraard geen formule klasse, de F1 zal je er hoogstwaarschijnlijk niet mee bereiken.
Bedragen van honderdduizenden euro's voor lage klasses, dat zijn vele bedrijven niet bereidt te betalen. Omdat ze er niet voldoende ubliciteit voor krijgen en omdat autosport velen niet zo sterk aanspreekt. En bij diegenen waar autosport wel aanspreekt, die zullen eerder het geld zelf gebruiken om in de fun-cup mee te rijden ofzo. Sponsoring zal altijd een lastig probleem blijven denk ik :-\
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Tazmanian

#26
Citaat van: Johan op 18 juli 2008 - 15:27:05
Dan wil ik nog iets uit de wereld helpen: indoorkarting is zwaarder als outdoor.

::) ::)

Aangezien je dat zegt denk ik dat je nog geen outdoorkarting hebt gereden en je daar dan ook niet kan over uitspreken.

Citaat
Maar als je outdoor gaat rijden, wil je het goed doen. Je koopt je eigen kart, banden , helm, schoenen, baclava, handschoenen, reserveonderdelen, benzine, mengsmering, gereedschap, aanhanger (of busje) en ga zo maar door.

Mmmm, van iedereen die ik ken en regelmatig gaat indoorkarten hebben ze toch ook allemaal een eigen helm, schoenen, balaclava, handschoenen, overall, .....

Flitser

#27
Citaat van: Johan op 21 juli 2008 - 07:22:57het onderhouden van een Rotax Max motortje moet al na de 20 uur. Kosten circa 250 minimaal. En banden gaan slechts 2 weken mee als je elke zondag gaat ;)

::) Manmanman, wat een klinklare onzin lees ik hier ::)
Om het cru te zeggen: Als je er geen kl*ten van kent, doe dan ook niet alsof dat wel het geval is want dan val je zo door de mand.

Vind je indoor zwaarder dan outdoor?
Dat is dan teken dat je nog niet deftig outdoor hebt gereden met een eigen kart ... en dan heb ik het niet over een chassis met een standaard Hondaatje erop ;)

Dat neem niet weg dat indoorkarting niet als sport kan/mag beschouwd worden. Ik vind het echter niet nodig daarvoor een officiële erkenning te krijgen. Wat denkt men daarmee te bereiken? Subsidies? ::)
Allé, laat ons voor de paardesport dan ook maar al één en ander doen, want dat is ook een dure sport die niet iedereen kan betalen :P

Ferrari 2010

Citaat van: Tazmanian op 23 juli 2008 - 14:00:32
Citaat
Maar als je outdoor gaat rijden, wil je het goed doen. Je koopt je eigen kart, banden , helm, schoenen, baclava, handschoenen, reserveonderdelen, benzine, mengsmering, gereedschap, aanhanger (of busje) en ga zo maar door.

Mmmm, van iedereen die ik ken en regelmatig gaat indoorkarten hebben ze toch ook allemaal een eigen helm, schoenen, balaclava, handschoenen, overall, .....
Daar werd gewoon een overzicht van de kosten van outdoor gegeven, het was geen vergelijking met indoor hé ;)

Overigens: ik denk niet dat het om een echt officiële erkenning gaat, het is gewoon, als iemand iets presteerd in de indoorkarting, weet niemand het, het is amper belangrijk. Het Belgisch team, WK indoorkarting, heeft als ik me niet vergis enkel hln gehaald. En dat voor een wereldkampioen in een sport die toch ook niet mis is.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Tazmanian

#29
Citaat van: Ferrari 2008 op 23 juli 2008 - 16:33:38
Daar werd gewoon een overzicht van de kosten van outdoor gegeven, het was geen vergelijking met indoor hé ;)

Ok, maar als je indoorkarting wat deftig wil doen heb je ook eigen materiaal (uitrusting) en dan zit je ook snel aan € 1000.

Citaat
Overigens: ik denk niet dat het om een echt officiële erkenning gaat, het is gewoon, als iemand iets presteerd in de indoorkarting, weet niemand het, het is amper belangrijk. Het Belgisch team, WK indoorkarting, heeft als ik me niet vergis enkel hln gehaald. En dat voor een wereldkampioen in een sport die toch ook niet mis is.

Dat is met outdoorkarting geen enkel verschil hoor.  Vorig jaar is de Belgische kampioen Rotax Max naar het WK geweest in Dubai.  Denk je dat iemand die niets met karting, of zelfs een fervent indoor- outdoorkarter! hier maar iets van wist?
Ik daag jullie uit om zonder opzoekingswerk de naam van de Belgische kampioen hier te schrijven.

Citaat
En dat voor een wereldkampioen in een sport die toch ook niet mis is.

Karting is gewoon een sport die niet interessant is voor de media, ook al is het topsport.
Neem nu bowling, dat is ook een sport die iedereen doet, alhoewel 98% van de bowlers dit gewoon doet uit puur ammusement.  Er zijn ook Belgische kampioenen die ons land gaan verdedigen tot ver buiten Europa.  En hier word ook amper aandacht aan besteed.

Er zijn nu eenmaal sporten die dagelijks de tv halen (voetbal, wielrennen, ...) ook al is het niveau daar vaak héél wat lager dan bij vele in- en outdoor kartwedstrijden.