Raad de foto

Gestart door Martin, 18 juni 2008 - 08:34:33

« vorige - volgende »

Jasper

Een servo-stuur voor boten. ;D

Martin

Onderdeel van een kluisdeur.

janke

Citaat van: Martin op 15 augustus 2008 - 18:46:41
Citaat van: janke op 15 augustus 2008 - 18:30:25
Ik heb het gevonden, ongelooflijk een voorloper van iets waar ik nu mee bezig ben. Verder zal ik niks zeggen voor de anderen. Maar inderdaad zéér oud.

De allereerste BMW.
Die schok gun ik je niet. Misschien een Getz. En een brommetje op een accu. Samen gesmolten?? Maar dan een paar duizend jaar geleden?? ;)
Some things are too important to be left in the past.

Ferrari 2010

;D ;D ;D
Dat van die paar duizend jaar, meen je dat?
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Schumi nr1

Citaat van: Ferrari 2008 op 16 augustus 2008 - 15:44:39
;D ;D ;D
Dat van die paar duizend jaar, meen je dat?

Ja, hij meent het, het dateert naar schatting van 50 - 100 VC.

Jasper

Misschien een voorloper van de fiets?

Schumi nr1

Nee, geen fiets. Ook alle andere vervoer of transportmiddelen zijn uitgesloten.

Ferrari 2010

50 tot 100 VC?!? Al gezien dat daar bouten inzitten en dat het, zo lijkt mij toch, gegoten is?!? Men vaarde toen nog in houten bootjes! Is het iets dat dient om bijvoorbeeld graan mee te malen ofzo?
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Een klok?

De techniek van het gieten is trouwens al veel ouder dan 50 à 100 v.C. hoor. ;) Het principe van schroefdraad daarentegen niet, denk ik. ;D

Schumi nr1

#219
Citaat van: Ferrari 2008 op 16 augustus 2008 - 19:39:05
50 tot 100 VC?!? Al gezien dat daar bouten inzitten en dat het, zo lijkt mij toch, gegoten is?!? Men vaarde toen nog in houten bootjes! Is het iets dat dient om bijvoorbeeld graan mee te malen ofzo?

Het object is inderdaad gegoten, nl. in brons. Het diende niet om graan mee te malen, het is veel gesofistikeerder.

Citaat van: Jasper op 16 augustus 2008 - 20:29:36
Een klok?

Dit komt wel al in de buurt.


Ik geef jullie ook nog dit mee, ik heb mijn bron nog eens herlezen en heb nu wel afmetingen gevonden, ik moet er eerder overgelezen hebben:
Het toestel was ongeveer 33cm in de hoogte, 17 cm in de breedte en zo'n 9 cm dik. Wat het verschil is tussen de dikte en de breedte snap ik wel niet goed.

Ferrari 2010

Ok, gegoten kan dus wel, maar nog steeds, er zitten precies bouten in. Janke, waar bij jij in godsnaam mee bezig? :) Ik zit te denken, een klok, een horloge? Neen, daar is het te groot voor. Als een klok in de buurt is, dan denk ik aan dingen die met tijd te maken hebben, of iets dat ronddraait. Het is rond, dus is het bijna logisch dat het ronddraait (anders had men het toen niet rond gemaakt, wel?) Een kompas? Is de voorloper van een gps in principe, is janke met een gps bezig?
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Schumi nr1

Geen kompas en geen gps, denk ook niet te veel in de richting van die klok, want een klok is het niet echt.

janke

Mooi hè, zo'n raad de foto. ;)
Some things are too important to be left in the past.

Ferrari 2010

Kunnen we nog een hint krijgen? Mooi ja, maar ik vind toch dat je het had moeten zeggen :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

janke

#224
Schumi heeft toch gegevens hier neergezet. Kun je dan zelf op internet niets vinden?? ;)

Edit, Hier een foto van een replica.

[verwijderd door de beheerder]
Some things are too important to be left in the past.